levensduur banden?

Plaats reactie
jodocus
Luchtgekoeld
Berichten: 1053
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:29 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

levensduur banden?

Bericht door jodocus » vr sep 06, 2013 18:32 pm

Hey allemaal!

Daar zijn we weer eens met een vraagje :-)
Toen we van de zomer met de bus op vakantie waren (eindelijk weer eens mogelijk!), hadden we rechtsachter een klapband. We hebben de zware kwaliteit banden (voor busjes) er in 2006 opgelegd. Het profiel was nog heel erg goed want we rijden niet zoveel kilometers per jaar (paar duizend). Dat de band klapte verbaasde ons. Maar sindsdien vragen we ons wel af: wat is de levensduur van banden? Zou het verstandig zijn om de andere drie banden ook te vervangen?

Wat we persoonlijk wel stoer vonden was dat de band aan de kant van de weg binnen tien minuten vervangen was door het reservewiel haha. Lang leve het sleutelen aan je eigen bus :-)

Groetjes,

Froukje

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: levensduur banden?

Bericht door Stuif » vr sep 06, 2013 18:50 pm

Heb ik ook meegemaakt, profiel OK, loadindex OK. maar waarschijnlijk uitgedroogd, en 2 weken op een blok gestaan om waterpas te staan
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: levensduur banden?

Bericht door Gliset » vr sep 06, 2013 18:55 pm

jodocus schreef:Hey allemaal!

Daar zijn we weer eens met een vraagje :-)
Toen we van de zomer met de bus op vakantie waren (eindelijk weer eens mogelijk!), hadden we rechtsachter een klapband. We hebben de zware kwaliteit banden (voor busjes) er in 2006 opgelegd. Het profiel was nog heel erg goed want we rijden niet zoveel kilometers per jaar (paar duizend). Dat de band klapte verbaasde ons. Maar sindsdien vragen we ons wel af: wat is de levensduur van banden? Zou het verstandig zijn om de andere drie banden ook te vervangen?

Wat we persoonlijk wel stoer vonden was dat de band aan de kant van de weg binnen tien minuten vervangen was door het reservewiel haha. Lang leve het sleutelen aan je eigen bus :-)

Groetjes,

Froukje


Bij caravan banden (vergelijkbaar qua gebruik met die van onze campers) wordt een maximale leeftijd van zes jaar geadviseerd:
Geadviseerd wordt (en sommige verzekeraars stellen het als eis) dat banden niet ouder zijn dan 6 jaar. Het profiel is dan nog niet versleten maar droogtescheurtjes kunnen de kans op een klapband vergroten.
(zie deze link)

Mental note: binnenkort de mijne ook maar controleren
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
fonzamundo
Actief Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: di jul 09, 2013 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Brugge (BELGIE)

Re: levensduur banden?

Bericht door fonzamundo » vr sep 06, 2013 19:11 pm

hoe zat het met je bandenspanning?
te weinig of te veel kan tevens een klapband veroorzaken

voor de rest geef ik bovenstaande gelijk: het is niet omdat ze er goed uitzien dat ze ook niet 100% zijn
rubber heeft inderdaad maar een beperkte levensduur ;)

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: levensduur banden?

Bericht door old brumax » vr sep 06, 2013 20:38 pm

Goede banden zijn niet snel te hard , zeker als je de transportbanden er om hebt liggen maar een te zachte band resulteert vroeg of laat in een klapband omdat de zijwangen dan bij elke omwenteling te ver dubbelgevouwen worden
waardoor de koorden breken en er een zwakke plek ontstaat waar de band dan openscheurt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: levensduur banden?

Bericht door hanhoo » ma sep 09, 2013 12:16 pm

Met een laag kilometrage (veel stilstaan / stalling) kan het hard gaan met de levensduur van de banden.

Er wordt aangeraden de banden op iets meer druk te zetten met het stallen, of liever nog: met de banden van de grond af. Dan nog is die 6 jaar een goeie indicatie. Maar af en toe checken op droogtescheurtjes en beschadigingen ook.

Vergeet niet de druk weer te verlagen als je gaat rijden, oftewel: altijd direct de bandenspanning controleren bij het uitrijden van de stalling.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4095
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: levensduur banden?

Bericht door wouthwortel » ma sep 09, 2013 13:19 pm

Zie jij hier linksonder de kreet staan "plaats een reactie" ??

In zo'n zelfde kader staat op de meeste autobanden ook de productiedatum (week en jaar).
Dan zie je meteen hoe oud de band is.
Ik heb ooit iets gehoord dat voor busjes en vrachtwagens banden ouder dan 6 jaar afgekeurd zouden worden???
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: levensduur banden?

Bericht door Max » ma sep 09, 2013 14:16 pm

wouthwortel schreef:Ik heb ooit iets gehoord dat voor busjes en vrachtwagens banden ouder dan 6 jaar afgekeurd zouden worden???


Nooit problemen mee gehad en ik rijd altijd op 2e-handsjes.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: levensduur banden?

Bericht door old brumax » ma sep 09, 2013 16:14 pm

Heb 2 keer een klapband gehad met 2de handsjes sus ik nooooooooooooooooooooooooit meer 2dehandsjes zal ze in het vervolg voor jouw bewaren. :mrgreen: :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: levensduur banden?

Bericht door hanhoo » ma sep 09, 2013 16:33 pm

wouthwortel schreef:Zie jij hier linksonder de kreet staan "plaats een reactie" ??

In zo'n zelfde kader staat op de meeste autobanden ook de productiedatum (week en jaar).
Dan zie je meteen hoe oud de band is.
Ik heb ooit iets gehoord dat voor busjes en vrachtwagens banden ouder dan 6 jaar afgekeurd zouden worden???


Laten we het erop houden dat het bij een leeftijd groter dan 6 jaar dan wellicht verstandig wordt om de banden periodiek te checken op beschadigingen en droogte scheuren.

Sowieso nog geen slecht idee. Ik bleek rond te rijden met een schroef in mijn band. Liep niet leeg of zo, maar handig is het controleren wel. We komen immers maar 1 keer in de 2 jaar bij een keuringstation.

Overigens is de APK norm eenvoudig: er mogen zich geen droogtescheurtjes of beschadigingen hebben gevormd waarbij en bij nadere inspectie canvas / bewapening zichtbaar is. Maar dat wil niet zeggen dat de band dan niet klapt of veilig is.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie