vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door Rykers » wo jun 19, 2013 17:48 pm

Deze vakantie er weer achter gekomen dat onze bus wat onprettig reageert op het stuur bij warm weer. Bij rustige bochten is er niets aan de hand, maar als je wat scherper moet insturen dan schiet hij als het waren te ver door en moet je dat corrigeren. Rijdt dus erg onrustig. Het hulpstuurhuis is al eens gereviseerd nadat dit effect altijd optrad. Het lijkt er nu op dat slijtage aal het hulpstuurhuisditeffect versterkte.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Op deze manier durf ik namelijk de bergen niet echt meer in.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door blokkever » do jun 20, 2013 11:10 am

Heb je hem wel laten uitlijnen na revisie van het hulpstuurhuis?
Er zit op het stuurhuis ook altijd speling als de wielen niet "rechtuit" staan, dat is inherent aan het ontwerp!
Als de uitlijning dan niet goed is dan kun je dergelijke effecten verwachten.
Verder kan er nog speling op stuurkogels of fuseekogels zitten, in geval van de stuurkogels moet er dan ook speling in de rechtuistand waarneembaar zijn er van uitgaande dat het stuurhuis dan spelingsvrij is.
Speling op de fusee- en/of stuurkogels kun je vaak herkennen door geklapper als je over een hobbeltje (b.v. een drempel) rijdt.

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door Rykers » wo jun 26, 2013 11:42 am

Voor zover ik weet heeft de garage hem netjes uitgelijnd na revisie van het hulpstuurhuis. Fuseekogels zijn een jaar of 3 geleden vernieuwd, tegelijk met het aanbrengen van de andere vooras met foksy adjuster.

Stuurkogels zou het dus nog in kunnen zitten, hoe merk je dat bij een hobbel?

Het vreemde is overigens dat bij nederlandse temperaturen ik nergens last van heb, maar in zuid frankrijk bij 25+ graden ontstaat het probleem pas. Ik heb dus het idee dat ergens vet dan te warm moet worden ofzo, alhoewel mij dat ook wel weer vreemd lijkt.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door hanhoo » wo jun 26, 2013 22:53 pm

Wanneer heb je de vooras voor het laatst helemaal doorgesmeerd?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door Westy » do jun 27, 2013 9:10 am

Is je stuurdemper nog wel OK?
Klik voor een leuk t-shirt

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door old brumax » do jun 27, 2013 23:22 pm

Rykers schreef:Voor zover ik weet heeft de garage hem netjes uitgelijnd na revisie van het hulpstuurhuis. Fuseekogels zijn een jaar of 3 geleden vernieuwd, tegelijk met het aanbrengen van de andere vooras met foksy adjuster.

Stuurkogels zou het dus nog in kunnen zitten, hoe merk je dat bij een hobbel?

Het vreemde is overigens dat bij nederlandse temperaturen ik nergens last van heb, maar in zuid frankrijk bij 25+ graden ontstaat het probleem pas. Ik heb dus het idee dat ergens vet dan te warm moet worden ofzo, alhoewel mij dat ook wel weer vreemd lijkt.

Fuseekogels die 3 jaar geleden vervangen zijn kunnen nu heel goed weer naar de mallemoer zijn, is afhankelijk hoeveel km je ermee gereden hebt, gaan +/_ 20 a 25 K mee dus.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door blokkever » vr jun 28, 2013 10:01 am

old brumax schreef:Fuseekogels die 3 jaar geleden vervangen zijn kunnen nu heel goed weer naar de mallemoer zijn, is afhankelijk hoeveel km je ermee gereden hebt, gaan +/_ 20 a 25 K mee dus.


