Iets mis met stuurverbinding op vooras?
- Miranda & Marian
- Nieuweling
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Iets mis met stuurverbinding op vooras?
Hallo allemaal,
Op zoek naar de oorzaak van een droge tik die gek genoeg alleen voorkomt als ik naar rechts stuur heb ik net even gekeken naar de stuurverbinding die op op de vooras zit. Hier worden twee bewegende stuurstangen in een hoek van 90 graden bij elkaar gehouden.
Ik zie rechts wel een bout maar geen moer aan de andere kant en er zit ruimte tussen de twee onderdelen die de bout bij elkaar moet houden. Zie de bijgevoegde foto's. Die zijn genomen vanaf de voorzijde naar achteren.
Hoort dit zo? Of mis ik hier een moer (en een ring?) en moeten de twee delen vast tegen elkaar aan zitten?
Alvast dank voor je antwoord!
groet, Miranda
Op zoek naar de oorzaak van een droge tik die gek genoeg alleen voorkomt als ik naar rechts stuur heb ik net even gekeken naar de stuurverbinding die op op de vooras zit. Hier worden twee bewegende stuurstangen in een hoek van 90 graden bij elkaar gehouden.
Ik zie rechts wel een bout maar geen moer aan de andere kant en er zit ruimte tussen de twee onderdelen die de bout bij elkaar moet houden. Zie de bijgevoegde foto's. Die zijn genomen vanaf de voorzijde naar achteren.
Hoort dit zo? Of mis ik hier een moer (en een ring?) en moeten de twee delen vast tegen elkaar aan zitten?
Alvast dank voor je antwoord!
groet, Miranda
Laatst gewijzigd door Miranda & Marian op ma jul 06, 2020 1:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Ist mis met stuurverbinding op vooras?
Die moet wel vast zitten maar er zit altijd een opening tussen om goed te kunnen klemmen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Miranda & Marian
- Nieuweling
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Iets mis met stuurverbinding op vooras?
Dank voor jullie reacties.
Ondertussen heb ik begrepen (via andere kanalen) dat het allemaal zo hoort vast te zitten als het nu zit. De linker kant van de hevel heeft een interne schroefdraad en de bout zit daarin vastgedraaid (dus geen moer nodig). Het geheel functioneert als een klem, en daarom is de ruimte tussen de twee delen van de hevel ok. De bout is bovenop geborgd met een borgplaatje.
Als dit dus zo hoort zou het niet de oorzaak moeten zijn van de droge tik.
Mijn zoektocht daarnaar gaat dus verder.
Welk onderdeel van het stuurmechanisme kan een vrij snel repeterende droge tik geven. Alleen merkbaar bij rechterbochten en dan vooral op wat wegen waarop je met minimaal zo'n 50 km/u door de bocht kunt. Bij langzame rechterbochten in stadsverkeer heb ik er nauwelijks last van.
Bepalen waar het geluid vandaan komt is vanuit de bus trouwens lastig. Het geluid lijkt ergens tussen de voorzijde van de bus en de vooras te zitten, en wat links van het midden. Zowel het hoofdstuurhuis als het hulpstuurhuis zitten in dat gebied, maar ook de stuurdemper zou nog wel kunnen. Zou een versleten lager zo'n repeterend droog tikgeluid kunnen maken?
Ondertussen heb ik begrepen (via andere kanalen) dat het allemaal zo hoort vast te zitten als het nu zit. De linker kant van de hevel heeft een interne schroefdraad en de bout zit daarin vastgedraaid (dus geen moer nodig). Het geheel functioneert als een klem, en daarom is de ruimte tussen de twee delen van de hevel ok. De bout is bovenop geborgd met een borgplaatje.
Als dit dus zo hoort zou het niet de oorzaak moeten zijn van de droge tik.
Mijn zoektocht daarnaar gaat dus verder.
Welk onderdeel van het stuurmechanisme kan een vrij snel repeterende droge tik geven. Alleen merkbaar bij rechterbochten en dan vooral op wat wegen waarop je met minimaal zo'n 50 km/u door de bocht kunt. Bij langzame rechterbochten in stadsverkeer heb ik er nauwelijks last van.
