Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door gruns.lex » ma sep 22, 2014 21:58 pm

Volvo heeft op enkele diesel modellen voor een elektrische vacuümpomp gekozen
Afbeelding
Dit is zo'n exemplaar
Een aansluiting op het spruitstuk met een vacuumslang heeft echter zeker de voorkeur.
Ik ga deze pomp gebruiken in combi met een vacuumschakelaar waarmee er altijd een stabiele onderdruk wordt gecreëerd in de rembekrachtiger.



hanhoo schreef:Een rembekrachtiger is net als stuurbekrachtiging: een luxe, en geen noodzaak. Je moet inderdaad wat je schrijft: harder trappen zonder. Als je voldoende spierkracht in de benen hebt, voegt het niets toe.

Als je alsnog wilt plaatsen, bedenk dan dat je het wiel aan het uitvinden ben ten opzichte van de standaard bus. Helemaal als je met een elektrische pomp gaat werken. Die raad ik zelf overigens af omdat de kosten niet opwegen tegen de baten en omdat er niets zo betrouwbaar is als de mechanische vacuum van je motorblokje.

Er staat mij overigens iets bij dat mensen hem ombouwde omdat de hoofdremcilinder van het de T2a niet meer nieuw te krijgen is. Corrigeer me als ik het mis heb.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door old brumax » di sep 23, 2014 0:25 am

En dan ook nog een 10 of 15 liter tank zodat je voorraad hebt, is trouwens raar zeggen een voorraad niets. :D
Wat is het stroomverbruik van die pomp lijkt me behoorlijk zwaar, heb geen idee hoeveel capaciteit je over hebt met je dynamo als je er een vacuümschakelaar tussen zet hoeft ie maar weinig te draaien
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Flitz
Actief Lid
Berichten: 466
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:19 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Oost Knollendam
Contacteer:

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door Flitz » di sep 23, 2014 9:43 am

Rembekrachtiging aanbrengen op een t2a. Zeker doen. Schijven remmen zonder bekrachtigen denk ik slechter dan trommels. Ik ben blij dat ik het gedaan heb na diverse acties van pompen remmen als je snel stil wilt staan.
En Nu Genieten....

Inactief Account

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door Inactief Account » di sep 23, 2014 11:49 am

hanhoo schreef:Een rembekrachtiger is net als stuurbekrachtiging: een luxe, en geen noodzaak. Je moet inderdaad wat je schrijft: harder trappen zonder. Als je voldoende spierkracht in de benen hebt, voegt het niets toe.

Het voegt wel degelijk wat toe zeker bij een noodstop ben je maar wat blij dat je meer remkracht haalt uit maximale spierkracht.

De maximale remvertraging die je krijgt met een rembekrachtiger is in het eind van het verhaal
het verschil tussen op tijd stilstaan of je bus (of een fietser ofzo) in de kreukels.

Als het geen meerwaarde had op het systeem met schijfremmen had VW het nooit toegepast (als was het maar uit financiele redenen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door fahtal » di sep 23, 2014 12:07 pm

Ooit een keer een programma gezien waarin tim of tom Coronel. Liet zien wat het verschil van zithouding uit maakt met remmen. Eerst liet die het gastje remmen in zijn eigen "zie mij eens blitsen" houding. Dus stoel zo ver mogelijk naar achteren /plat zodat de armen stoer gestrekt zijn. Daarna stoel recht op een naar voren zodat de armen gebogen waren. De bestuurder kon zich veel beter schrap zetten en daardoor veel harder remmen.

Dus ja alle beetjes helpen om goed te kunnen remmen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door Briebelbus » di sep 23, 2014 12:23 pm

fahtal schreef:Ooit een keer een programma gezien waarin tim of tom Coronel. Liet zien wat het verschil van zithouding uit maakt met remmen. Eerst liet die het gastje remmen in zijn eigen "zie mij eens blitsen" houding. Dus stoel zo ver mogelijk naar achteren /plat zodat de armen stoer gestrekt zijn. Daarna stoel recht op een naar voren zodat de armen gebogen waren. De bestuurder kon zich veel beter schrap zetten en daardoor veel harder remmen.

Dus ja alle beetjes helpen om goed te kunnen remmen.


Wat jij zeg klinkt erg logisch, heb er alleen nog nooit echt bij stil gestaan. Misschien ook wel omdat ik nooit als "scheefhanger" heb gereden.

[off-topic] Denk dat VW eens sterkere stoelen moet maken, want de jeugd krijgt het nog in hun rug door die scheve kapotte stoelen in die golfjes [/off-topic]
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door old brumax » di sep 23, 2014 13:23 pm

Waarom word er op nieuwe auto's en motoren dan tegenwoordig(al een aantal jaartjes) abs toegepast, toch zeker omdat er te hard en te ongecontroleerd op de rem getrapt werd en kon worden en daardoor men een langere remweg had, je bent het "gevoel" kwijt, althans dat in mijn idee, geef hem graag voor een betere maar mij overtuig je niet zo snel.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door Briebelbus » di sep 23, 2014 13:45 pm

old brumax schreef:Waarom word er op nieuwe auto's en motoren dan tegenwoordig(al een aantal jaartjes) abs toegepast, toch zeker omdat er te hard en te ongecontroleerd op de rem getrapt werd en kon worden en daardoor men een langere remweg had, je bent het "gevoel" kwijt, althans dat in mijn idee, geef hem graag voor een betere maar mij overtuig je niet zo snel.


Omdat een mens zich in een reflex schrap zet en niet met z'n voet op en neer gaat om te pompen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door fahtal » di sep 23, 2014 14:06 pm

Op wie reageer je nou? Het is mij niet duidelijk welk punt je nu wil maken


old brumax schreef:Waarom word er op nieuwe auto's en motoren dan tegenwoordig(al een aantal jaartjes) abs toegepast, toch zeker omdat er te hard en te ongecontroleerd op de rem getrapt werd en kon worden en daardoor men een langere remweg had, je bent het "gevoel" kwijt, althans dat in mijn idee, geef hem graag voor een betere maar mij overtuig je niet zo snel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door fahtal » di sep 23, 2014 14:25 pm

even terug lezend begrijp ik dat jij het nut niet in ziet van de rembekrachtiger.

mijn mening is dat je een rem kan indrukken van 0-100 remkracht. zeg 100 is blokkeren harder drukken dan dat heeft geen zin.

stel dat je een sterke kerel bent dus die 100 haal je met of zonder wel(als je tenminste goed in je stoel zit;))

in mij ogen is een rembekrachtiger iets wat je helpt met duwen. kortom je bent sneller bij de 100 dan als je het niet niet geholpen wordt. hoeveel sneller dit is weet ik niet maar "elke seconde telt" hoor ik ze wel eens zeggen.

nu even weer terug naar mijn vorige voorbeeld. die kerel reed even snel in dezelfde auto het enige verschil was de eerste keer lag hij zowat(dat was zijn normale rij houding) en de tweede keer zat hij recht op en niet te ver van zijn stuur af. in bij gevallen blokkeerden de wielen, dus maximum remkracht bereikt, alleen bij de tweede keer gebeurde dat eerder. zijn remweg was de tweede keer ook aanzienlijk korter.
de eerste keer kun je zien als het gebruik van een rem ontkrachtiger doordat hij de energie niet in de stoel kon drukken.

dus zoals gezegd alle beetje helpen. dus ook een rembekrachtiger en schijfremmen en een goed ontlucht systeem en nieuwe remvoering etc etc.

maar dat is mijn mening.

trouwens ik denk zeker dat een rem bekrachtiger helpt als er iemand achter het stuur zit die niet veel kracht heeft in de benen zoals een vrouw of een oude man:p
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door Thijs84 » di sep 23, 2014 18:20 pm

De schijven van een a vind ik echt een ramp.. Ze zijn niet voor niets maar 1 jaar in productie geweest. (Zelf alles nieuw gestoken) Zelf ook gereden met een a die trommels had.. remt beter vind ik.
Rembekrachtiging maakt dan zeker wel verschil. Een golf rembekrachtiging schijnt goed te passen en is een goedkope oplossing.. Wil dit zelf ook een keer doen.. op Internet is er vast wel iets over te vinden
zij die vielen zijn gevallen

Inactief Account

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door Inactief Account » di sep 23, 2014 19:50 pm

old brumax schreef:Waarom word er op nieuwe auto's en motoren dan tegenwoordig(al een aantal jaartjes) abs toegepast, toch zeker omdat er te hard en te ongecontroleerd op de rem getrapt werd en kon worden en daardoor men een langere remweg had, je bent het "gevoel" kwijt, althans dat in mijn idee, geef hem graag voor een betere maar mij overtuig je niet zo snel.

en zelfs bij die autos zit er een rembekrachtiger in

abs werd toegepast om onder ALLE wegcondities maximaal te kunnen remmen zonder de contole over het voertuig te verliezen

Dit wil echter niet zeggen dat de remweg dan ook altijd korter is

tegenwoordig zijn er zelfs al autos waar een automatische rembalans op zit
om maximaal verschil tussen voor en achter te kunnen benutten

Mark Joosen
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: ma okt 03, 2011 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door Mark Joosen » za okt 04, 2014 18:54 pm

Thijs84 schreef:De schijven van een a vind ik echt een ramp.. Ze zijn niet voor niets maar 1 jaar in productie geweest. (Zelf alles nieuw gestoken) Zelf ook gereden met een a die trommels had.. remt beter vind ik.
Rembekrachtiging maakt dan zeker wel verschil. Een golf rembekrachtiging schijnt goed te passen en is een goedkope oplossing.. Wil dit zelf ook een keer doen.. op Internet is er vast wel iets over te vinden


Trommels remmen zeker beter dan schijven, ze zijn namelijk zelfbekrachtigend in het geval van een simplex remsysteem. Het grote nadeel van trommels is dat ze veel eerder blokkeren dan schijven, het remvermogen van schijven neemt lineair toe en is dus beter te doseren. Het remvermogen van trommels neemt exponentiëel toe, waardoor slecht te doseren met blokkeren tot gevolg.

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door DennisT2 » za okt 18, 2014 10:54 am

Mijn stukje ervaring bij wel gemonteerde rembekrachtiger waarbij het vacuum er niet op stond.

Heel hard moeten trappen en slechte remkracht. Maar dat zal dan mogelijk weer zijn doordat de rembekrachtiger
er tussen zit.

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Wel of niet een rem bekrachtiger plaatsen.

Bericht door 911gt2 » ma okt 20, 2014 16:02 pm

Misschien een beetje een topic hi-jack, maar het sluit wel aan.

Ik ga de gehele remmen van mijn vroege A opnieuw opbouwen, nieuwe trommels, nieuwe schoenen, nieuwe zuigers etc.

Heeft het nog zin om over onbekrachtigde schijven na te denken of gewoon voor trommels gaan.
Ik ga voor een dual carb set-up dus volgens mij vervalt de optie bekrachtigd dan sowieso.

Plaats reactie