Ik ben bang dat dat niet is te doen.Wilfred schreef:Dat snap ik maar wat is het alternatief? Ik heb er 4 zonder aanduiding, en ik he ber echt lang naar gezochtblokkever schreef: ↑ma apr 27, 2020 9:07 amDan heb je geluk, de torsiestaven zijn "voorgespannen".
Daarmee wordt bedoeld dat voordat ze de uiteindelijke warmtebehandeling hebben gehad dat ze in één richting zijn getordeerd tot over de rekgrens, ga je ze nu andersom belasten dan loopt de lokale maximale spanning veel hoger op aan de buitenkant.
Ik zal straks eens kijken wat er bij mij nog meer op staat, er staan inderdaad ook letters in geponst.
Zouden er andere manieren zijn om de voorspanning te achterhalen?
Re: Groene torsiestaven
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Groene torsiestaven
Laatst gewijzigd door blokkever op di apr 28, 2020 10:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Groene torsiestaven
Zou je het aan slijtage kunnen zien? Als ze niet al verkeerd om erin zijn gezet?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- erik_moust
- Gevorderde
- Berichten: 678
- Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Beuningen
Re: Groene torsiestaven
Bus op de brug waterpas gezet. Met een digitale meter.
Daarna met een hoekmeter gemeten.
Maar kan zeker zijn na bijna 50 jaar dat er een en ander niet meer recht is.
Uit lijst blijkt ook dat het 23 graden origineel moet zijn. Nu ben ik geen wiskundig monster dus weet niet hoeveel hoogte verschil die 5 graden verschil doet.
Nu staat hij wel recht. En niet met voorkant onbelast omhoog.
Nu wachten op de banden voor om mijn eigen velgen. En terug naar originele hoogte is hij weer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Daarna met een hoekmeter gemeten.
Maar kan zeker zijn na bijna 50 jaar dat er een en ander niet meer recht is.
Uit lijst blijkt ook dat het 23 graden origineel moet zijn. Nu ben ik geen wiskundig monster dus weet niet hoeveel hoogte verschil die 5 graden verschil doet.
Nu staat hij wel recht. En niet met voorkant onbelast omhoog.
Nu wachten op de banden voor om mijn eigen velgen. En terug naar originele hoogte is hij weer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Groene torsiestaven
Ik heb oprecht heel lang naar die dingen lopen kijken, voor ik ze monteerde, maar ik kon echt geen enkele aanwijzing vinden over een juiste plaatsing.
Take the planet and make it spin your way
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Groene torsiestaven
Volgens mij hoort hij origineel in onbelaste toestand ook iets achterover te staan.erik_moust schreef:Bus op de brug waterpas gezet. Met een digitale meter.
Daarna met een hoekmeter gemeten.
Maar kan zeker zijn na bijna 50 jaar dat er een en ander niet meer recht is.
Uit lijst blijkt ook dat het 23 graden origineel moet zijn. Nu ben ik geen wiskundig monster dus weet niet hoeveel hoogte verschil die 5 graden verschil doet.
Nu staat hij wel recht. En niet met voorkant onbelast omhoog.
Nu wachten op de banden voor om mijn eigen velgen. En terug naar originele hoogte is hij weer.
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkSpoiler:
Als je dat niet mooi vind dan is er natuurlijk niks op tegen om hem achter iets hoger te zetten.
P.s. misschien kan dit topic beter even gesplitst worden, we zijn nu het topic van Pieter aan het kapen.