Verbrand lager ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Verbrand lager ?

Bericht door ardeko » zo jan 18, 2015 18:18 pm

Beste mede forummer,

Ik heb vandaag de achterwiel lagering wat uit mekaar getrokken.
En wat me opviel bij het verwijderen van de as tap was een donkere plek op de tap en een verband vet luchtje.
Lijkt dus op een verbrand lager, echter het lager wat er in zit voelt nog prima(geen speling, vloeiend draaibaar) Alleen is de binnen ring er zo uit te trekken ...is dit normaal bij deze lagers en is het verbande lager Door deze vervangen? Of kan dit lager zelf her verbrande lager zijn ?

....zelf denk ik het eerste maar dan kan ik het brandluchtje (van het vet lijkt me) niet helemaal rijmen ....als je de lagers vervangt vervang je toch automatisch het vet ?..?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie ?

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Verbrand lager ?

Bericht door EeVeeWee » zo jan 18, 2015 19:15 pm

Is het geen roestvorming? Daar lijkt het een beetje op tenminste.
Dus.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Verbrand lager ?

Bericht door blokkever » zo jan 18, 2015 19:58 pm

Dat je dit lager zo uitelkaar kunt halen is wel normaal.
Het verbrand luchtje heb ik geen verklaring voor maar als het lager soepel draait, het loopvlak zonder zichtbare beschadigen is (pitting) en je geen overmatige bijgeluiden hoort als het lager draait dan kun je hem gewoon weer monteren met nieuw vet.
Past de binnenring wel goed strak op de astap, deze mag niet heel makkelijk over de astap schuiven, dit moet een lichte perspassing zijn.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Verbrand lager ?

Bericht door wouthwortel » ma jan 19, 2015 18:39 pm

ardeko schreef:....als je de lagers vervangt vervang je toch automatisch het vet ?..?



Jij (en ik) misschien wel, maar er zijn genoeg knurften die logische dingen niet doen. :mrgreen:
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Verbrand lager ?

Bericht door ardeko » di jan 20, 2015 17:48 pm

Had subtiele hamer nodig om de as uit het lager te krijgen dus ergens zit nog een passing. ..lijkt me

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verbrand lager ?

Bericht door hanhoo » di jan 20, 2015 20:45 pm

Die lagers vallen altijd wel makkelijk uit elkaar is mijn eigen ervaring. En als het verkeerde vet is gebruikt, verbrand het al gauw natuurlijk. Ook zijn er een tijdje inferieure kwaliteit lagers verkocht, Klaas weet daar over mee te praten.

Waarom heb je het eigenlijk uit elkaar getrokken? Preventief?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Verbrand lager ?

Bericht door ardeko » wo jan 21, 2015 12:32 pm

Nee, had het eraf om goed bij binnenkant spatbord te kunnen komen en vooral om zoveel mogelijk losse delen even fris te maken. Vandaar dat ik ze net verder uit mekaar haal ; kan ik het huis en de as tap even netjes schoonmaken (stralen of staalborstel ) en nieuw likje verf geven.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Verbrand lager ?

Bericht door transporterT2 » do jan 22, 2015 19:16 pm

Wat is goed vet voor deze lagers?
Ze komen droog uit de doos en worden gemonteerd en daarna met vet gevuld?
Oude lagers lijkt me geen optie om weer te monteren.
Je moet ze heel goed uitwassen en daarna zijn ze pas goed te controleren.
Nieuwe lagers kosten ook niet de wereld en met een verse keering kan het weer jaren mee toch?

Jw

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Verbrand lager ?

Bericht door ardeko » do jan 22, 2015 20:30 pm

Tja ik moet toch ergens besparen. ...én de lagers zijn heel goed te vervangen als de bus eindelijk klaar is.
Neem morgen het huis mee naar mijn werk en haal daar de lagers er uit. Dan tijdje in de ontvetterbak eens kijken hoe ze eraan toe zijn.
Als vet voor de lagers pak ik kogellager vet.

Het vet lekker overdadig en uitgebreid in de lagers duwen vóór montage

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verbrand lager ?

Bericht door hanhoo » vr jan 23, 2015 7:41 am

De lagers zijn met tikken er goed uit te krijgen. Erin kan ook, mits je een passend hulpstuk hebt. Echter is de kering lastig om er netjes in te krijgen zonder een pers. Als het je erom gaat om de lagers later toch te vervangen, smeer er dan wat vers lagervet op en zet het gewoon weer zo schoon mogelijk in elkaar. Ga niet proberen de lagers eruit te halen, want dan kun je beter gewoon de lagers en keringen gelijk vervangen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Verbrand lager ?

Bericht door ardeko » vr jan 23, 2015 8:11 am

Hoi Hanhoo,

ik wil het huis waar ze inzitten stralen ....maar met lagers erin is dat vragen om problemen.
Of misschien juist: dik in het vet zetten, aftapen, stralen, spuiten, en dan pas vet eraf / uit spoelen en nieuw vet erin ?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Verbrand lager ?

Bericht door blokkever » vr jan 23, 2015 9:38 am

Ik zou altijd de lagers er uit halen als je gaat stralen, maar ook de lagerpassingen goed beschermen deze oppervlakken moet je absoluut niet stralen.
Als het mogelijk is aan beide kanten een plankje er tegenaan doen die de met een lange bout of tapeind vastklemd zodat de gegehele binnenkant beschermd is werkt het best, ondaks dat de lagers daardoor ook wel enigzins beschermd zijn zou ik ze er toch uit halen, dat straal grit komt overal.
En vet in een straalkast moet je ook niet willen, altijd het te stralen onderdeel eerst goed ontvetten anders vervuilt het straalgrit heel snel.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verbrand lager ?

Bericht door hanhoo » vr jan 23, 2015 15:30 pm

Ik sluit me aan bij Blokkever. Straalgrit en stof gaat werkelijk overal tussen zitten, hoe goed je ook afplakt. Zeker de lagers eruit. Dus:

- Lagers en schalen eruit
- Onvetten en schoon en droog maken (ook tectyl resten verwijderen)
- Oppervlakten waarop de lagers steunen beschermen (afplakken / dichtmaken)
- Stralen (mijdt afgeplakte gedeelten)
- Goed naspoelen en borstelen om al het straal stof eraf te krijgen
- Preserveren / Spuiten (natuurlijk niet de binnenkant / waar het lager steunt)
- Nieuwe lagers en keringen erin persen met schoon lagervet
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 962
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Verbrand lager ?

Bericht door ardeko » vr jan 23, 2015 22:19 pm

Vandaag lagers eruit gehaald , Door de constructie onmogelijk eruit te halen zonder ze te beschadigen : buiten ring is vanaf de binnenkant niet te raken dus je moet wel op de binnen ring slaan.
Huis , astap en naaf ontvet en liggen nu te drogen, als ik weer op die locatie ben zullen ze wel droog zijn en kan ik ze stralen. ...Na afplakken

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Verbrand lager ?

Bericht door transporterT2 » za jan 24, 2015 15:55 pm

Slaan op een lager is beter om niet te doen,persen met een juist hulpstuk is beter.
Lagers loshalen is goed te doen met inwendige lager trekker maar dan alsnog beter om spul te vervangen.
Lagervet EP 2 is dit te gebruiken voor smeren van de lagers?

Jw

Plaats reactie