op maat maken uitlaat/ kachelpot

Plaats reactie
Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

op maat maken uitlaat/ kachelpot

Bericht door Reef blue » di nov 15, 2016 15:06 pm

Voor onze T2B 1977 heb ik de uitlaat/kachelpotten vervangen. Er zaten oude Amerikaanse uitlaten op met elleboogjes. Ik heb er 74-76 uitlaten onder gezet van Ernst. Maar ik kreeg het niet goed dicht. Ik heb de aanwijzingen van burgemeester Ratwell deels gevolgd; ik heb de sluitstukken van het spruitstuk gevijld.

Na een week gedonder ben ik naar de garage gegaan en die heeft het na een week ook nog niet voor elkaar. Uiteindelijk heeft hij de spruitstukken los gezaagd om ze passend weer vast te lassen. Maar nog steeds lek als een mandje.

Vanavond gaat hij aan de slag met de oude spruitstukken.

Nou heb ik de volgende vragen;
* het pasvlak van het cylinderhoofd/ pasvlak met het spruitstuk is niet goed vlak. Is er een manier om dat te vlakken?
* het feit dat je het moet doorzagen om het passend te krijgen, betekent dit dat mijn bus schreef is?
* een beetje dichtingsmiddel is toch wel toegestaan?
* iemand nog een goede tip?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: op maat maken uitlaat/ kachelpot

Bericht door Davistev13 » di nov 15, 2016 18:05 pm

Vlakke zou je kunnen doen op een glasplaat met wat schuurmiddel. Glas is altijd vlak namelijk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5426
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: op maat maken uitlaat/ kachelpot

Bericht door old brumax » di nov 15, 2016 18:17 pm

Wat voor motor is het een type 1 of 4 ????
Een dichtmiddel tussen de flenzen en de kop is niet verstandig, pakking moet voldoen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2168
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: op maat maken uitlaat/ kachelpot

Bericht door blokkever » di nov 15, 2016 18:25 pm

Een '77 t2b uit amerika heeft altijd type 4 !
Er horen ovale koperen ringen tussen het pasvlak van de spruitstukken en van de koppen.
Deze ringen moeten onregelmatigheden op kunnen vangen.
Ik gloei ze altijd even zacht voor montage, dat heeft altijd gewerkt bij mij.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: op maat maken uitlaat/ kachelpot

Bericht door Reef blue » do nov 17, 2016 13:29 pm

Ik heb ze ook uitgegloeid. Vanmiddag doet de garage nog een poging. De koppen van de oude spruitstukken worden op de nieuwe spruitstukken gelast. We hopen dat het lassen goed gaat!
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5426
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: op maat maken uitlaat/ kachelpot

Bericht door old brumax » do nov 17, 2016 14:31 pm

Reef blue schreef:Ik heb ze ook uitgegloeid. Vanmiddag doet de garage nog een poging. De koppen van de oude spruitstukken worden op de nieuwe spruitstukken gelast. We hopen dat het lassen goed gaat!

Dat lassen zal wel goed gaan, alleen de juiste stand bepalingen ook zorgen dat het niet gaat trekken dat is de grote truuk.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2168
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: op maat maken uitlaat/ kachelpot

Bericht door blokkever » do nov 17, 2016 15:14 pm

Je hebt even een oude cilinderkop nodig, die kun je als lasmal gebruiken.

Plaats reactie