Remvoering

Plaats reactie
leo kohlmann
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: ma sep 30, 2013 22:53 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Remvoering

Bericht door leo kohlmann » do apr 17, 2014 18:57 pm

Zojuist, voor een T2B van 1974, nieuwe (achteras) remschoenen ontvangen, bij de oude remschoenen is +/- 60 mm van de remvoering weg genomen, de nieuwe zijn compleet voorzien van voering.
Moet bij de nieuwe remschoenen dit ook weg gehaald worden? Of kunnen de nieuwe gemonteerd worden zoals ik ze heb ontvangen.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2058
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Remvoering

Bericht door eelke » do apr 17, 2014 19:04 pm

Hoi leo,

de remvoeringen zouden zo gemonteerd kunnen worden.
soms worden wel de kopse kantjes van de voering iets schuin geslepen dat voorkomt dat ze gaan happen...

eerste 60mm weggeslepen heb ik nog nooit gezien...

misschien een niet zo handig iemand die voeringen vervangen heeft zonder eerat de rem terug te stellen waardoor de trommel niet meer paste...

Groet eelke
hoe???

leo kohlmann
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: ma sep 30, 2013 22:53 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Remvoering

Bericht door leo kohlmann » do apr 17, 2014 19:10 pm

Hoi Eelke,
Het komt blijkbaar toch wel voor, ik zag het ook op een plaatje in een werkplaatsboek.

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Remvoering

Bericht door Lomax » do apr 17, 2014 19:14 pm

Dat schijnt dus te horen, twee weken terug achter gekomen.

Als je toevallig facebook heb is deze discussie misschien intressant
Link

De persoon die onderhoud aan mijn bus kwam het tegen bij mijn remvoering ;)

leo kohlmann
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: ma sep 30, 2013 22:53 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Remvoering

Bericht door leo kohlmann » do apr 17, 2014 19:22 pm

Dus het is nodig dit deel weg te nemen/slijpen voordat ik ze weer ga samen bouwen!?

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Remvoering

Bericht door Lomax » do apr 17, 2014 19:28 pm

leo kohlmann schreef:Dus het is nodig dit deel weg te nemen/slijpen voordat ik ze weer ga samen bouwen!?


Ik heb mijn post hierboven nog aangepast met een linkje ;)

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remvoering

Bericht door old brumax » do apr 17, 2014 20:52 pm

6cm inkorten van de remvoering lijkt mij niet nuttig , staat ook in de haynes niet beschreven,niet voor een atje en ook niet voor de b, en ook nieuwe schoenen zijn altijd volledig bekleed, altijd is het eerste stukje aangeschuind maar niet meer dan hooguit 1 cm,dit word dus idd gedaan om het happen te voorkomen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Remvoering

Bericht door Lomax » vr apr 18, 2014 8:45 am

Afbeelding

Samenvatting van fb:
Bovenstaande foto werd op fb gezet met de vraag hoort dit zo, hij kende het niet.

Conclussie was dat het zo hoort omdat:

Dit heeft te maken met de zelf bekrachtigde en de lossende remschoen. De met de langste voerring is zelfbekrachtigend ende andere is lossend vandaar die kortere voerring. Het hoort dus zo.


En die persoon die dat vertelde is nog even langs geweest bij de garage om het uit te leggen ;)
(daar was ik dus niet bij)

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Remvoering

Bericht door gijsv » vr apr 18, 2014 12:15 pm

Ik weet dat beide type bestaan, waarom er verschil tussen zit kan ik niet verklaren. Ik had ook eerst bovenstaand type (ingekort) mij is toen door een van onze sponsoren verteld dat deze in een t3 horen, wel passen in een t2 maar doordat er minder voering op zit ook minder remkracht is.... (of het waar is.... ? )

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remvoering

Bericht door old brumax » vr apr 18, 2014 13:55 pm

In principe heeft die man gelijk,maar het probleem van het "happen" komt maar heel zelden voor, , heb het met de bus die ik nu heb in meer dan 20 jaar en over de 200.000 km en omdat ik met zeer zachte remvoering werk waardoor je bijna het effect bereikt van een rembekrachtiger, en omdat ze zo zacht zijn dus ook snel slijten 20-30.000 km nog nooit meegemaakt/last van gehad, ken het verschijnsel wel van andere fora en dan van motoren waarvan er zo heeeeeeeeeeel af en toe eentje na het vv van de remmen begint te klapperen tijdens het remmen maar ook dan is vaak met een grotere schuine aanloopkant het probleem verholpen.
Als je de remvoering dus wel gaat inkorten hou er dan wel heel goed rekening mee aan welke kant je wat weghaalt anders zou het probleem zich zelfs kunnen versterken, dus rekening houden met de draairichting , de ene schoen word nl in de trommel gedrukt en zou dus de neiging van happen kunnen hebben/krijgen de andere segment zal dat dus nooit hebben omdat die uit de trommel geveegd word.
Nooit aan de bovenkant bij de remcil. wat weghalen maar dat lijkt me duidelijk.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

leo kohlmann
Nieuweling
Berichten: 11
Lid geworden op: ma sep 30, 2013 22:53 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Remvoering

Bericht door leo kohlmann » vr apr 18, 2014 22:26 pm

Bedankt voor jullie reacties,
We gaan de remmen monteren zoals ze zijn geleverd, met de complete voering.
Als dit dan niet goed gaat kunnen we altijd nog beslissen ze met af te schuinen of in te korten.
De oude remmen schoenen zijn idd zoals op de foto, dus ingekort bij de handrem hendel.

Leo

Plaats reactie