Bepalen waar het geluid vandaan komt is vanuit de bus trouwens lastig. Het geluid lijkt ergens tussen de voorzijde van de bus en de vooras te zitten, en wat links van het midden. Zowel het hoofdstuurhuis als het hulpstuurhuis zitten in dat gebied, maar ook de stuurdemper zou nog wel kunnen. Zou een versleten lager zo'n repeterend droog tikgeluid kunnen maken?
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Iets mis met stuurverbinding op vooras?
Dat zou zeker kunnen. Je kunt redelijk snel vaststellen of iets bij het ronddraaien van het wiel gebeurd door het toerental te variëren (bijvoorbeeld een keertje hard remmen in zo'n bocht). Gaat de frequentie van het tikken omlaag dan weet je dat je het bij het wiel moet zoeken.Miranda & Marian schreef:Dank voor jullie reacties.
Ondertussen heb ik begrepen (via andere kanalen) dat het allemaal zo hoort vast te zitten als het nu zit. De linker kant van de hevel heeft een interne schroefdraad en de bout zit daarin vastgedraaid (dus geen moer nodig). Het geheel functioneert als een klem, en daarom is de ruimte tussen de twee delen van de hevel ok. De bout is bovenop geborgd met een borgplaatje.
Als dit dus zo hoort zou het niet de oorzaak moeten zijn van de droge tik.
Mijn zoektocht daarnaar gaat dus verder.
Welk onderdeel van het stuurmechanisme kan een vrij snel repeterende droge tik geven. Alleen merkbaar bij rechterbochten en dan vooral op wat wegen waarop je met minimaal zo'n 50 km/u door de bocht kunt. Bij langzame rechterbochten in stadsverkeer heb ik er nauwelijks last van.
Bepalen waar het geluid vandaan komt is vanuit de bus trouwens lastig. Het geluid lijkt ergens tussen de voorzijde van de bus en de vooras te zitten, en wat links van het midden. Zowel het hoofdstuurhuis als het hulpstuurhuis zitten in dat gebied, maar ook de stuurdemper zou nog wel kunnen. Zou een versleten lager zo'n repeterend droog tikgeluid kunnen maken?
Lager is en mogelijkheid, maar ook remdelen die aanlopen in de velg (al zie je dan meestal ook slijtagesporen in de velg)
Omdat je aangeeft dat het een rpeterende tik is, vermoed ik wel dat het daar zit.
Om vast te stellen of het niet uut de moter komt (geluiden worden soms door het chassis "doorgegeven" naar de vreemdste plaatsen) druk je een keer de koppeling in terwijl je het hoort (let op met uitbreken in een bocht).
Wederom kun je zo vaststellen aan de hand van de frequentie of het omwenteling gerelateerd is aan wiel of moter.
Tenslotte kun je een versnelling hoger of lager kiezen om vast te stellen of of het uit de aandrijflijn komt.
Ik ben benieuwd naar de bevindingen!
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Iets mis met stuurverbinding op vooras?
Ga alle wielbouten eens langs of ze wel vast zitten,
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Iets mis met stuurverbinding op vooras?
Ik zit ook aan de homokineet te denken... Dat lijkt mij ook een mogelijke bron.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Iets mis met stuurverbinding op vooras?
Ik concludeer:
- Droog repeterend tikkend geluid
- Moeilijk vast te stellen waar het vandaan komt, vermoedelijk voorzijde
- Uitsluitend bij bepaalde snelheden
- Uitsluitend bij rechterbochten
Ik zou de voorzijde van de bus opkrikken en op steunen zetten. Dan goed de lagerspeling en speling in de stuurinrichting voelen (ook in ingestuurde stand) op beide voorwielen. Dat zou mijn startpunt zijn.
- Droog repeterend tikkend geluid
- Moeilijk vast te stellen waar het vandaan komt, vermoedelijk voorzijde
- Uitsluitend bij bepaalde snelheden
- Uitsluitend bij rechterbochten
Ik zou de voorzijde van de bus opkrikken en op steunen zetten. Dan goed de lagerspeling en speling in de stuurinrichting voelen (ook in ingestuurde stand) op beide voorwielen. Dat zou mijn startpunt zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"