EeVeeWee schreef:old brumax schreef:Zou toch de toespoor nakijken als ik jouw was,gewoon met 2 stokken of 2 buizen die in elkaar schuiven, ongeveer in het midden van de wielen aan beide zijden een merkje zetten met viltstift oid.dan de meetstok op die plekken en de lengte aantekenen,daarna de bus voor of achteruit duwen tot de merken aan de andere zijde staan en dan weer met de meetstok op de zelfde plaats zetten, nu kun je zien of de wielen aan de voorzijde 1-2 mm dichter bij elkaar staan of juist wijder uit elkaar wat dus niet moet en is het een kwestie van de spoorstang in of uit draaien al naar gelang nodig is en daarbij de bus gewoon op de grond laten staan.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar met uitlijnen is vastgesteld dat dit allemaal goed staat volgens de "boekjes". Er was speciaal een oude monteur opgetrommeld omdat het zo'n oude auto is. Hij had instelwaarden die ik ook gevonden had op internet voor een T2a. De apparatuur die gebruikt werd was erg nauwkeurig en ik heb met mijn neus er op gestaan om te kijken of alles goed gemonteerd werd. Zij meten ook steeds met het draaien van de wielen met 180 graden. Daarom ga ik er vanuit dat de instellingen allemaal goed zijn, nauwkeuriger kan niet.
Nauwkeuriger kan zeker wel, en wat is volgens het boekje???? en waar zijn die aparaten geplaatst en hoe is de conditie van de velgen , zit er ergens een slinger of deuk in en daar is net een aparaat op geplaatst dan zit je al mis
In de div. boeken word een maat aangegeven van eer uit m'n blote hoofd ongev, +1--2 dus van een klein beetje uitspoor tot een behoorlijke toespoor, en wat hebben ze aangehouden????????? als ik je verhaal zo lees heeft jouw bus een uitspoor, dan gaat hij "zoeken" , hoe meer toespoor hoe stabieler hij word, maar bij te veel toespoor krijg je overmatige bandenslijtage dat wil je dus ook niet dus in feite kun je aan het gedrag het beste bepalen of de toespoor goed is of niet er van uitgaande dat de rest goed is en er geen grote speling ergens op zit.