1 kant hangt scheef

Plaats reactie
JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

1 kant hangt scheef

Bericht door JDDV » di okt 29, 2019 8:20 am

Ik heb het idee dat 1 kant van de achterzijde bus scheef hangt tov de andere kant. De linkerachterkant van de bus hangt lager dan de rechterachterkant.
Volgens mij kan dat er alleen mee te maken hebben dat de torsiestaaf/veerplaat beide niet hetzelfde gemonteerd zitten.
Hoe kan ik dit goed en gelijk afstellen? Ik hoop dat iemand me kan helpen. Bedankt weer.

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: 1 kant hangt scheef

Bericht door jerupke » di okt 29, 2019 8:44 am

JDDV schreef:Ik heb het idee dat 1 kant van de achterzijde bus scheef hangt tov de andere kant. De linkerachterkant van de bus hangt lager dan de rechterachterkant.
Volgens mij kan dat er alleen mee te maken hebben dat de torsiestaaf/veerplaat beide niet hetzelfde gemonteerd zitten.
Hoe kan ik dit goed en gelijk afstellen? Ik hoop dat iemand me kan helpen. Bedankt weer.
Het zou eveneens in de belading kunnen zitten, maar ik neem aan dat je dat al uitgesloten hebt.
De montage kan verkeerd zijn, maar het zou daarnaast ook kunnen dat 1 torsiestaaf minder weerstand biedt.

De vertanding van de torsiestaven is binnen en buitenzijde anders zodat je dit heel precies kunt afstellen. Daarvoor adviseer ik een werkplaatshandboek of een Haynes.
Daarnaast staat er hier op het forum een topic over de diverse vormen van verlagen.
Ook daarin staat e.e.a. beschreven.

Maar mocht de torsiestaaf minder weerstand bieden, zal het slechts van tijdelijke aard zijn.

Je kunt ook de trail and error methode hanteren (als je tijd hebt) en het zwaard eerst eens 1 buitentand verzetten. Je ult dan alleen even een tijdje rond moeten rijden vooraleer je het definitieve effect daarvan ziet.

De werkvolgorde (even uit het hoofd) is.
Wielmoeren een slag losdraaien
Bus stabiel opbokken
Wiel afnemen
Remslang aan de kant duwen
Handremkabel aan de kant duwen
Schokbreker demonteren (hoeft maar aan 1 kant)
Bouten traingelarm demonteren en aandrijfas naar achteren ophangen
Stevige krik met grote schaal onder het "zwaard" plaatsen en zorgen dat het zwaard loskomt van de aanslag (blijven controleren of de bus stabiel op de bokken blijft staan).
Deksel zwaard demonteren en aantekenen hoe de rubber in de deksel zit.
D.m.v. vijl duidelijk merkteken aanbrengen op zwaard en uiteinde torsiestaaf (zodat je straks weet welke stand de beginpositie was)
Optie 1: D.m.v. poelietrekker het zwaard ca. 1 cm van de torsiestaaf trekken.
Nu de krik voorzichtig laten zakken waardoor het zwaard voor langs de aanslag zakt en de torsiestaaf ontspant.
Zwaard verder van de torsiestaaf af trekken.
Na demontage 1 tand in de gewenste richting verplaatsen (in jouw geval moet de achterkant van het zwaard 1 tand lager gemonteerd worden/meer torsiespanning)
Alles in omgekeerde volgorde monteren.

Optie 2: als je geen geschikte poelietrekker hebt kun je ook 2 bandenijzers/breekijzers gebruiken.
Echter!!! Let op dat de torsiestaaf niet mee naar voren komt, je bent dan de instelling van de binnenste vertanding kwijt.
Mocht deze toch meeschuiven, tik hem dan tijdig met een (liefst nylon-)hamer terug.

Niet de beste methode, maar het kan wel.
Ben wel heeel voorzichtig, er zit veel spanning op de torsiestaaf (met name als deze nog tegen de aanslag ligt).

Even (wederom) uit mijn hoofd: buitenste tand verstellen is ca. 3cm hoogteverschil, binnenste tand ca. 1cm. (Maar dat is natuurlijk afhankelijk van het gewicht van de bus en slijtage van je torsiestaven.

Hopelijk kun je er iets mee, maaaaar... wees vooral voorzichtig, je hebt maar 9 reservevingers.


Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1 kant hangt scheef

Bericht door old brumax » di okt 29, 2019 10:19 am

Perfect omschreven alleen nog 1 toevoeging, de triangel goed afkrassen op het zwaard voordat je hem los haalt anders is je sporing straks niet goed meer.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: 1 kant hangt scheef

Bericht door jerupke » wo okt 30, 2019 0:01 am

old brumax schreef:Perfect omschreven alleen nog 1 toevoeging, de triangel goed afkrassen op het zwaard voordat je hem los haalt anders is je sporing straks niet goed meer.
Damn, inderdaad vergeten. Mooi rondom een kras maken en zuiver terug monteren. Nog beter is het natuurlijk om hem daarna rondom uit te laten lijnen op alle 4 de wielen. Wel altijd even erbij zeggen dat de sporing achter ook ingesteld kan worden, want dat gelooft menig computertechneut/hedendaags monteur never nooit niet :-)

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: 1 kant hangt scheef

Bericht door JDDV » zo nov 03, 2019 19:16 pm

dank. Hoe kan ik het beste de hoogte meten en bepalen hoeveel ik moet verstellen?

