Probleem sturing t2a
Probleem sturing t2a
Hallo!
Vorig jaar heb ik mijn bus gerestaureerd, alsook de vooras. Hierbij zijn het hulpstuurhuis, stuurhuis, fuseekogels,.. vervangen. Alles is uit elkaar geweest en terug in elkaar geplaatst. Centrale spoorstang, alsook de 2 spoorstangen naar de wielen had ik reeds 3 jaar geleden vervangen en dus niet opnieuw vernieuwd. Nu zit ik met volgend probleem:
De bus stuurt een beetje zoals een 'boot' (nog meer dan origineel ) hierdoor kan ik hem dus moeilijk besturen wanneer er voorbeeld veel wind is op de snelweg. Ik kom soms tegen dat ik het stuur draai zonder dat er reactie is, tot op een bepaald punt hij plots een 'knik' maakt en helemaal uitzwenkt. Dit was niet voorheen, dus dit is ook niet normaal. Alsook kan ik soms een 'krak' horen wanneer ik bij stilstand aan het stuur draai om de wielen van richting te veranderen.
Weet iemand hier raad mee? Ik had al eens gelezen dat dit kon zijn omdat de nieuwe fusee kogels nog niet ingereden zijn, maar ondertussen heb ik reeds 7000km gedaan dus zouden toch al ingereden mogen zijn...
Bedankt voor de tips!
Pieter
Vorig jaar heb ik mijn bus gerestaureerd, alsook de vooras. Hierbij zijn het hulpstuurhuis, stuurhuis, fuseekogels,.. vervangen. Alles is uit elkaar geweest en terug in elkaar geplaatst. Centrale spoorstang, alsook de 2 spoorstangen naar de wielen had ik reeds 3 jaar geleden vervangen en dus niet opnieuw vernieuwd. Nu zit ik met volgend probleem:
De bus stuurt een beetje zoals een 'boot' (nog meer dan origineel ) hierdoor kan ik hem dus moeilijk besturen wanneer er voorbeeld veel wind is op de snelweg. Ik kom soms tegen dat ik het stuur draai zonder dat er reactie is, tot op een bepaald punt hij plots een 'knik' maakt en helemaal uitzwenkt. Dit was niet voorheen, dus dit is ook niet normaal. Alsook kan ik soms een 'krak' horen wanneer ik bij stilstand aan het stuur draai om de wielen van richting te veranderen.
Weet iemand hier raad mee? Ik had al eens gelezen dat dit kon zijn omdat de nieuwe fusee kogels nog niet ingereden zijn, maar ondertussen heb ik reeds 7000km gedaan dus zouden toch al ingereden mogen zijn...
Bedankt voor de tips!
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Probleem sturing t2a
Waarmee heb je het stuurhuis vervangen? (orgineel t2a of ombouw naar t2b model).
Gaat het stuur soepel rond met de wielen van de grond? mogelijk staat je stuurhuis niet goed afgesteld en dan denk ik dat hij te strak staat i.v.m. het kraken.
Gaat het stuur soepel rond met de wielen van de grond? mogelijk staat je stuurhuis niet goed afgesteld en dan denk ik dat hij te strak staat i.v.m. het kraken.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Probleem sturing t2a
Als je er niet uit komt, zou ik eens langs Volksprojects rijden.
Erwin van Sintmaartensdijk is volgens mij de luchtgekoelde VW stuurhuis-specialist in Nederland.
Erwin van Sintmaartensdijk is volgens mij de luchtgekoelde VW stuurhuis-specialist in Nederland.
Dus.
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: Probleem sturing t2a
Dat sturen, eerst niks en dan ineens de hoek om, klinkt mij als uitlijning.
De knak dan peling in het stuurhuis zijn...
Beetje dijnen doen ze wel, goede banden (met een versterkte wang) verhelpen dit al een heel stuk,stuggere chokbrekers ook...
De knak dan peling in het stuurhuis zijn...
Beetje dijnen doen ze wel, goede banden (met een versterkte wang) verhelpen dit al een heel stuk,stuggere chokbrekers ook...
hoe???
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Probleem sturing t2a
Fusee kogels vast
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Probleem sturing t2a
Bedankt voor de vele tips! Het stuurhuis is het originele dat inderdaad gereviseerd is door Volksprojects. Ik probeer deze week eens contact op te nemen met Erwin om eens langs te komen gezien het toch een 140km enkel rijden is voor mij.
@Old brumax
Wat bedoel je precies met fusee kogels vast? kan ik deze dan 'losmaken'?
Bedankt!
Pieter
@Old brumax
Wat bedoel je precies met fusee kogels vast? kan ik deze dan 'losmaken'?
Bedankt!
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Probleem sturing t2a
Er zijn nogal wat fuseekogels die zo nieuw uit de doos eigenlijk veel te zwaar lopen dus dan moet je bij het uitsturen van een bocht helpen om het stuur weer recht te krijgen inplaats dat hij vanzelf terug naar neutraalstand draait, ook moet je dan de hele weg telkens corrigeren l-r en weer terug en inhalen gaat dan soms met het zweet in de handen, soms loopt ook de centrale pen(hulpstuurhuis) erg zwaar loopt na het vernieuwen maar dat is dus nodig om uit te zoeken wat het probleem veroorzaakt voor je er iets aan kunt doen!!
Aan het te zwaar lopen van nieuwe fuseekogels is trouwens niets te doen, het word vanzelf beter naargelang je meer rijd, wil je dat risico niet nemen dan is vv door andere de enigste optie!
Aan het te zwaar lopen van nieuwe fuseekogels is trouwens niets te doen, het word vanzelf beter naargelang je meer rijd, wil je dat risico niet nemen dan is vv door andere de enigste optie!
Laatst gewijzigd door old brumax op ma sep 17, 2018 23:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Probleem sturing t2a
Ik ken het gevoel, we zijn vorig jaar naar Schotland geweest met vakantie. Bus had nieuw stuurhuis(volksproject) en alle kogels enz. Flinke stappen opzij gemaakt op de snelweg bij het wegvallen van (zeer)harde wind. Wat bij mij tot nu toe de meeste verbetering heeft gegeven is voor een 22 mm stabilisator stang van CSP. Het waggelend gevoel bij wind is een stuk minder. Inderdaad veel stabieler geen zweethanden meer bij wind op de snelweg.
Als ik het goed begrijp dan "knik" de bus bij sturen let eens op of hij begint met hangen naar de andere kant dan waar je heen stuurt. Als het gevoel van hangen stop gaat hij ineens de hoek om. Zo voelde het bij mij ongeveer. Maar het blijft lastig omschrijven
Als ik het goed begrijp dan "knik" de bus bij sturen let eens op of hij begint met hangen naar de andere kant dan waar je heen stuurt. Als het gevoel van hangen stop gaat hij ineens de hoek om. Zo voelde het bij mij ongeveer. Maar het blijft lastig omschrijven
Re: Probleem sturing t2a
Is hier ooit een oorzaak gevonden ?
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Probleem sturing t2a
Fusee kogels die dit doen, veel ervaring mee en de Febis waren nog de meest beroerde
Op thesamba is er een heel topic over, eerst waren nakata’s uit Brazilië de beste maar die komen inmiddels uit China nu heeft meyle en lemförder weer de beste papieren!
Op thesamba is er een heel topic over, eerst waren nakata’s uit Brazilië de beste maar die komen inmiddels uit China nu heeft meyle en lemförder weer de beste papieren!
Re: Probleem sturing t2a
Oké dacht dat de febi best goed was
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Probleem sturing t2a
echt goed is er geen een meer, de originele gingen 100.000 + km mee , die je nu koopt mag je al blij zijn dat ze de 25.000 halen. maar dat is genoeg voor een old timer word er wss gedacht want dat is 5-6000 km per jaar dus dan kan het wel weer.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Probleem sturing t2a
Fusee kogels is dat de oorzaak of is er nog iets anders zit ook met dat probleem
Re: Probleem sturing t2a
Oeps, sorry dat ik hier nooit nog gereageerd heb en ik ie nu dat er nog mensen dit probleem hebben.
Ik heb net 4 nieuwe fusee laten persen en in mijn geval was dit nog niet opgelost. Heb nadien 2 nieuwe spoorstangen gemonteerd en alles weer laten uitlijnen, nu lijkt mijn initieel probleem opgelost! De bus voelt minder als een boot aan en wijkt ook niet plots uit.
Het enige wat ik nog ervaar, is dat mijn stuur vrij hard loopt en niet soepel vanzelf terugdraait. Het enige wat ik nu nog niet vervangen heb is het hulpstuurhuis, in de toekomst ga ik dit nog eens doen...
Ik heb net 4 nieuwe fusee laten persen en in mijn geval was dit nog niet opgelost. Heb nadien 2 nieuwe spoorstangen gemonteerd en alles weer laten uitlijnen, nu lijkt mijn initieel probleem opgelost! De bus voelt minder als een boot aan en wijkt ook niet plots uit.
Het enige wat ik nog ervaar, is dat mijn stuur vrij hard loopt en niet soepel vanzelf terugdraait. Het enige wat ik nu nog niet vervangen heb is het hulpstuurhuis, in de toekomst ga ik dit nog eens doen...
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
Re: Probleem sturing t2a
ok bedank weet ik ook wat ik moet vervangen