Dropped spindels of foksy? (verlagen van de bus)

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » ma okt 20, 2008 21:47 pm

JK Le Mans schreef:Ik zie wel eens dat alleen op de bovenste buis van de vooras is verlaagd ,
waarom is dat ?
Dat is met een foksy-adjyster.
Hierdoor maak je der vering ook stugger omdat niet beide buizen verlaagd worden.
Het is ook makkelijk, want je moet alle werkzaamheden maar op 1 buis uitvoeren.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

JK Le Mans
Actief Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: do jun 12, 2008 12:42 pm

Bericht door JK Le Mans » ma okt 20, 2008 21:53 pm

Dus die bout schuift dan dus naar boven toe zeg maar. Dan worden de platen ontspannen .

Ok duidelijk

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » ma okt 20, 2008 21:54 pm

Idd.
Dus eerst wordt bij inveren de onderste buis op spanning gebracht en daarna komt de bovenste buis erbij.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

JK Le Mans
Actief Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: do jun 12, 2008 12:42 pm

Bericht door JK Le Mans » ma okt 20, 2008 21:58 pm

Ok ik kom er wel..... ooit.

Is allemaal niet voor me dus moet me overal weer in verdiepen.

Hoe maken ze airride op zoon vooras dan ?
Halen ze de platen eruit ?

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » ma okt 20, 2008 22:07 pm

JK Le Mans schreef:Ok ik kom er wel..... ooit.

Is allemaal niet voor me dus moet me overal weer in verdiepen.

Hoe maken ze airride op zoon vooras dan ?
Halen ze de platen eruit ?
Jep, torsie veren eruit en ronde buizen erin, zodat ze geen weerstand meer ondervinden in de vooras, en dan met luchtbalgen het hele zootje oppompen of laten zakken.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

JK Le Mans
Actief Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: do jun 12, 2008 12:42 pm

Bericht door JK Le Mans » ma okt 20, 2008 22:11 pm

Dan zou je naar mijn idee dus ook de 2 bouten eruitkunnen halen of niet ?
Dan kunnen ze ook bewegen..

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » wo okt 22, 2008 20:12 pm

JK Le Mans schreef:Dan zou je naar mijn idee dus ook de 2 bouten eruitkunnen halen of niet ?
Dan kunnen ze ook bewegen..
Dat is ook zo, maar dan moet je nog steeds wat dingen uitboren waardoor hij misschien wat zwaar beweegt, maar het kan idd ook en dan kan je gweeon je torsie bladen laten zitten.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

JK Le Mans
Actief Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: do jun 12, 2008 12:42 pm

Bericht door JK Le Mans » wo okt 22, 2008 21:33 pm

Wat moet je uitboren dan ?

Gebruikersavatar
vwcrewcab
Luchtgekoeld
Berichten: 1722
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
Locatie: Middelburg (ZL)

Bericht door vwcrewcab » wo okt 22, 2008 21:38 pm

JK Le Mans schreef:Wat moet je uitboren dan ?
Kan ff niet op het goede woord komen.
Maar het blok in het midden van je torsiebuis, houd de veren op zijn plek met een bout. De bout borgt de veren en het blok zit vast geklemt door 3 punten (dimples). Laat zeggen dat de torsiebuis op 3 plaatsen is ingedrukt en zo het blok vastklemt in de buis.
Deze zal je dus helemala moeten uitboren wil het blok rond kunnen draaien.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » ma nov 03, 2008 14:47 pm

Okee okee okee okee,

34 pagina's Topic doorlopen en ik moet zeggen dat het voor een leek erg moeilijk te volgen is. (misschien een how-to maken :oops: ?)

Effe kijken of ik het helder begrijp:

Foksy's worden gelast op 1 pijp op de vooras. Hiermee bereik je een instelbare verlaging aan de voorzijde en gelijk wordt de vering stugger. Voor de montage moet de vooras er onderuit en moet er gelast worden. Foksy's zijn het best geschikt voor een beperkte verlaging.

Adjusterplates worden gelast op 2 pijpen van de vooras. Hiermee bereik je een instelbare verlaging aan de voorzijde. De vering wordt niet stugger. Voor de montage moet de vooras er onderuit en moet er gelast worden. Met adjusterplates kun je een extremere verlaging krijgen dan met foksy's. Aanbevolen is kleinere wielen en verkorte schokdempers.

Dropped spindels is in basis het verdraaien van de fuseestukken. Hierbij moet je opletten dat de kogels geschikt zijn voor hangende in plaats van staande werking. Spindels waar aan gelast is, worden afgeraden. Andere schocks is eigenlijk een must. Hiermee bereik je extreemste verlaging.

Goed dat is de voorzijde. Begrijp ik het goed?

Nu de achterzijde. Dat kan je verstellen begrijp ik zonder dat je daarvoor iets aan hoeft te schaffen? Alleen bij extremere verlaging krijg je het wiel er niet zomaar meer onderuit om te verwisselen. Handiger is dan daar plaatjes voor te gebruiken.

Fout of niet?

Goed, nu de aanleiding. Ik wil ons nieuwe busje net ietsje lager zetten. Dus bruikbare verlaging, met behoud van originele velgen en banden. Ik denk aan een centimeter of 5 a 6. Daarbij zou ik het prettig vinden als het net iets stugger wordt. Ik ben dus het beste af met Foksy's?