Meen je dat? dan zouden de fuseekogels van mijn bus bijna jaarlijks moeten worden vervangen :?
Ik heb m'n bus nu bijna 3 jaar, fusee kogels waren niet nieuw en zijn nu nog steeds prima, ik heb nu zo'n 30.000km op de teller er bijgereden schat ik
Denk dat je een erg slechte kwaliteit kogels hebt als je zo vaak moet vervangen, fuseekogels moeten met gemak een 100.000 - 150.000 km mee kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door Max » vr jun 28, 2013 11:22 am

Fuseekogels zijn er in veel verschillende kwaliteiten.
Heb een set gehad die na een vakanti al wer vervangen moesten worden (6500 km).
Heb een set gehad die inderdaad na 2 a 3 jaar vervangen moesten worden (15-20k km).
Maar ook die veel langer meegaan. het is ook maar net waar je rijd en hoe.

Overigens is het bekend dat origineel spul langer meegaat.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door old brumax » vr jun 28, 2013 20:14 pm

blokkever schreef:
old brumax schreef:Fuseekogels die 3 jaar geleden vervangen zijn kunnen nu heel goed weer naar de mallemoer zijn, is afhankelijk hoeveel km je ermee gereden hebt, gaan +/_ 20 a 25 K mee dus.


Meen je dat? dan zouden de fuseekogels van mijn bus bijna jaarlijks moeten worden vervangen :?
Ik heb m'n bus nu bijna 3 jaar, fusee kogels waren niet nieuw en zijn nu nog steeds prima, ik heb nu zo'n 30.000km op de teller er bijgereden schat ik
Denk dat je een erg slechte kwaliteit kogels hebt als je zo vaak moet vervangen, fuseekogels moeten met gemak een 100.000 - 150.000 km mee kunnen gaan.


De originele gingen zo ongeveer rond de 100 K mee , dat was in die tijd ook zo ongeveer de totale levensduur van een bus.
Heb die van mij al div keren vervangen, de eerste keer hele dure van de garage en later een paar keer van een automaterialenzaak waar ik altijd een leuke korting krijg, die prijs as veel vriendelijker maar de levensduur van allemaal was zo om en nabij de 20 K , soms zijn er 2 echt rot en zijn de andere nog netjes , voor het gemak zet ik ze er dan in een keer allemaal nieuw onder, ook de kogels voorzien van vetnippels heb ik getest, regelmatig vet erin maar gaan niet langer mee.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door Rykers » zo jun 30, 2013 14:17 pm

Eindelijk weer een camping met wifi die wel werkbaar is, dus maar eens wat antwoordjes geven:

hanhoo schreef:Wanneer heb je de vooras voor het laatst helemaal doorgesmeerd?


Die is bij de laatste servicebeurt doorgesmeerd, vorig jaar juni. Overigens had de bus dit probleem 2 jaar geleden ook toen we in Zuid Frankrijk waren, dus ik vermoed dat het niet aan het doorsmeren zal liggen.

Westy schreef:Is je stuurdemper nog wel OK?


Ik denk het wel. Die is er nieuw ondergekomen kort nadat we de bus hebben gekocht. Sinds die tijd niet meer dan 15.000 tot 20.000 km mee gereden.

old brumax schreef:Fuseekogels die 3 jaar geleden vervangen zijn kunnen nu heel goed weer naar de mallemoer zijn, is afhankelijk hoeveel km je ermee gereden hebt, gaan +/_ 20 a 25 K mee dus.


Dan kunnen die nog wel ff mee met onze 2000 tot 4000 km per jaar :)
Ik verwacht dus niet dat het de fuseekogels zullen zijn.


Wat ik ondertussen ook heb gemerkt is dat op het moment dat de bus zo slecht stuurt ik bij het sturen bewegen in stilstand een soort 'schurend' gevoel heb in het stuur. Het trilt/wrijft dan wat. Zou dit vanuit het stuurhuis kunnen komen?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: vreemde schok in stuur bij warm weer en scherpe bochten

Bericht door old brumax » wo jul 03, 2013 16:25 pm

Geen olie meer in het stuurhuis ??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie