Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Bericht door jerupke » di apr 10, 2007 23:57 pm

Area51 schreef:@ jerupke .. SP maakt van hangende, staande kogels, dus ze moeten wel vervangen worden.
Door de staande fuseekogels (4 stuks dus) komt je fuseestuk een centimeter of 8 hoger te staan.
Lassen aan je fuseestuk is een absolute NO-NO, dus vandaar dat 'leuke' prijsje natuurlijk.

btw, in beide gevallen wil ik nooit in een dropped spindle T2a/T2b zitten .. bij staande kogels kan de
kogel eruit knallen (kogel zit immers net zo als bij een kefâh), bij een gelaste spindle kan de las breken/
scheuren, om nog maar te zwigen over de APK .. aan fuseestukken mag niet gelast worden, dus als je
een wakkere keurmeester treft .. trouwens, ik ga mijn gezin niet aan dit soort risicovoller acties blootstellen .. jullie wel ??

Dan liever een Foksy .. reeds meer dan 100.000 km en 8jaar mee gereden, zonder problemen. 8)
Kogels hoeven niet vervangen, je kunt nl. de draagarmen van kant verwisselen en voila! je hebt je staande kogels!!!

Waar lees jij dat er gelast gaat worden aan de spindels...???

ben helemaal met je eens dat dat een NO_NO_NO is!!!! De bussen worden gehecht d.m.v een passing en een borging, daarnaast worden ze nog eens verlijmd met dezelfde lijm waarmee Porsche de naafbussen verlijmd (Kan dus wel wat hebben)
Doordat er een andere camberversteller in komt zitten die bussen ook nog een keer opgesloten!!

Dus 100% safe, sound en APK waardig!!!!!!!!

Je fuseekogels zullen er niet uit knallen, ze worden nl. onder de originele hoek belast... en dat is wel anders bij Foksy's!!

Tenslotte veranderd bij foksy's je denkbeeldige pivot-as van hoek.... je wiel draait dus bij het sturen niet om een verticale as, maar om een voorovergekantelde as... bij een maximale stuuruitslag (zoals tijdens een uitwijkmanouvre op hoge snelheid) ga je dus over de buitenkant van je wiel draaien.... en daar wil ik mijn gezin niet aan blootstellen!! :wink:
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » wo apr 11, 2007 8:45 am

De hangende kogels (waar duwkrachten op staan) zijn naar mijn beleving niet geschikt om ineens een staande (en dus trekkende) functie te krijgen, en dan zeker geen kogels die al een heel leven achter de boeg hebben, dus vervangen zal je zowiezo moeten doen, dus waarom dan niet gelijk een geschikte (wat SP doet) 'trekkende' kogel erbij te zoeken ??

Een foksy verdraait alleen je bovenste torsiebuis, je onderste blijft op spanning, en die gaat dus progressief tegenwerken. Bij een dropped spindel blijft je veerweg hetzelfde, dus moeten er weer stugge dempers onder om ervoor te zorgen dat je banden niet constant je wielkasten raken.

Ik ben het met je eens dat de hartlijn van je fuseestuk veranderd, maar zoals ik al zei, na 100.000km en meer dan 8 jaar rijdt en stuur de bus nog altijd als een nieuwe, en ik ben zeker geen rustige rijder wat dat betreft. De vele buitenlandse ritten, met volle bepakking, het gebruik van mijn bus voor de zaak met soms meer dan 600 kilo hout geladen hebben mij overtuigd van de kwaliteit van de foksy. Een staande fuseekogel krijgt dan extra op z'n kl*te, en ik weet niet of ik dan nog wel lekker in de bus zou zitten :wink:

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » wo apr 11, 2007 9:07 am

Misschien is het handig om in dit vergelijk ook meteen de 'klassieke' rasterplaatjes of avis adjusters mee te nemen en dan een sticky van te maken. Vragen als 'hoe kan ik het beste mijn bus verlagen' komen toch wel erg vaak voor. :wink:

Dit zijn de rasterplaatjes die ik heb:
Afbeelding

8)


[admin]
Lijkt me handig, en gelijk jullie verhaal duidelijk maken met foto's aub 8)
Easy!

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » wo apr 11, 2007 21:10 pm

Discussie heeft hier al vaker gelopen, maar blijft interresant 8) :lol:

Het heeft in mijn ogen allebij zijn voordelen, waarbij Foksy's mijn voorkeur krijgen bij een lichte verlaging en bij een serious drop-down de combi tussen dropped spindles en foksy of adjuster.

Ik heb alleen ervaring met een soort foksy, en dat is goed bevallen (totdat ik hem te laag had gezet :oops: )
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do apr 12, 2007 10:45 am

En droped-spindles als je lager wilt en toch een knappe vering wilt behouden!! Wel de verstelbare dempers nemen.. heb ik gehoord.. :wink:

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

geen verstelbare... maar korte

Bericht door jerupke » do apr 12, 2007 10:47 am

Died schreef:En droped-spindles als je lager wilt en toch een knappe vering wilt behouden!! Wel de verstelbare dempers nemen.. heb ik gehoord.. :wink:
geen verstelbare, maar korte dempers...
Ik ben geen fan van verstelbaar, op het moment dat je de bus omhoog zet, komt de hele kracht op de bevestigingsbouten van je dempers... en die zijn daar niet echt voor!!

