Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
- Clemens
- Actief Lid
- Berichten: 217
- Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
De naaf links heeft wel wat te lijden gehad van de de jaren. Er zat roest op het uiteinde van de spindel en de naafmoer en de lagers worden zeker vervangen. Maar wie kan er iets zeggen over de schade aan de naaf:
Acceptabel en dus nieuwe lagers en vet?
Nieuwe naaf ( waar? die lijken niet zo makkelijk te krijgen)
Schuren en oplappen?
Clemens
Acceptabel en dus nieuwe lagers en vet?
Nieuwe naaf ( waar? die lijken niet zo makkelijk te krijgen)
Schuren en oplappen?
Clemens
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Dat is de conische buitenring van het lager en die is goed gaar en moet zeker ook vervangen worden.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Ik meen dat Eelke onlangs die handel bij zijn bus heeft vervangen, misschien weet hij een goed adres??
I am Wouth and I approve this message.
- Clemens
- Actief Lid
- Berichten: 217
- Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Zit die er in geperst? Of kan je die er uit tikken van binnen uit.
Ik vermoed het eerste.
Ik vermoed het eerste.
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Als je de oude ring eruit getikt hebt is het handig om om hem op 1 plek door te zagen
dan kun je deze ring gebruiken om de nieuwe op zijn plaats te tikken zonder de nieuwe te beschadigen
door de zaag snede is de oude ring dan een beetje verend geworden zodat deze bij monteren van de nieuwe niet vast komt te zitten
en je nieuwe lagers goed en door en door invetten
dan kun je deze ring gebruiken om de nieuwe op zijn plaats te tikken zonder de nieuwe te beschadigen
door de zaag snede is de oude ring dan een beetje verend geworden zodat deze bij monteren van de nieuwe niet vast komt te zitten
en je nieuwe lagers goed en door en door invetten
- Clemens
- Actief Lid
- Berichten: 217
- Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Bedankt voor de tips. Ik ga eens wat bestellen en aan de slag.
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6182
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
De foto's zijn er weer
- Clemens
- Actief Lid
- Berichten: 217
- Lid geworden op: di aug 14, 2007 8:51 am
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Bedankt voor die tips en de link.
Zet ik de buitenzijde van die ring ook nog in het vet voor ik hem er in zet?
En voor de zekerheid: die keerring gaat er toch met de veer naar binnen in, zo:
En niet zo:
Bedankt maar weer.
Zet ik de buitenzijde van die ring ook nog in het vet voor ik hem er in zet?
En voor de zekerheid: die keerring gaat er toch met de veer naar binnen in, zo:
En niet zo:
Bedankt maar weer.
Als je motor geen olie lekt, zit er geen olie meer in
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Ik heb de buitenzijde van de schaal nog nooit ingevet. Temeer omdat ik altijd eerst de lagers tik / pers en dan pas ga invetten. Kering gaat inderdaad met de veerzijde naar binnen. Die is vaak een groter gevecht zonder pers dan de schaal en wil een beetje hulp van vet wel hebben om beschadiging te voorkomen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Een beetje vet eraan glijd makkelijk maar is niet nodig en de keerring moet er in zoals je al dacht met de lip/veer naar binnen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
nieuwe keerring erin tikken met behulp van de oude buiten ring
eerst een beetje met de hand op zijn plek duwen en dan de oude ring met de brede kant op de keering en rustig erin tikken en dat afwisselend van de ene kant naar de tegenoverliggende kant
en dat een beetje rondom zodat je het een beetje gelijkmatig verdeeld en de ring er recht in tikt
Geld ook voor de buiten ring van het lager zoveel mogelijk voorkomen dat hij scheef gaat
eerst een beetje met de hand op zijn plek duwen en dan de oude ring met de brede kant op de keering en rustig erin tikken en dat afwisselend van de ene kant naar de tegenoverliggende kant
en dat een beetje rondom zodat je het een beetje gelijkmatig verdeeld en de ring er recht in tikt
Geld ook voor de buiten ring van het lager zoveel mogelijk voorkomen dat hij scheef gaat
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Kan ook in de bankschroef met twee metalen plaatjes tussen de bekken en keering/lager.
Je kunt hem dan een heel stuk erin persen en het laatste stukje tikken met de hamer en een BRONZEN of KOPEREN stift!!
Wanneer je tikt met stalen drevel of doorslag kunnen en splinters van je buitenschaal springen in je vinger (minst erg) of oog.
Draag dus een brilletje wanneer je geen goede doorslag gebruikt
Mocht je de mogelijkheid hebben kun je ook de oude schaal in je naaf een paar lasrupsen geven je lagerkooi krimpt iets en valt er dan zo uit.
Daarna de losse schaal goed heet stoken en laten afkoelen dan is de hardheid eraf en zou je hem kunnen gebruiken om de nieuwe schalen te monteren.
jan willem
Je kunt hem dan een heel stuk erin persen en het laatste stukje tikken met de hamer en een BRONZEN of KOPEREN stift!!
Wanneer je tikt met stalen drevel of doorslag kunnen en splinters van je buitenschaal springen in je vinger (minst erg) of oog.
Draag dus een brilletje wanneer je geen goede doorslag gebruikt
Mocht je de mogelijkheid hebben kun je ook de oude schaal in je naaf een paar lasrupsen geven je lagerkooi krimpt iets en valt er dan zo uit.
Daarna de losse schaal goed heet stoken en laten afkoelen dan is de hardheid eraf en zou je hem kunnen gebruiken om de nieuwe schalen te monteren.
jan willem
Re: Voorlager / Naaf beschadigd: bruikbaar?
Op die ^^^^ manier kun je dus de spullen beschadigen
het erin tikken met behulp van de oude ringen die op 1 plek doorgezaagd zijn zorgt ervoor dat de kracht gelijkmatig over het oppervlak verdeeld
het erin tikken met een stift bied alleen maar kansen op beschadiging ( 1keer wegschieten en een kras in het oppervlak is einde verhaal)
Er zijn 2 methodes om het goed te doen
1 met een pers ( maar die heeft niet iedereen ter beschikking)
2 met je oude buiten ring die doorgezaagd is om te voorkomen dat hij vast gaat zitten en die op oude ring kun je met een plankje en een hamer rustig een keer mis slaan .
het erin tikken met behulp van de oude ringen die op 1 plek doorgezaagd zijn zorgt ervoor dat de kracht gelijkmatig over het oppervlak verdeeld
het erin tikken met een stift bied alleen maar kansen op beschadiging ( 1keer wegschieten en een kras in het oppervlak is einde verhaal)
Er zijn 2 methodes om het goed te doen
1 met een pers ( maar die heeft niet iedereen ter beschikking)
2 met je oude buiten ring die doorgezaagd is om te voorkomen dat hij vast gaat zitten en die op oude ring kun je met een plankje en een hamer rustig een keer mis slaan .