Ik ben nieuw in de watercooled wereld en ook nieuw in de torsieassen wereld. Alvast bedankt voor de antwoorden gericht aan deze NewBie.

Gebruikersavatar
Raymond
Gevorderde
Berichten: 747
Lid geworden op: di sep 25, 2007 22:47 pm
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Raymond » ma nov 03, 2008 15:01 pm

hanhoo schreef: Ik ben nieuw in de watercooled wereld en ook nieuw in de torsieassen wereld.
Bedoel je niet Aircooled? :wink:
Busloos..

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » ma nov 03, 2008 15:05 pm

hanhoo schreef:Okee okee okee okee,

34 pagina's Topic doorlopen en ik moet zeggen dat het voor een leek erg moeilijk te volgen is. (misschien een how-to maken :oops: ?)

Effe kijken of ik het helder begrijp:

Foksy's worden gelast op 1 pijp op de vooras. Hiermee bereik je een instelbare verlaging aan de voorzijde en gelijk wordt de vering stugger. Voor de montage moet de vooras er onderuit en moet er gelast worden. Foksy's zijn het best geschikt voor een beperkte verlaging.

Adjusterplates worden gelast op 2 pijpen van de vooras. Hiermee bereik je een instelbare verlaging aan de voorzijde. De vering wordt niet stugger. Voor de montage moet de vooras er onderuit en moet er gelast worden. Met adjusterplates kun je een extremere verlaging krijgen dan met foksy's. Aanbevolen is kleinere wielen en verkorte schokdempers.

Dropped spindels is in basis het verdraaien van de fuseestukken. Hierbij moet je opletten dat de kogels geschikt zijn voor hangende in plaats van staande werking. Spindels waar aan gelast is, worden afgeraden. Andere schocks is eigenlijk een must. Hiermee bereik je extreemste verlaging.

Goed dat is de voorzijde. Begrijp ik het goed?

Nu de achterzijde. Dat kan je verstellen begrijp ik zonder dat je daarvoor iets aan hoeft te schaffen? Alleen bij extremere verlaging krijg je het wiel er niet zomaar meer onderuit om te verwisselen. Handiger is dan daar plaatjes voor te gebruiken.

Fout of niet?

Goed, nu de aanleiding. Ik wil ons nieuwe busje net ietsje lager zetten. Dus bruikbare verlaging, met behoud van originele velgen en banden. Ik denk aan een centimeter of 5 a 6. Daarbij zou ik het prettig vinden als het net iets stugger wordt. Ik ben dus het beste af met Foksy's?

Ik ben nieuw in de watercooled wereld en ook nieuw in de torsieassen wereld. Alvast bedankt voor de antwoorden gericht aan deze NewBie.
Als eerste respect dat je alle pagina's hebt doorgelezen.
In principe klopt je verhaal wel zo'n beetje.
Voor een verlaging van 5 a 6 centimeter kun je ook gebruik maken van rasterplaatjes met wat zwaardere schokbrekers.
Ik heb rasterplaatjes op mijn vooras zitten en doordat de twee plaatjes t.o.v. elkaar niet op de zelfde stand staan heb ik ook een wat stuggere vering gekregen. In combinatie met zwaardere schokbrekers veert de bus nu prima aan de voorzijde.

Over het algemeen kun je bij het verlagen van je bus ook het beste even kijken naar de kwaliteit van je schokbrekers.

Dat je nieuw bent in de watercooled wereld is leuk, maar een T2 is toch echt wel luchtgekoeld. :wink:

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » ma nov 03, 2008 15:34 pm

Thanks voor de reactie's. Ruk, ja tuurlijk, aircooled. Waar het hoofd (nog) vol van is.... :oops:

Maar uhh, het lijkt wel of iedereen de Foksy's uit de weg gaat. Wat is daar mis mee?

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » ma nov 03, 2008 16:25 pm

hanhoo schreef:Thanks voor de reactie's. Ruk, ja tuurlijk, aircooled. Waar het hoofd (nog) vol van is.... :oops:

Maar uhh, het lijkt wel of iedereen de Foksy's uit de weg gaat. Wat is daar mis mee?
Niets, maar ik heb het idee dat de rasterplaatjes op meer plaatsen verkocht worden en daardoor meer gebruikt worden.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
147fridolin
Actief Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 18:10 pm
Locatie: ROOSENDAAL

foksy's

Bericht door 147fridolin » ma nov 03, 2008 19:32 pm

Iedereen zal er wel zijn eigen mening over hebben, maar ik ga voor de rasterplaatjes.
Het is wat meer werk door dat je de bult van het hulpstuurhuis ook moet verwijderen.
Maar bij Foksy's krijg je heel veel trekkrachten op je fuseekogels.
Dit omdat je alleen de bovenste armen verzet.
deze trekken dus aan je spindels en je onderste draagarmen.
Pas nog de bus van Jordy opnieuw verlaagd.
Foksy eraf en rasterplaatjes erop.
Bij hem was dus tijdens het rijden een onderste fuseekogel kapot geklapt
Maar nogmaals dit is mijn mening, andere zullen zweren bij foksy's.
Het is wel zo dat de verlaagde voorassen die je kunt kopen allemaal rasterplaatjes hebben, je ziet ze eigenlijk nooit te koop met een foksy

Plaats reactie