Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

oke

Bericht door jerupke » wo apr 18, 2007 1:19 am

okee... dan zijn ze idd overgestapt op Patrol kogels, daar had ik al e.e.a. over gehoord....


ik zeg ook niets verkeerds over sp hoor, die zijn gewoon goed bezig!

Maar die zwaardere kwaliteit is volgens mij niet nodig als je geen adjusters gebruikt....
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Re: oke

Bericht door vwcrewcab » wo apr 18, 2007 8:02 am

jerupke schreef:okee... dan zijn ze idd overgestapt op Patrol kogels, daar had ik al e.e.a. over gehoord....


ik zeg ook niets verkeerds over sp hoor, die zijn gewoon goed bezig!

Maar die zwaardere kwaliteit is volgens mij niet nodig als je geen adjusters gebruikt....
Ze hadden alleen af en toe wat beter bereikbaar moeten zijn, drukke jongens waarschijnlijk.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Re: oke

Bericht door Area51 » wo apr 18, 2007 11:05 am

jerupke schreef:Maar die zwaardere kwaliteit is volgens mij niet nodig als je geen adjusters gebruikt....
Dat maakt geen r**t uit hoor .. het wagengewicht wat op je kogels drukt of trekt blijft hetzelfde.

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » wo apr 18, 2007 21:29 pm

frieser schreef:Ik begin dit toch wel een interessante discussie te vinden. Alain ben je echt tegen die dropped spindles?
Alain is niet tegen dropped spindles hoor :? :!:
Maar wel tegen lassen van spindles :!:

De discussie gaat ook over wel of geen "speciale" fusee kogels bij de montage van dropped spindles, daar zijn beide heren het nog niet helemaal over eens :wink: :lol:
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » do apr 19, 2007 8:21 am

Volgens mij gaat het hier om het verschil tussen de toepassing van SP en Jerupke.
Wel/geen nieuwe kogels
Wel/niet staande kogels
Wel/geen verdraaiing van punten bij adjusters
Enz.

Maar idd wel erg interresant, nu wordt het in geuren en kleuren toegelicht 8)
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » do apr 19, 2007 10:04 am

Ik ben niet tegen dropped spindels, maar dan wel op de juiste manier en met de juiste kogels.
Beide hebben voor- en nadelen .. bij dropped spindels blijft je veerweg soepel, en zul je stuggere dempers moet monteren om te voorkomen dat je wielen veelvuldig je wielkasten raken. Bij een Foksy verkrijg je een stukje stugheid door het verdraaien van één torsiebuis, en je in principe standaard schokbrekers kunt gebruiken. Voordeel van dropped spindels is dat je kogels hun volle werkslag behouden (kunnen niet 'knikken') voordeel van de Foksy is weer dat alles aan draagarmen en fuseestuk weer orgineel blijft.

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » do apr 19, 2007 10:41 am

frieser schreef:Je vergeet nog het type rasterplaat, dan hebben we het rijtje compleet :wink:
Daar hoop ik binnenkort meer info over te kunnen geven (als ik tijd heb gevonden om ze te installeren... :roll: ). :D
Easy!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Bericht door jerupke » zo apr 22, 2007 10:25 am

vwcrewcab schreef:
frieser schreef:Ik begin dit toch wel een interessante discussie te vinden. Alain ben je echt tegen die dropped spindles?
Alain is niet tegen dropped spindles hoor :? :!:
Maar wel tegen lassen van spindles :!:

De discussie gaat ook over wel of geen "speciale" fusee kogels bij de montage van dropped spindles, daar zijn beide heren het nog niet helemaal over eens :wink: :lol:
klopt helemaal crewcab, al moet ik opmerken dat ik ook 10000% tegen het lassen van spindels ben, levensgevaarlijk.

Ik moet Alain ook gelijk geven met die kogels, ik ben met de firma Spidan in overleg hierover.... zij produceren fuseekogels....o.a. voor VW en Nissan. Op zich is het niet de montagewijze, maar de uitslag waarin het verschil zit bij de 4x4 fusees!

Vandaar ook mijn opmerking @ Alain, sp gaat er in principe van uit dat je de combo maakt van spindels met foksy's en dan kunnen die Patrol kogels net ff verder 'knikken'!

voor de schokkers heb ik een firma gevonden die ze speciaal voor mijn bus gaan maken(bedrijf is van een vriend van mij), maar dit kan ook met standaard korte schokbrekers
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » zo apr 22, 2007 12:44 pm

jerupke schreef:
vwcrewcab schreef:
frieser schreef:Ik begin dit toch wel een interessante discussie te vinden. Alain ben je echt tegen die dropped spindles?
Alain is niet tegen dropped spindles hoor :? :!:
Maar wel tegen lassen van spindles :!:

De discussie gaat ook over wel of geen "speciale" fusee kogels bij de montage van dropped spindles, daar zijn beide heren het nog niet helemaal over eens :wink: :lol:
klopt helemaal crewcab, al moet ik opmerken dat ik ook 10000% tegen het lassen van spindels ben, levensgevaarlijk.

Ik moet Alain ook gelijk geven met die kogels, ik ben met de firma Spidan in overleg hierover.... zij produceren fuseekogels....o.a. voor VW en Nissan. Op zich is het niet de montagewijze, maar de uitslag waarin het verschil zit bij de 4x4 fusees!

Vandaar ook mijn opmerking @ Alain, sp gaat er in principe van uit dat je de combo maakt van spindels met foksy's en dan kunnen die Patrol kogels net ff verder 'knikken'!

voor de schokkers heb ik een firma gevonden die ze speciaal voor mijn bus gaan maken(bedrijf is van een vriend van mij), maar dit kan ook met standaard korte schokbrekers
Erg interresant Jerupke!
Tegen de tijd dat ik mijn bus ga voorzien van spindles heb jij het geheel mooi uitgewerkt 8) :wink:

Op zich ook goed dat er meer aanbod op deze markt komt, druk hebben ze het toch al bij SP!
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » ma apr 23, 2007 8:01 am

jerupke schreef:voor de schokkers heb ik een firma gevonden die ze speciaal voor mijn bus gaan maken
(bedrijf is van een vriend van mij), maar dit kan ook met standaard korte schokbrekers
Voor dropped spindels heb je juist GEEN kortere dempers nodig .. je draagarm blijft immers
op de orginele stand staan.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » ma apr 23, 2007 20:59 pm

Piitige les verlagen... :twisted:

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » ma apr 23, 2007 21:34 pm

ik ga toch maar eens kijken als Jerupke ze erop zet,
al heb ik dit topic meerdere malen al gelezen... ik moet het
zien om het te kunnen snappen.

Plaats reactie