Pagina 1 van 1

Achterwiel lager

Geplaatst: do mei 07, 2020 21:47 pm
door Yannvanh
Ik heb redelijk speling op mijn achterwiellagers dus ik heb 2 nieuwe sets besteld, omdat de lagers met circlipsen vastzitten vroeg ik me af of ik de lagers kon vervangen zonder alles te moeten losdraaien? Dus gewoon kroonmoer eraf, wiel eraf, cardan eraf, as eruit en dan de lagers eruit tikken of moeten deze eruit geperst worden?

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 08, 2020 8:25 am
door Wilfred
Beetje flauw, maar het hangt er vanaf hoe vast het zit.

ik heb tijdje terug links en rechts ook gedaan, en de ene zijde kwam er tikkend wel af. De andere kant had een pers nodig.

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 08, 2020 18:36 pm
door jerupke
Normaal zou je ze er beide uit moeten kunnen tikken, maar zoals Wilfred zegt: soms zit het mee....

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.


Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 08, 2020 20:41 pm
door transporterT2
Er was ook iets met de nieuwe lagers welke er te koop waren?
Hadden deze niet een slechte passing/kwaliteit van kogels?

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 08, 2020 21:26 pm
door old brumax
Er zijn idd slechte serie's geweest maar hoe dat nu is, geen idee en zie je het snelst wanneer je ze erin hebt zitten. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: ma mei 11, 2020 11:52 am
door hanhoo
Het zijn rechte lagers met daartussen een afstandsbus. Die laatste wordt niet meer gemaakt. Controleer of deze niet onder de maat is versleten, anders heb je met nieuwe lagers net zoveel speling.

Eruit tikken kan, maar dat gaat toch lekkerder met het hele stuk op de tafel in plaats van op de bus. Ik heb destijds de positie van de veerplaat goed afgetekend en het hele brok eraf gehaald. Vervolgens toch laten persen. De lagers vielen mee, maar die stofhoezen vond ik een crime om netjes recht in te krijgen.

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: ma mei 11, 2020 19:31 pm
door blokkever
Je bedoeld deze bus denk ik?Afbeelding
Deze is nog goed verkrijgbaar hoor, deze bus is ook bij de T3 gebruikt en heeft nummer: 211501281, als je op dit nummer zoekt wordt je overspoelt met webshops waar deze nog te koop is.
Ik snap trouwens niet hoe deze bus speling kan veroorzaken op het lager, deze zit opgesloten tussen de lagers en het cilinderlager kan gewoon axiaal bewegen dus wordt door de kroonmoer geklemd.
Ik had nieuwe bussen bij mijn lagers mee besteld maar ik heb uiteindelijk gewoon de originele weer gebruikt, was niks mis mee.






Re: Achterwiel lager

Geplaatst: do mei 14, 2020 19:18 pm
door transporterT2
Wanneer de afstandsbussen "versleten"zouden zijn,moet de ruimte tussen de 2 lagers steeds kleiner worden en dus strakker worden lijkt mij.
In plaats van ruimer.

Jw

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: do mei 14, 2020 20:56 pm
door old brumax
En daar komt bij dat de lagers dan te zwaar gaan lopen en de boel heet en kapot draait.

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 15, 2020 16:04 pm
door EeVeeWee
Ik heb nog wat info over de volgorde van onderdelen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 15, 2020 17:21 pm
door old brumax
Dat is een mooi plaatje voor in de schatkamer als die over een aantal jaren tenminste nog werkt!!

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 15, 2020 17:47 pm
door blokkever
old brumax schreef:En daar komt bij dat de lagers dan te zwaar gaan lopen en de boel heet en kapot draait.
De achterwiellagers worden niet voorgespannen, het rollager heeft naast de rotatie ook nog een vrijheidsgraden , axiale richting dus daardoor kan hij nooit te zwaar gaan lopen.
De axiale belasting wordt alleen door het kogellager opgenomen, daardoor is er vrijwel altijd ook een klein beetje axiale speling aanwezig bij de achterwielen.


Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 15, 2020 20:45 pm
door old brumax
blokkever schreef:
vr mei 15, 2020 17:47 pm
old brumax schreef:En daar komt bij dat de lagers dan te zwaar gaan lopen en de boel heet en kapot draait.
De achterwiellagers worden niet voorgespannen, het rollager heeft naast de rotatie ook nog een vrijheidsgraden , axiale richting dus daardoor kan hij nooit te zwaar gaan lopen.
De axiale belasting wordt alleen door het kogellager opgenomen, daardoor is er vrijwel altijd ook een klein beetje axiale speling aanwezig bij de achterwielen.
Ja dat klopt maar als de bus af zou slijten en dus korter zou worden dan jou de speling dus afnemen, en in geval er geen speling meer is dan gaat de lagers dus zwaarder lopen en uiteindelijk kapot.

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 15, 2020 22:36 pm
door blokkever
Ehm. nee, de enige speling die er is, zit in het kogellager en wordt niet beïnvloed door de afmetingen van deze bus.
Enige wat er gebeurd is dat de binnenste ring van het cilinderrollager wat opschuift maar daar is het lager op ontworpen ( binnen bepaalde grenzen natuurlijk).

Re: Achterwiel lager

Geplaatst: vr mei 15, 2020 23:46 pm
door old brumax
Er zit toch 1 rol en 1 conisch in voor zover ik weet, heb het in die 27 jaar inmiddels nog nooit los gehad dus.