Crewcab, wat is er toen gebeurd, dan?
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do apr 12, 2007 10:51 am

op het moment dat je de bus omhoog zet, komt de hele kracht op de bevestigingsbouten van je dempers... en die zijn daar niet echt voor!!
Wat ik begrijp van Surfpanel,die droped-spindels gaat plaatsen, (gekocht via Slammed Panel) houden die het wel.. Die jongens weten (toch) wat ze doen??? Toen een fuseekogel uit een vooras viel, hebben ze alle verlaagde bussen terug laten komen. En dus betere geplaatst.

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

zeg niets verkeerd over SP

Bericht door jerupke » do apr 12, 2007 10:56 am

Ik wil niets verkeerds zeggen over SP hoor, maar het is maar een M10 bout links en rechts, boven en onder waar dan toch je hele voorkant op drukt, zeker bij een gat in de weg lijkt me die kracht iets te groot, maar....
who am I to judge!!
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do apr 12, 2007 11:18 am

Area 51??

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Re: geen verstelbare... maar korte

Bericht door vwcrewcab » do apr 12, 2007 12:46 pm

jerupke schreef:
Died schreef:En droped-spindles als je lager wilt en toch een knappe vering wilt behouden!! Wel de verstelbare dempers nemen.. heb ik gehoord.. :wink:
geen verstelbare, maar korte dempers...
Ik ben geen fan van verstelbaar, op het moment dat je de bus omhoog zet, komt de hele kracht op de bevestigingsbouten van je dempers... en die zijn daar niet echt voor!!

Crewcab, wat is er toen gebeurd, dan?
Gewoon te laag gezet en dan klappen de fusee's tegen de draagarmen aan, hoek wordt dan te klein.
Resultaat, heeeeel veel speling erop.

Ik heb van die witte KYB dempers eronder gezet en die zijn wel lekker stug, KYB had natuurlijk ook een goeie afkorting kunnen zijn voor Kick Your But 8)
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Re: zeg niets verkeerd over SP

Bericht door vwcrewcab » do apr 12, 2007 12:47 pm

jerupke schreef:Ik wil niets verkeerds zeggen over SP hoor, maar het is maar een M10 bout links en rechts, boven en onder waar dan toch je hele voorkant op drukt, zeker bij een gat in de weg lijkt me die kracht iets te groot, maar....
who am I to judge!!
Fusee's zijn natuurlijk ook niet de ideale uitgangspositie om flink te verlagen, dan kan je beter een spijlbus vooras gebruiken, maar dat past weer zo lastig.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: geen verstelbare... maar korte

Bericht door Airtime » do apr 12, 2007 13:29 pm

vwcrewcab schreef: Ik heb van die witte KYB dempers eronder gezet en die zijn wel lekker stug, KYB had natuurlijk ook een goeie afkorting kunnen zijn voor Kick Your But 8)
Herstel: Kill Your Back/Butt... :twisted:
Easy!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: geen verstelbare... maar korte

Bericht door jerupke » do apr 12, 2007 22:39 pm

vwcrewcab schreef:
Ik heb van die witte KYB dempers eronder gezet en die zijn wel lekker stug, KYB had natuurlijk ook een goeie afkorting kunnen zijn voor Kick Your But 8)
:lol:
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Bericht door jerupke » ma apr 16, 2007 12:55 pm

[quote="Area51"]De hangende kogels (waar duwkrachten op staan) zijn naar mijn beleving niet geschikt om ineens een staande (en dus trekkende) functie te krijgen, en dan zeker geen kogels die al een heel leven achter de boeg hebben, dus vervangen zal je zowiezo moeten doen, dus waarom dan niet gelijk een geschikte (wat SP doet) 'trekkende' kogel erbij te zoeken ??[quote]

kogels die sp monteert zijn ook gewoon dezlfde hoor, heb ik zelf vastgesteld toen ik ze een keertje vervangen heb!!
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

surfpanel
Actief Lid
Berichten: 482
Lid geworden op: do nov 30, 2006 17:18 pm
Locatie: Ergens op het water

Bericht door surfpanel » ma apr 16, 2007 16:28 pm

jerupke schreef:
Area51 schreef:De hangende kogels (waar duwkrachten op staan) zijn naar mijn beleving niet geschikt om ineens een staande (en dus trekkende) functie te krijgen, en dan zeker geen kogels die al een heel leven achter de boeg hebben, dus vervangen zal je zowiezo moeten doen, dus waarom dan niet gelijk een geschikte (wat SP doet) 'trekkende' kogel erbij te zoeken ??

kogels die sp monteert zijn ook gewoon dezlfde hoor, heb ik zelf vastgesteld toen ik ze een keertje vervangen heb!!
De kogels die SP op dit moment levert zijn NIET de zelfde.
Je moet er even op wachten maar dan heb je ook wat.
Wat ik van SP heb begrepen is dat het type kogel die ze nu leveren worden gebruikt bij terein auto's.
Lees zwaardere kwaliteit.
Als het waait moet je surfen de rest kan later wel

Plaats reactie