uitlijnen
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
uitlijnen
binnenkort wil ik zelf mijn bus gaan uitlijnen. Heb een artiekel gevonden hoe dit zelf te doen.
Kan iemand mij vertellen of de uitlijn gegevens van een t2b hetzelfde zijn als een t2a? En zo niet.. waar kan ik deze vinden
Kan iemand mij vertellen of de uitlijn gegevens van een t2b hetzelfde zijn als een t2a? En zo niet.. waar kan ik deze vinden
zij die vielen zijn gevallen
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: uitlijnen
Ik heb laatst mijn jaguar uit 1970 laten doen bij Euromaster. De oudere monteur ging aan de slag, en binnen 15 minuten was die klaar.
Toen vroeg ik hem of hij de gegevens voor deze auto wel in de computer had staan. Ach, nee zei hij. Maar de oude achterwiel aangedreven auto's hadden gewoon allemaal een milimeter toespoor, dan staat het altijd goed.
En het rijdt goddelijk moet ik zeggen, dus het voelt alsof die gelijk had.
moraal van het verhaal: Misschien zijn de gegevens wel niet zo cruciaal.
Andere moraal: Ik had het ook zelf geprobeerd, maar ik kreeg het niet lekker. Voor 55 euro bij de euromaster was ik binnen 15 minuten klaar. dat vond ik niet erg veel, en ik was blij dat ik het heb laten doen. Zelf doen gaat best wat tijd in zitten hoor! (als je een brug hebt scheelt het wel trouwens, ik moest op de grond liggen klooien naast de jag die toch al erg laag bij de grond ligt)
Toen vroeg ik hem of hij de gegevens voor deze auto wel in de computer had staan. Ach, nee zei hij. Maar de oude achterwiel aangedreven auto's hadden gewoon allemaal een milimeter toespoor, dan staat het altijd goed.
En het rijdt goddelijk moet ik zeggen, dus het voelt alsof die gelijk had.
moraal van het verhaal: Misschien zijn de gegevens wel niet zo cruciaal.
Andere moraal: Ik had het ook zelf geprobeerd, maar ik kreeg het niet lekker. Voor 55 euro bij de euromaster was ik binnen 15 minuten klaar. dat vond ik niet erg veel, en ik was blij dat ik het heb laten doen. Zelf doen gaat best wat tijd in zitten hoor! (als je een brug hebt scheelt het wel trouwens, ik moest op de grond liggen klooien naast de jag die toch al erg laag bij de grond ligt)
Take the planet and make it spin your way
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: uitlijnen
Ik wil het graag zelf leren.. Dit omdat ik nogal wil gaan prutsen in de hoogte van mijn bus. Als ik op vakantie ga wil ik de bus hoger hebben dan wanneer ik naar een meeting ga.. Om hem dan telkens weg te brengen om hem weer te laten uitlijnen lijkt me dan een dure hobby.
Ik denk dat als je het eennaal kan, het goed te doen is.
zie de link hieronder.
http://www.oldtimerrestauratie.com/website/index.php/technisch-algemeen/106-zelf-wielen-uitlijnen
Ik denk dat als je het eennaal kan, het goed te doen is.
zie de link hieronder.
http://www.oldtimerrestauratie.com/website/index.php/technisch-algemeen/106-zelf-wielen-uitlijnen
zij die vielen zijn gevallen
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: uitlijnen
Dat maakt het een ander verhaald inderdaad. Maar als eenmalige gelegenheid vond ik de kosten/tijd afweging toch doorslaan naar laten doen.
Wat wil/kan je allemaal stellen aan een bus trouwens? alleen toespoort of ook camber en caster en dat soort dingen?
Wat wil/kan je allemaal stellen aan een bus trouwens? alleen toespoort of ook camber en caster en dat soort dingen?
Take the planet and make it spin your way
Re: uitlijnen
Hier staan de gegevens van een bus (Type2) van 1967 tot 1974
http://www.michaelknappmann.de/bulli/mi ... 4_2-1.html
http://www.michaelknappmann.de/bulli/mi ... 4_2-1.html
Re: uitlijnen
een hele schatkamer vol
http://www.michaelknappmann.de/bulli/mi ... parat0.htm
http://www.michaelknappmann.de/bulli/mi ... parat0.htm
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: uitlijnen
@Thijs84: als het gaat om hoger en lager kunnen zetten van de voorzijde is de lengte van de spoorstangen het enige waar je op hoeft te controleren. Dat is de verstelling van Toe-in en Toe-out. Natuurlijk zal er wel invloed zijn op de kogelpositie, maar als ik het zo voor de geest haal, zal die miniem zijn.
Laat hem een keer professioneel uitlijnen bij een Kever/Bus specialist op de hoogte waarop je het meeste zal rijden. Markeer dan de positie van de rasterplaten en de spoorstangen.
Zet je de bus lager, dan krijg je toe-in omdat de spoorstangen tegen de fuseestukken gaan duwen. Zet je de bus hoger, precies andersom. Dus door alleen de spoorstangen te stellen kun je voorkomen met een hoogte wissel dat je voorbanden worden opgevreten. De rest zou ik ten opzichte van een goede professionele uitlijning niet te veel aan klooien.
Laat hem een keer professioneel uitlijnen bij een Kever/Bus specialist op de hoogte waarop je het meeste zal rijden. Markeer dan de positie van de rasterplaten en de spoorstangen.
Zet je de bus lager, dan krijg je toe-in omdat de spoorstangen tegen de fuseestukken gaan duwen. Zet je de bus hoger, precies andersom. Dus door alleen de spoorstangen te stellen kun je voorkomen met een hoogte wissel dat je voorbanden worden opgevreten. De rest zou ik ten opzichte van een goede professionele uitlijning niet te veel aan klooien.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: uitlijnen
Of je koopt een extra set spoorstangen voor laag rijden en de gewone stangen voor hoog rijden?
Hoef je alleen de stangen te wisselen en het spul niet te verdraaien.
Jan Willem
Hoef je alleen de stangen te wisselen en het spul niet te verdraaien.
Jan Willem
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: uitlijnen
Ik heb een bus gekocht waar een nieuw stuurhuis onder geplaatst is en verder alle fusee- en stuurkogels vernieuwd zijn. De bus lijkt wat zoekerig tijdens het rijden dus uitlijnen lijkt me verstandig.
Weet iemand een specialist in omgeving Amersfoort waar ik terecht kan?
Ik neem dan deze data gewoon mee, want info over een T2a zal wel niet in de computers staan
http://www.michaelknappmann.de/bulli/mi ... 4_2-1.html
Weet iemand een specialist in omgeving Amersfoort waar ik terecht kan?
Ik neem dan deze data gewoon mee, want info over een T2a zal wel niet in de computers staan
http://www.michaelknappmann.de/bulli/mi ... 4_2-1.html
Dus.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: uitlijnen
Nijkerk. - busbrothers lijkt mij het dichtstebij.
Maar andere opties zijn er vast ook.
Gr
Marcel
Maar andere opties zijn er vast ook.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: uitlijnen
Briebelbus schreef:Nijkerk. - busbrothers lijkt mij het dichtstebij.
Maar andere opties zijn er vast ook.
Gr
Marcel
Ja die ken ik wel, bedankt voor de tip!
Dus.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: uitlijnen
uitlijnen is mijns inziens niet echt busspecifiek, dus daarmee kan je ook rustig naar een universele uitlijner gaan.
Vraag me zelfs af of busbrother het sneller kan, aangezien zij dat waarschijnlijk maar zelden doen, een bijv. euromaster dagelijks. Die hebben er een vaste opstelling voor. En tijd is geld, dus kan je ook nog centen besparen.
@EeVeeWee...een bus blijft belabberd rijden hoor vergeleken met veel andere wagens. Maar er valt wel veel aan te doen. Schokbrekers, stabilisatoren etc.
Vraag me zelfs af of busbrother het sneller kan, aangezien zij dat waarschijnlijk maar zelden doen, een bijv. euromaster dagelijks. Die hebben er een vaste opstelling voor. En tijd is geld, dus kan je ook nog centen besparen.
@EeVeeWee...een bus blijft belabberd rijden hoor vergeleken met veel andere wagens. Maar er valt wel veel aan te doen. Schokbrekers, stabilisatoren etc.
Take the planet and make it spin your way
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: uitlijnen
Wilfred schreef:uitlijnen is mijns inziens niet echt busspecifiek, dus daarmee kan je ook rustig naar een universele uitlijner gaan.
Vraag me zelfs af of busbrother het sneller kan, aangezien zij dat waarschijnlijk maar zelden doen, een bijv. euromaster dagelijks. Die hebben er een vaste opstelling voor. En tijd is geld, dus kan je ook nog centen besparen.
@EeVeeWee...een bus blijft belabberd rijden hoor vergeleken met veel andere wagens. Maar er valt wel veel aan te doen. Schokbrekers, stabilisatoren etc.
Ja het is geen moderne auto, maar je moet niet op een recht stuk steeds het stuur heen-en-weer draaien lijkt me.
Er zit ook een stuurdemper op, heb ik gezien, kan die veel invloed hebben of is die alleen tegen trillingen?
http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=21316
Dus.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: uitlijnen
Niet helemaal mee eens, veel uitlijners hebben nog nooit een t2 op hun brug gehad en hebben geen idee hoe ze bv.de camber kunnen verstellen en heb zelfs meegemaakt dat ze niet het gereedschap hadden om het te doen en zo ook met de gegevens, tegenwoordig word alles kennelijk in graden aangegeven en vroeger was het toespoor in mm aangegeven, is toch net even anders, en die busjongens, tja de naam zegt het al , werken nogal eens met bussen en weten dus waarover ze praten.Wilfred schreef:uitlijnen is mijns inziens niet echt busspecifiek, dus daarmee kan je ook rustig naar een universele uitlijner gaan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!