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: 1 kant hangt scheef

Bericht door jerupke » zo nov 03, 2019 19:54 pm

JDDV schreef:dank. Hoe kan ik het beste de hoogte meten en bepalen hoeveel ik moet verstellen?
Vanaf de kroonmoer (achter de wieldop) naar de rand van de carrosserie

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Berendbotje8
Lurker
Berichten: 1
Lid geworden op: di nov 12, 2019 6:02 am
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: 1 kant hangt scheef

Bericht door Berendbotje8 » di nov 12, 2019 6:27 am

jerupke schreef:
di okt 29, 2019 8:44 am
JDDV schreef:Ik heb het idee dat 1 kant van de achterzijde bus scheef hangt tov de andere kant. De linkerachterkant van de bus hangt lager dan de rechterachterkant.
Volgens mij kan dat er alleen mee te maken hebben dat de torsiestaaf/veerplaat beide niet hetzelfde gemonteerd zitten.
Hoe kan ik dit goed en gelijk afstellen? Ik hoop dat iemand me kan helpen. Bedankt weer.
Het zou eveneens in de belading kunnen zitten, maar ik neem aan dat je dat al uitgesloten hebt.
De montage kan verkeerd zijn, maar het zou daarnaast ook kunnen dat 1 torsiestaaf minder weerstand biedt.

De vertanding van de torsiestaven is binnen en buitenzijde anders zodat je dit heel precies kunt afstellen. Daarvoor adviseer ik een werkplaatshandboek of een Haynes.
Daarnaast staat er hier op het forum een topic over de diverse vormen van verlagen.
Ook daarin staat e.e.a. beschreven.

Maar mocht de torsiestaaf minder weerstand bieden, zal het slechts van tijdelijke aard zijn.

Je kunt ook de trail and error methode hanteren (als je tijd hebt) en het zwaard eerst eens 1 buitentand verzetten. Je ult dan alleen even een tijdje rond moeten rijden vooraleer je het definitieve effect daarvan ziet.

De werkvolgorde (even uit het hoofd) is.
Wielmoeren een slag losdraaien
Bus stabiel opbokken
Wiel afnemen
Remslang aan de kant duwen
Handremkabel aan de kant duwen
Schokbreker demonteren (hoeft maar aan 1 kant)
Bouten traingelarm demonteren en aandrijfas naar achteren ophangen
Stevige krik met grote schaal onder het "zwaard" plaatsen en zorgen dat het zwaard loskomt van de aanslag (blijven controleren of de bus stabiel op de bokken blijft staan).
Deksel zwaard demonteren en aantekenen hoe de rubber in de deksel zit.
D.m.v. vijl duidelijk merkteken aanbrengen op zwaard en uiteinde torsiestaaf (zodat je straks weet welke stand de beginpositie was)
Optie 1: D.m.v. poelietrekker het zwaard ca. 1 cm van de torsiestaaf trekken.
Nu de krik voorzichtig laten zakken waardoor het zwaard voor langs de aanslag zakt en de torsiestaaf ontspant.
Zwaard verder van de torsiestaaf af trekken.
Na demontage 1 tand in de gewenste richting verplaatsen (in jouw geval moet de achterkant van het zwaard 1 tand lager gemonteerd worden/meer torsiespanning)
Alles in omgekeerde volgorde monteren.

Optie 2: als je geen geschikte poelietrekker hebt kun je ook 2 bandenijzers/breekijzers gebruiken.
Echter!!! Let op dat de torsiestaaf niet mee naar voren komt, je bent dan de instelling van de binnenste vertanding kwijt.
Mocht deze toch meeschuiven, tik hem dan tijdig met een (liefst nylon-)hamer terug.

Niet de beste methode, maar het kan wel.
Ben wel heeel voorzichtig, er zit veel spanning op de torsiestaaf (met name als deze nog tegen de aanslag ligt).

Even (wederom) uit mijn hoofd: buitenste tand verstellen is ca. 3cm hoogteverschil, binnenste tand ca. 1cm. (Maar dat is natuurlijk afhankelijk van het gewicht van de bus en slijtage van je torsiestaven.

Hopelijk kun je er iets mee, maaaaar... wees vooral voorzichtig, je hebt maar 9 reservevingers.


Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Had het niet beter kunenn omschrijven, helder en to the point. Zeer bruikbaar! Ik ga deze beschrijving zeker bewaren!

Plaats reactie