lekkage stuurhuis

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

lekkage stuurhuis

Bericht door JORO » ma sep 15, 2014 21:38 pm

Hey, er hangen wat druppels olie aan het stuurhuis. Heb al olie gekocht sae90 en heb t vuldoppie in zicht van boven af. Olie bij vullen zal wel lukken . Heeft iemand een tip of ervaring met die lekkage. Moet er binnenkort een afdichtring worden vervangen en het hele stuurhuis eraf? bus is van 74.Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: lekkage stuurhuis

Bericht door old brumax » ma sep 15, 2014 22:34 pm

zolang je er maar olie in houd is er niets aan de hand, word de lekkage te erg dan zul je er iets aan moeten doen en denk dat je met een beetje moeite er wel bij kunt zonder alles eruit te moeten halen, de keerring van de uitgaande as zit net achter de pitmanarm dus als die er af is kun je bij de keerring.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: lekkage stuurhuis

Bericht door JORO » di sep 16, 2014 18:15 pm

Bedankt Old Brumax, ik ga em even bijvullen en in de gaten houden. Lijkt me wel een beetje tricky om de arm los te halen zonder enige afstelling van het stuur of de stuurinrichting te verstoren? De arm moet natuurlijk weer exact de juiste stand hebben. Een kerf maken misschien als merkteken. We hebben ook nog de stuurbekrachtiging die erboven zit. Misschien dat ik het als het nodig is overlaat aan de garage. Vd winter moeten er nog wat oude plamuur gaten gelast worden. Een mooi moment om het dan te doen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: lekkage stuurhuis

Bericht door old brumax » di sep 16, 2014 20:46 pm

Als het goed is staat er een merkteken op de kop vd as.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: lekkage stuurhuis

Bericht door JORO » di sep 16, 2014 21:03 pm

Net even bijgevuld. Lekker handig de dop eraf gewipt van boven af met een schroevedraaier en die belandde op de splashpan. Gelukkig met een led lampie en een tentharing eruit kunnen lepelen.
Ik zag nu dat de lekkage van boven komt uit het stuurhuis. Beetje vreemd want ik heb uiteindelijk wel wat olie bijgevuld.
Het vullen van boven af met zo'n hardplastic luxaflex draai buisje. Klein beetje in de olie en opzuigen, vinger erop en dan net in het gaatje uitblazen. Moet nog even checken hoeveel inhoud zo'n buisje ongeveer heeft. Maar goed helemaal vol gedaan met de sae90 gl-4 minerale gearbox olie voor klassiekers en kijken na een tochtje hoeveel het gezakt is of bijgevuld kan worden.AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie