ombouwen T2a rembekrachtiger

graansilo
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: za aug 08, 2009 19:04 pm
Locatie: holwierde

ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door graansilo » vr nov 16, 2012 9:19 am

Ik wil mijn T2a ombouwen van een normale hoofdremcillinder naar een met rembekrachtiger.
De bus is na een complete restauratie vorig jaar weer gaan rijden maar ik ben niet tevreden over de voorremmen. de rembekrachtiger heb ik, alleen wil ik graag een foto zien waar de leidingen langs moeten lopen.Ook de remdrukverdeler graag op de foto.
Verder heb ik geprobeerd of de schijven van een T2b passen in mijn 14 inch velgen maar dat gaat schijnbaar niet. Iemand een suggestie?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door old brumax » vr nov 16, 2012 13:11 pm

Trommelremmen zijn om te bouwen naar schijf, er zijn speciale sets voor, wel duur , dacht iets van € 1100.=
iemand hier op he forum heeft ze.
Golf 1 rem bekrachteger schijnt te passen onder bus.
Verder heb ik daar zelf geen ervaring mee. suc6.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door Briebelbus » vr nov 16, 2012 13:20 pm

old brumax schreef:Trommelremmen zijn om te bouwen naar schijf, er zijn speciale sets voor, wel duur , dacht iets van € 1100.=
iemand hier op he forum heeft ze.
Golf 1 rem bekrachteger schijnt te passen onder bus.
Verder heb ik daar zelf geen ervaring mee. suc6.


Geloof dat Area51 hier wel het een en ander over kan vertellen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door Robert » vr nov 16, 2012 15:14 pm

Beste Graansilo :?: :?:

Als eerste zal je vooras voorzien moeten zijn van een steun voor bevestiging van de rembekrachtiger.
Als je deze steun niet op je as hebt zitten dan gaat het al niet werken.
Afbeelding
Op deze foto zie je deze steun zitten achter het schuine witte draadje.
Het is de vierkante plaat met 1 groot en 4 kleine gaten.

Verder kun je o.a. een ombouwset van CSP kopen en dat is een kant en klare oplossing om de ombouw van trommels naar schijven in combinatie met de standaard 14 velgen. Zo'n setje kost al snel meer dan € 1.000,-
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... ems&artnr=
En hier staat het verhaal van de montage van zo'n set.
viewtopic.php?f=6&t=5296&start=225

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

graansilo
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: za aug 08, 2009 19:04 pm
Locatie: holwierde

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door graansilo » vr nov 16, 2012 18:57 pm

De bevestigingsplaat voor de rembekrachtiger heb ik.
Ik heb een complete as van een T2b met schijven gekocht in de veronderstelling dat zowel de rembekrachtiger als ook de schijven omgebouwd konden worden. De schijven en de spindels passsen prima alleen passen mijn 14 inch velgen dan niet meer.
Ik dacht dat dit met een adapter te doen was maar er is gewoon te weinig ruimte. Misschien toch maar andere velgen Verder weet ik niet hoe de remleidingen moeten gaan lopen. Alles schuift toch behoorlijk naar achteren. vandaar de vraag om een foto

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door Remon T2A » vr nov 16, 2012 20:12 pm

Voor-as van de T2b eronder en achter trommels van een T2B misschien een idee?

T2a-velgen zijn wel helemaal dicht he en schijven willen zo nu en dan wel wat koeling. Nou zal dat in Nl wel meevallen maar zo'n hoge rakker in het buitenland is een ander verhaal.

Stel de vraag ook ook even op www.earlybay.com, die engelse hebben meerdere opties voor schijven op een A.
Groeten, Remon.

jootman
Gevorderde
Berichten: 607
Lid geworden op: za aug 14, 2010 1:42 am

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door jootman » di nov 20, 2012 19:33 pm

niet onbelangrijk: het piemeltje op het inlaatspruitstuk van je motor!
Zit ik nu ook zelf mee: dat is lastig om erop te krijgen als je het niet hebt.
Iemand een tip ? Of moet ik zelf een topic aanmaken!?
Gr
Joost

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door Wilfred » wo nov 21, 2012 7:39 am

Ik heb dit ook zelf gedaan. Gat in je spruitstuk boren, en een moer over het gat lassen. Daar kan je dan weer een stukje in draaien waar de slang op komt. Hoe je dat stukje moet noemen weet ik niet, maar is gewoon bij de bouwmarkt te koop:

Afbeelding
Afbeelding
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door old brumax » wo nov 21, 2012 14:59 pm

Wilfred schreef:Ik heb dit ook zelf gedaan. Gat in je spruitstuk boren, en een moer over het gat lassen. Daar kan je dan weer een stukje in draaien waar de slang op komt. Hoe je dat stukje moet noemen weet ik niet, maar is gewoon bij de bouwmarkt te koop:

Slang-thule - slangpilaar???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door Wilfred » vr nov 23, 2012 11:03 am

old brumax schreef:
Wilfred schreef:Ik heb dit ook zelf gedaan. Gat in je spruitstuk boren, en een moer over het gat lassen. Daar kan je dan weer een stukje in draaien waar de slang op komt. Hoe je dat stukje moet noemen weet ik niet, maar is gewoon bij de bouwmarkt te koop:

Slang-thule - slangpilaar???


Prima! Of misschien heet ie wel gewoon pieter? :D
Take the planet and make it spin your way

graansilo
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: za aug 08, 2009 19:04 pm
Locatie: holwierde

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door graansilo » ma nov 26, 2012 0:48 am

Ook de aansluiting op het spruitstuk is aanwezig.
Alleen weet ik nog steeds niet waar de leidingen langs lopen en wat de hoek van de remdruk verdeler moet zijn. Heeft er niemand een mooi plaatje?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door blokkever » ma nov 26, 2012 12:31 pm

Wel een plaatje gevonden van een vroege T3 waar dezelfde remdrukbegrenzer is toegepast, daar lijkt hij gewoon horizontaal te zitten (of de foto is schuin genomen).
Deze remdrukbergrenzer is niet lastafhankelijk, dus redenerend met mijn boeren verstand ook niet erg kritisch als je hem een beetje schuin monteerd.
Afbeelding
Gevonden in dit topic op theSamba: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=351235
Ik zou hem wel met de uitgang (naar de remcilinders) wat hoger monteren dan de ingang (vanaf de HRC), om het ontluchten van de remdrukbergrenzer makkelijker te maken.

De vacuumleiding voor de rembekrachtiger hoort aan de linkerkant langs te lopen origineel, op onderstaande foto zie je de zwarte plastic buis boven de versnellingsbak langs lopen.
Afbeelding

Hier ook nog een plaatje van en RHD bus waar de remdrukbegrenzer ook op zichtbaar is, hier lijkt hij een beetje schuin gemonteerd te zitten met de uitgang naar de remcilinders wat hoger dan de ingang.
Afbeelding

En nog een plaatje van de plaats waar de slang vanuit de motorruimte doorgevoerd wordt:
Afbeelding

tinusg60
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: za mar 26, 2011 21:17 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: wemeldinge

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door tinusg60 » do dec 06, 2012 20:11 pm

volgens mij moet hij zelf iets schuin gemonteerd worden, heb dat vroeger op school wel eens geleerd,
heeft te maken met de kogel die erin zit, doordat hij schuin gemonteerd is komt die altijd terug op zijn zitting
groeten martin

tinusg60
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: za mar 26, 2011 21:17 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: wemeldinge

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door tinusg60 » do dec 06, 2012 20:18 pm

op deze pagina staat het heel mooi beschreven
http://www.rrsilvershadow.com/Techn/Hydr/Compbrpl.htm

het is dan wel de regelaar van een rolls-royce maar de werking is hetzelfde als van onze begrenzer
groeten martin

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ombouwen T2a rembekrachtiger

Bericht door Diederik » vr dec 14, 2012 11:02 am

Ik rij met een golf 2 rembekrachtiger op m'n t2a uit 1971 (dus vanuit fabriek schijfremmen).
Het beste zijn de golf 1 of 2 GTI rembekrachtiger.. Die van een golf 3 past niet vanwege andere diameter hoofdremcilinder (meen ik). Ik heb dus eerst verkeerd laten doen met die golf 3 bekrachtiger en nu met golf 2 bekrachtiger geen problemen! Beugel is er bij mijn vooras opgelast terwijl de as eronder zat.
Ik heb er geen goeie foto's van..

Plaats reactie