uitlijnen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: uitlijnen

Bericht door old brumax » wo okt 22, 2014 17:02 pm

EeVeeWee schreef:
old brumax schreef:Zou toch de toespoor nakijken als ik jouw was,gewoon met 2 stokken of 2 buizen die in elkaar schuiven, ongeveer in het midden van de wielen aan beide zijden een merkje zetten met viltstift oid.dan de meetstok op die plekken en de lengte aantekenen,daarna de bus voor of achteruit duwen tot de merken aan de andere zijde staan en dan weer met de meetstok op de zelfde plaats zetten, nu kun je zien of de wielen aan de voorzijde 1-2 mm dichter bij elkaar staan of juist wijder uit elkaar wat dus niet moet en is het een kwestie van de spoorstang in of uit draaien al naar gelang nodig is en daarbij de bus gewoon op de grond laten staan.


Ik begrijp wat je bedoelt, maar met uitlijnen is vastgesteld dat dit allemaal goed staat volgens de "boekjes". Er was speciaal een oude monteur opgetrommeld omdat het zo'n oude auto is. Hij had instelwaarden die ik ook gevonden had op internet voor een T2a. De apparatuur die gebruikt werd was erg nauwkeurig en ik heb met mijn neus er op gestaan om te kijken of alles goed gemonteerd werd. Zij meten ook steeds met het draaien van de wielen met 180 graden. Daarom ga ik er vanuit dat de instellingen allemaal goed zijn, nauwkeuriger kan niet.

Nauwkeuriger kan zeker wel, en wat is volgens het boekje???? en waar zijn die aparaten geplaatst en hoe is de conditie van de velgen , zit er ergens een slinger of deuk in en daar is net een aparaat op geplaatst dan zit je al mis
In de div. boeken word een maat aangegeven van eer uit m'n blote hoofd ongev, +1--2 dus van een klein beetje uitspoor tot een behoorlijke toespoor, en wat hebben ze aangehouden????????? als ik je verhaal zo lees heeft jouw bus een uitspoor, dan gaat hij "zoeken" , hoe meer toespoor hoe stabieler hij word, maar bij te veel toespoor krijg je overmatige bandenslijtage dat wil je dus ook niet dus in feite kun je aan het gedrag het beste bepalen of de toespoor goed is of niet er van uitgaande dat de rest goed is en er geen grote speling ergens op zit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlijnen

Bericht door EeVeeWee » wo okt 22, 2014 19:07 pm

Goed dat je kritisch bent, dat kan ik wel waarderen want dat blijkt verderop. ;)
De wielen hebben geen deuken en zijn niet krom, dit is vooraf gecontroleerd door de uitslag te meten bij draaien van de wielen. Ook is er geen voelbare ruimte in de lagers en complete stuurinrichting.
De toespoor moet tussen de 0 graden (dus geen uitspoor) en 7 minuten (= 0,12 graden) zijn per kant.
Ik heb de meetwaarden er weer even bij gepakt en gemeten is 3 minuten links en 1 minuut rechts, dat zijn dus best lage waarden oftewel weinig toespoor.
Daarvan zou je inderdaad kunnen zeggen dat dit misschien verbeterd kan worden door wel wat toespoor toe te passen. Tijdens rijden kan er best wat uitspoor ontstaan door wat spelingen en geringe elastische vervormingen. Goed idee dus om mee te experimenteren, bedankt voor het meedenken!
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlijnen

Bericht door EeVeeWee » wo apr 08, 2015 9:17 am

Ik heb het toespoor nog iets gewijzigd, maar mag niet baten helaas. In een rechte lijn moet ik blijven corrigeren.
Ik kreeg als tip dat de nieuwe stuurkogels en/of fuseekogels waarschijnlijk te strak zitten. Het lijkt mij vreemd want het zijn afgesloten lagers waarvan je alleen de tapse as vast zet. Maar een feit is dat de bus wel heel zwaar stuurt, ook met de wielen van de grond. In een rechte lijn zou bij het stuur loslaten de auto zelf rechtdoor moeten rijden, maar dat doet hij duidelijk niet. Als dat inderdaad de oorzaak is, zou dat wel dit stuurgedrag verklaren.
Ik heb een afspraak bij VW Bus Brothers over twee weken en die schijnen dat te kunnen oplossen, ik ben benieuwd!
Dus.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: uitlijnen

Bericht door blokkever » wo apr 08, 2015 11:35 am

Loopt je stuurhuis niet te zwaar?, probeer deze eens wat losser te stellen.
En controleer dan ook gelijk het hulpstuurhuis of deze niet zwaar loopt.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlijnen

Bericht door EeVeeWee » wo apr 08, 2015 11:42 am

blokkever schreef:Loopt je stuurhuis niet te zwaar?, probeer deze eens wat losser te stellen.
En controleer dan ook gelijk het hulpstuurhuis of deze niet zwaar loopt.


Ik heb het stuurhuis eerst losser gehad maar dat gaf alleen heel veel speling op het stuur, dus nog meer zwabberen op de weg ;)
Het hulpstuurhuis weet ik niet, die is misschien te testen als de bus op een brug staat en wat stuurstangen losgehaald zijn.
Is dit trouwens een T2a of T2b stuurhuis?

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: uitlijnen

Bericht door blokkever » wo apr 08, 2015 14:15 pm

Dat is een T2a stuurhuis!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: uitlijnen

Bericht door hanhoo » wo apr 08, 2015 14:48 pm

Ik ga met Briebelbus en EeVeeWee mee. Ik ben zelf aan de voorzijde weer terug gegaan van 195 naar 185 banden. Dat is een wereld van verschil in de rust in het stuur. Ik heb die ervaring met meerdere auto's, ook moderne. Het voelt zoekerig, alsof de auto met elke zucht of ronding van de weg een andere kant op wil.

Is ook logisch ook denk ik. Want zelfs met licht in- en uitveren veranderd de hoek waarop het wiel de weg raakt. Een groter contactoppervlak versterkt de gevolgen hiervan lijkt mij.

Ik heb ooit eens een paar hoerensloep velgen op een Honda Accord gemonteerd. De tip van de uitlijner was om de voorzijde iets toespoor te geven om het natuurlijk gedrag van het centreren van het stuur tegemoet te komen aan de grotere bandenmaat. De waarschuwing was wel dat dit ten koste van de levensduur van de banden gaat.

Even hardop denkend zou mijn eerste (en makkelijkste) test zijn om de bandenspanning voor flink te verhogen (tijdelijk!). Daarmee verklein je weer het contactoppervlak. Dan een stukje gaan rijden en voelen. En als je in de buurt bent heb ik ook nog wel twee wielen met 185 brede banden liggen als test.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlijnen

Bericht door EeVeeWee » wo apr 08, 2015 16:11 pm

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb het met (te) harde banden geprobeerd, maar helaas was dat niet beter :(
Met andere banden proberen lijkt me toch wel een optie, waar zijn deze wielen?
Dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: uitlijnen

Bericht door old brumax » wo apr 08, 2015 21:45 pm

EeVeeWee schreef:Bedankt voor het meedenken!
Ik heb het met (te) harde banden geprobeerd, maar helaas was dat niet beter :(
Met andere banden proberen lijkt me toch wel een optie, waar zijn deze wielen?

Wat ik in het hele verhaal nog niet tegen gekomen ben is je fusee kogels, zijn deze soms pas vervangen, en zo ja dan is het zeer wel mogelijk dat dat de hele oorzaak is van het zoekerig gedrag, het komt voor dat de nieuwe kogels erg zwaar lopen waardoor de wielen in elke stand vastgehouden worden hoe de toespoor ook is, we hebben zelfs een bestuurslid die met hetzelfde probleem kampte en domweg de kogels weer vervangen heeft waarna het probleem opgelost was.
Het goede nieuws hierbij is dat je er niets aan hoeft te doen, na 5-6000 KM is het over en stuurt hij weer normaal
mss wel eerder
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: uitlijnen

Bericht door hanhoo » vr apr 10, 2015 10:46 am

EeVeeWee schreef:waar zijn deze wielen?


Zie mijn Avatar / profielinformatie :D. Lisse.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlijnen

Bericht door EeVeeWee » vr apr 10, 2015 12:27 pm

hanhoo schreef:
EeVeeWee schreef:waar zijn deze wielen?


Zie mijn Avatar / profielinformatie :D. Lisse.


OK top, helaas niet naast de deur een een hele opgave met de zwabberende bus ;)
Die profielinformatie is geen garantie, want mijn bus stond heel lang bij mijn ouders :mrgreen:
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlijnen

Bericht door EeVeeWee » vr apr 10, 2015 12:29 pm

old brumax schreef:Wat ik in het hele verhaal nog niet tegen gekomen ben is je fusee kogels, zijn deze soms pas vervangen, en zo ja dan is het zeer wel mogelijk dat dat de hele oorzaak is van het zoekerig gedrag, het komt voor dat de nieuwe kogels erg zwaar lopen waardoor de wielen in elke stand vastgehouden worden hoe de toespoor ook is, we hebben zelfs een bestuurslid die met hetzelfde probleem kampte en domweg de kogels weer vervangen heeft waarna het probleem opgelost was.
Het goede nieuws hierbij is dat je er niets aan hoeft te doen, na 5-6000 KM is het over en stuurt hij weer normaal
mss wel eerder


Goede tip!
Ik denk dat Bus Brothers dit inderdaad bedoelt, die zijn inderdaad ook vernieuwd. Ik ben niet van plan om zo veel te rijden met dit stuurgedrag, dus hopelijk hebben zij de juiste oplossing.
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlijnen

Bericht door EeVeeWee » za apr 11, 2015 21:23 pm

Ik hoop dat dit bij mij ook zo eenvoudig op te lossen is!

http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=9013
Dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: uitlijnen

Bericht door old brumax » zo apr 12, 2015 1:28 am

Zo kan het idd maar dat kost je dan wel weer 1 of meer andere kogels en je zult ze eerst uit de conus moeten drukken om dat te controleren en met een beetje pech dan dus x ???????? 4 ? en dan de nieuwe die te strak is weggooien???
Die van mij zoekt ook een beetje maar dat gaat vanzelf over, ze zijn al snel genoeg weer aan vervangen toe.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlijnen

Bericht door EeVeeWee » za jun 06, 2015 23:37 pm

Twee zijn er inderdaad weer vernieuwd en de andere opnieuw gemonteerd en samen met de motor afstellen ruim 11 uur werk. Maar het was weggegooid geld vrees ik, de bus rijdt nog even belabberd :|
Dus.

Plaats reactie