rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
Hij lijkt kleiner. De hrc. Ik ga voor de bus hrc ivm het vulpotje.
We gaan het zien qua kracht ik denk dat het wel mee valt. Beter dan niets in ieder geval
We gaan het zien qua kracht ik denk dat het wel mee valt. Beter dan niets in ieder geval
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
old brumax schreef:.... als er verschil in zit zou ik kiezen voor de dikste om zo de kracht weer op te krikken.
Dat is dus net de verkeerde keus, met een dikkere hrc moet je juist meer kracht uitoefenen om dezelfde remkracht te krijgen.
Dat komt omdat de remdruk een kracht/oppervlak is, bij een dikkere hrc is het oppervlak groter en dat levert bij dezelfde kracht dus een lagere druk op.
Je kunt wat dat betreft dus beter voor een kleinere hrc kiezen alleen moet je dan weer oppassen dat je nog voldoende volume hebt om alle remcilinders van voldoende remvloeistof te voorzien.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
blokkever schreef:old brumax schreef:.... als er verschil in zit zou ik kiezen voor de dikste om zo de kracht weer op te krikken.
Dat is dus net de verkeerde keus, met een dikkere hrc moet je juist meer kracht uitoefenen om dezelfde remkracht te krijgen.
Dat komt omdat de remdruk een kracht/oppervlak is, bij een dikkere hrc is het oppervlak groter en dat levert bij dezelfde kracht dus een lagere druk op.
Je kunt wat dat betreft dus beter voor een kleinere hrc kiezen alleen moet je dan weer oppassen dat je nog voldoende volume hebt om alle remcilinders van voldoende remvloeistof te voorzien.
Zat ik dus net te bedenken dat ik dat niet goed had en wilde dat veranderen maar je was me al lang voor
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
Kijk dit is altijd waarom het bij houden van dit soort projectjes zo waardevol is op fora.
Bedankt voor de info.
Bedankt voor de info.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
Hrc om wisselen gaat niet... dus nu een nippel gemaakt om het potje te vullen.. en de boel omgebouwd. Dat mensen zeggen dat een golf bekrachtiger past slaat alleen op de bevestiging plaat volgens mij...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
fahtal schreef: Dat mensen zeggen dat een golf bekrachtiger past slaat alleen op de bevestiging plaat volgens mij...
Volgens mij werd er in het verleden gepraat over een golf 1 en jij hebt nu van een golf 2 de remmerij kan verschillend zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
Remtrommels zijn versleten... daardoor komen de cupjes achter los en zuigt die lucht aan.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
even een zij sprongetje.
in de zoektocht naar een goedkoop alternatief. zou ik de vw hrc op de subaru bekrachtiger kunnen plaatsen.
verschillen hrc.
de bouten zitten verder uit elkaar dus adapter plaat nodig.
de diameter die in de bekrachtiger gaat verschilt iets maar niet veel
de plunjer die de cilinder indrukt steekt bij vw een stuk uit en bij subaru niet
verschillen bekrachtiger.
-de subaru is wat groter in diameter maar past wel
-de montage bouten zitten anders maar met boren in de vooras plaat past het wel zie het verhaal hiervoor.
-bij de vw is het gat waar de hrc in gaat een groot gapend gat(de vaccumkamer) bij de subaru is die dicht(misschien meer duurzaam voor lekage)
- de staaf die de cilinder indrukt ligt bij de vw vlak met de trommel bij subaru steekt die iets uit maar is af te stellen. er zit een hoedje op eens chroefdraad.
het eerste idee was. ik zaag de vw plunjer af zodat die in de subaru bekrachtiger past. maar toen dacht ik ja maar dan valt die achter de keering waarschijnlijk.
het volgende idee is een dikke adapter maken zodat de bouten passen en de de plunjer niet afgezaagd hoeft te worden. qua luchtdicht afsluiten hoef ik inprincipe geen rekenening te houden want dat is de bekrachitiger van zichzelf al.
wat denken jullie?
de harc`s. let even niet op de vloeibare pakking;)
subaru bekrachtiger. steekt iets uit en is verstelbaar en de vacuum kamer is afgesloten
vw ligt gelijk en open kamer.
in de zoektocht naar een goedkoop alternatief. zou ik de vw hrc op de subaru bekrachtiger kunnen plaatsen.
verschillen hrc.
de bouten zitten verder uit elkaar dus adapter plaat nodig.
de diameter die in de bekrachtiger gaat verschilt iets maar niet veel
de plunjer die de cilinder indrukt steekt bij vw een stuk uit en bij subaru niet
verschillen bekrachtiger.
-de subaru is wat groter in diameter maar past wel
-de montage bouten zitten anders maar met boren in de vooras plaat past het wel zie het verhaal hiervoor.
-bij de vw is het gat waar de hrc in gaat een groot gapend gat(de vaccumkamer) bij de subaru is die dicht(misschien meer duurzaam voor lekage)
- de staaf die de cilinder indrukt ligt bij de vw vlak met de trommel bij subaru steekt die iets uit maar is af te stellen. er zit een hoedje op eens chroefdraad.
het eerste idee was. ik zaag de vw plunjer af zodat die in de subaru bekrachtiger past. maar toen dacht ik ja maar dan valt die achter de keering waarschijnlijk.
het volgende idee is een dikke adapter maken zodat de bouten passen en de de plunjer niet afgezaagd hoeft te worden. qua luchtdicht afsluiten hoef ik inprincipe geen rekenening te houden want dat is de bekrachitiger van zichzelf al.
wat denken jullie?
de harc`s. let even niet op de vloeibare pakking;)
subaru bekrachtiger. steekt iets uit en is verstelbaar en de vacuum kamer is afgesloten
vw ligt gelijk en open kamer.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
ik gooi de handdoek in de ring.
de optie om de subaru bekrachtiger werkbaar te maken met een adapter zou best kunnen werken maar geen zin in. misschien voor iemand anders.
mijn motivatie om dit zo te doen was kosten. het werkte redelijk maar krijg keer op keer niet de juiste remdruk. alles in ontlucht en deels vervangen. ik ga toch voor origineel zodat ik dat gewoon kan afstrepen als "goed" zijnde.
dus op de duitse e-bay gezocht en daar voor 200 euro een nieuwe bekrachtiger besteld. paar dagen later binnen. scheelt zo een boel centjes met de nederlandse prijzen.
had me een boel tijd gescheeld als ik dit direct had gedaan;)
de optie om de subaru bekrachtiger werkbaar te maken met een adapter zou best kunnen werken maar geen zin in. misschien voor iemand anders.
mijn motivatie om dit zo te doen was kosten. het werkte redelijk maar krijg keer op keer niet de juiste remdruk. alles in ontlucht en deels vervangen. ik ga toch voor origineel zodat ik dat gewoon kan afstrepen als "goed" zijnde.
dus op de duitse e-bay gezocht en daar voor 200 euro een nieuwe bekrachtiger besteld. paar dagen later binnen. scheelt zo een boel centjes met de nederlandse prijzen.
had me een boel tijd gescheeld als ik dit direct had gedaan;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
fahtal schreef:ik gooi de handdoek in de ring.
de optie om de subaru bekrachtiger werkbaar te maken met een adapter zou best kunnen werken maar geen zin in. misschien voor iemand anders.
mijn motivatie om dit zo te doen was kosten. het werkte redelijk maar krijg keer op keer niet de juiste remdruk. alles in ontlucht en deels vervangen. ik ga toch voor origineel zodat ik dat gewoon kan afstrepen als "goed" zijnde.
dus op de duitse e-bay gezocht en daar voor 200 euro een nieuwe bekrachtiger besteld. paar dagen later binnen. scheelt zo een boel centjes met de nederlandse prijzen.
had me een boel tijd gescheeld als ik dit direct had gedaan;)
Jammer Frank, had gehoopt dat het zou lukken maar dat mag dan helaas niet zo zijn en ja veel werk voor niets, bijna althans, je weet nu dat het niet gaat wat en waar het probleem is, en wat die prijzen betreft, als ik een beetje onderdelen nodig heb rij ik ook vaak de streep over en doe ik al 50 jaar, soms hou je bijna de helft in je zak dus daar kun je wel voor rijden en maak je er een leuke dag van, 2 vliegen in 1 klap!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
Die foto zo draaien is met het huidige forum de beste manier om de hele bus te laten zien!
Dus.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: rem perikelen bekrachtiger/subaru/vw golf etc
Jup dat was ook mijn conclusie.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige