remleidingen vervangen

Gebruikersavatar
DieHardSofty
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 25, 2016 12:34 pm
Bouwjaar Bus: 1972

remleidingen vervangen

Bericht door DieHardSofty » za apr 29, 2017 15:27 pm

Dag allen!, en voor wie het weet in het bijzonder. Na 22 jaar eigenaarschap van de '73 t2b nu de eerste echte hobbel om te overwinnen wbt het vertrouwen in eigen sleutelcapaciteit. Bij de keuring van twee jaar geleden mocht het nog net, nu niet meer dus...

Naast de lichtafstelling en uitlaatlossigheid nu de remleidingen vervangen. Nu remt tie nog uitstekend maar
wellicht na wat gesleutel, gevloek gevolgd door uitingen van teleurstelling niet meer... stokt mijn zelfredzaamheid / overlevingsdrift ergens middenin, dan moet er een trailer aan te pas komen.

Tot nu toe alles voor elkaar gekregen maar de dwaas toont zich echter als wijze wanneer hij nederig buigt voor waardevolle know how-and-hownot tips and tricks van de echte goden uit de luchtgekoelde praktijk.

Drie vragen..
- Heeft iemand de originele lengtes van de leidingen eens genoteerd? Ik haal ze er anders vanaf voor de maten.
- De tips voor, het loskrijgen, demonteren en monteren, vullen?
- Valkuilen zoals verschillende maten, linksdraaiend vast, speciaal gereedschap.

Wanneer en indien..... zien we elkaar op de meeting de 12e, groet, Jeroen.

ps, ik heb gezocht voor een topic hierover, niet gevonden.
Laatst gewijzigd door DieHardSofty op za apr 29, 2017 19:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: remleidingen vervangen

Bericht door Briebelbus » za apr 29, 2017 16:31 pm

Ik heb een paar jaar geleden een set leidingen besteld bij Hotrod, stalen leiding en dat is niet makkelijk te buigen.
Ik zou zelf de oude leidingen onder de bus vandaan halen en met buigbaar materiaal en een fels machine nieuwe leidingen zelf buigen

Als je de oude dan er onderuit heb, heb je meteen een mal.

Graag
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: remleidingen vervangen

Bericht door blokkever » za apr 29, 2017 17:43 pm

+1
Ik vervang alle remleidingen door CuNiFer, dat is makkelijk te buigen, sterker dan koper en gaat mijn leven lang mee.
Als je zelf even investeerd in een felstooltje is het prima zelf te doen door de oude leidingen als voorbeeld te nemem
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: remleidingen vervangen

Bericht door old brumax » za apr 29, 2017 18:22 pm

Ja netjens :mrgreen: een dubbele kraag eraan zoals het hoort, heb al eens gezien dat iemand er koperen leidingen onder gezet had in dan met dat loodgieters tooltje een enkele kraag eraan gemaakt had en hij vond het zelf nog wel netjes gedaan!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 874
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: remleidingen vervangen

Bericht door DOKA '73 » za apr 29, 2017 18:52 pm

Voor als je echt makkelijk strak rechte remleidingen onder je bus wil is dit een aanrader:

http://www.frost-auto.nl/remmen-en-vering/page/2 Kwix Tube Straightening tool

succes Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: remleidingen vervangen

Bericht door hanhoo » ma mei 01, 2017 12:22 pm

Check inderdaad goed of het een enkele of dubbele felsrand is. Gebruik koper of het spul wat Blokkever aangeeft. Staal is te stug om lekker te buigen. Je kan ze op maat laten maken bij de FLAPS maar voor het geld wat je daarvoor kwijt bent, kun je ook zo'n tooltje kopen. Meestal is dat handiger. Bovendien zijn er FLAPS die ze ook verhuren. Gebruik een pijpensnijder om te af te snijden en zorg dat je goed de bramen eraf haalt. Voor de rest is het gewoon kiezen wat de goede kant is om te beginnen en stukje voor stukje de leiding erin werken / buigen.

Wel een gevalletje: als het klaar is, weet je pas hoe het moet. Let op dat het systeem echt echt echt lekdicht is. Ik heb na het ontluchten een nacht lang het pedaal op spanning gezet om te kijken of er toch niet ergens nog een druppeltje langskwam.

De tip van Richard hierboven is ook een goede, maar alleen als je echt showroomstaat leidingen wilt buigen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
DieHardSofty
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 25, 2016 12:34 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: remleidingen vervangen

Bericht door DieHardSofty » ma mei 01, 2017 15:53 pm

http://volksweb.relitech.com/brakeln.htm

Een handige pagina... ook over de te gebruiken flensen. Bubble flare versus double flare. Check want aanrader!

Denk dat ik voor de fabrieksmatig aangeleverde leidingen ga. Hier bij Keverparts zegt de man dat
wanneer ze te lang zijn je er dan gewoon een extra bochtje in legt. Heb ik ook geen speciaal gereedschap
nodig, mooi natuurlijk maar die ga ik maar 1 keer in mijn en de bus zijn bestaan gebruiken.

Net gekeken of alles aan nippel en bout los gaat voordat het eraf gehaald wordt. De gedeeltes
bij de overgang van rubber naar metaal doen lastig. Plan on bij de hoofdremcilinder en wielen te lossen en dan gestructureerd de zaak door te gaan zagen voor snelle demontage. Daarna aan de werkbank de lastige stukken ontroesten en demonteren.

Bedankt voor de tips tot zover. Hou mij aanbevolen voor verdere aanmoedigingen!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: remleidingen vervangen

Bericht door old brumax » ma mei 01, 2017 17:14 pm

DieHardSofty schreef:http://volksweb.relitech.com . De gedeeltes
bij de overgang van rubber naar metaal doen lastig. Plan on bij de hoofdremcilinder en wielen te lossen en dan gestructureerd de zaak door te gaan zagen voor snelle demontage. Daarna aan de werkbank de lastige stukken ontroesten en demonteren.

Bedankt voor de tips tot zover. Hou mij aanbevolen voor verdere aanmoedigingen!

Kijk voordat je er veel werk in steekt ook of je door de rubberslangen kunt blazen, zoniet dan hoef je daar ook niet veel tijd aan te verknoeien, die dingen gaan nogal eens dicht zitten!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: remleidingen vervangen

Bericht door fahtal » di mei 02, 2017 9:30 am

old brumax schreef:Ja netjens :mrgreen: een dubbele kraag eraan zoals het hoort, heb al eens gezien dat iemand er koperen leidingen onder gezet had in dan met dat loodgieters tooltje een enkele kraag eraan gemaakt had en hij vond het zelf nog wel netjes gedaan!!!!


jij zegt hier netjes een dubbele flens maar in die andere pagina hierboven gnoemd zeggen ze juist niet dubbele flens

Also, look closely at the flare on the end of the brake line - there are 2 different types you could find. The type needed on a Volkswagen is known as a "bubble flare". Most American and some other imports use a "double flare" on the end. They are not interchangeable! If you install the wrong type, the brake fluid may leak out, causing you to loose that wonderful stopping ability.


wat is het nu?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: remleidingen vervangen

Bericht door old brumax » di mei 02, 2017 10:06 am

Als ik leidingen nodig heb ga ik gewoon naar mijn apk garage die maakt ze voor een paar centen, heeft de leidigen op rol staan, hoef alleen de oude of de juiste lengte maar mee te brengen en ik sta binnen het half uur weer op straat met de nieuwe spullen!!
Een tip als de leiding in srukken breekt of op een andere manier moeilijk de juiste lengte te bepalen is, steek een lasdraadje door de oude leiding en knip die op lengte daarna is het simpel om de nieuwe op de juiste lengte te maken zodat je geen extra bochten hoeft te maken om lengte weg te werken
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: remleidingen vervangen

Bericht door blokkever » di mei 02, 2017 11:18 am

fahtal schreef:
old brumax schreef:Ja netjens :mrgreen: een dubbele kraag eraan zoals het hoort, heb al eens gezien dat iemand er koperen leidingen onder gezet had in dan met dat loodgieters tooltje een enkele kraag eraan gemaakt had en hij vond het zelf nog wel netjes gedaan!!!!


jij zegt hier netjes een dubbele flens maar in die andere pagina hierboven gnoemd zeggen ze juist niet dubbele flens

Also, look closely at the flare on the end of the brake line - there are 2 different types you could find. The type needed on a Volkswagen is known as a "bubble flare". Most American and some other imports use a "double flare" on the end. They are not interchangeable! If you install the wrong type, the brake fluid may leak out, causing you to loose that wonderful stopping ability.


wat is het nu?

Het is een "bubble flare" Je stopt dan bij stap 2 op onderstaande afbeelding.
Voor een "double flare" moet je stap 3 ook nog uitvoeren.
De verwarring komt waarschijnlijk door dat er geen nette nederlandse benaming is voor de "bubble flare"


Afbeelding

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: remleidingen vervangen

Bericht door hanhoo » di mei 02, 2017 20:36 pm

Afb 2.: enkele flens
Afb 3.: dubbele flens

Zo heb ik het geleerd. Haal ze niet doorelkaar, lekkage gegarandeerd of je draait het schroefdraad van de nippel, hoofdremcilinder, hulpremcilinder of remslang aan gort. Door schade en schande geleerd op een ander merk auto.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
DieHardSofty
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 25, 2016 12:34 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: remleidingen vervangen

Bericht door DieHardSofty » di mei 02, 2017 22:02 pm

Wordt een mooi topic met goeie tips. Ook voor de volgende slachtoffers van 44 jaar oude remmerij! Top :idea:

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: remleidingen vervangen

Bericht door blokkever » di mei 02, 2017 22:03 pm

Enkele flens is volgens mij de eerste op onderstaand plaatje en een dubbele flens de laatste.
De "bubble flare" is de middelste
http://www.eastwood.com/media/content/i ... lines2.jpg

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: remleidingen vervangen

Bericht door EeVeeWee » di mei 02, 2017 22:08 pm

Klopt inderdaad. Ik ga de rechter maken is de planning.

Afbeelding
Dus.

Plaats reactie