ombouwen T2a rembekrachtiger
ombouwen T2a rembekrachtiger
Ik wil mijn T2a ombouwen van een normale hoofdremcillinder naar een met rembekrachtiger.
De bus is na een complete restauratie vorig jaar weer gaan rijden maar ik ben niet tevreden over de voorremmen. de rembekrachtiger heb ik, alleen wil ik graag een foto zien waar de leidingen langs moeten lopen.Ook de remdrukverdeler graag op de foto.
Verder heb ik geprobeerd of de schijven van een T2b passen in mijn 14 inch velgen maar dat gaat schijnbaar niet. Iemand een suggestie?
De bus is na een complete restauratie vorig jaar weer gaan rijden maar ik ben niet tevreden over de voorremmen. de rembekrachtiger heb ik, alleen wil ik graag een foto zien waar de leidingen langs moeten lopen.Ook de remdrukverdeler graag op de foto.
Verder heb ik geprobeerd of de schijven van een T2b passen in mijn 14 inch velgen maar dat gaat schijnbaar niet. Iemand een suggestie?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
Trommelremmen zijn om te bouwen naar schijf, er zijn speciale sets voor, wel duur , dacht iets van € 1100.=
iemand hier op he forum heeft ze.
Golf 1 rem bekrachteger schijnt te passen onder bus.
Verder heb ik daar zelf geen ervaring mee. suc6.
iemand hier op he forum heeft ze.
Golf 1 rem bekrachteger schijnt te passen onder bus.
Verder heb ik daar zelf geen ervaring mee. suc6.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
old brumax schreef:Trommelremmen zijn om te bouwen naar schijf, er zijn speciale sets voor, wel duur , dacht iets van € 1100.=
iemand hier op he forum heeft ze.
Golf 1 rem bekrachteger schijnt te passen onder bus.
Verder heb ik daar zelf geen ervaring mee. suc6.
Geloof dat Area51 hier wel het een en ander over kan vertellen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
Beste Graansilo
Als eerste zal je vooras voorzien moeten zijn van een steun voor bevestiging van de rembekrachtiger.
Als je deze steun niet op je as hebt zitten dan gaat het al niet werken.
Op deze foto zie je deze steun zitten achter het schuine witte draadje.
Het is de vierkante plaat met 1 groot en 4 kleine gaten.
Verder kun je o.a. een ombouwset van CSP kopen en dat is een kant en klare oplossing om de ombouw van trommels naar schijven in combinatie met de standaard 14 velgen. Zo'n setje kost al snel meer dan € 1.000,-
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... ems&artnr=
En hier staat het verhaal van de montage van zo'n set.
viewtopic.php?f=6&t=5296&start=225
Groeten,
Robert
Als eerste zal je vooras voorzien moeten zijn van een steun voor bevestiging van de rembekrachtiger.
Als je deze steun niet op je as hebt zitten dan gaat het al niet werken.
Op deze foto zie je deze steun zitten achter het schuine witte draadje.
Het is de vierkante plaat met 1 groot en 4 kleine gaten.
Verder kun je o.a. een ombouwset van CSP kopen en dat is een kant en klare oplossing om de ombouw van trommels naar schijven in combinatie met de standaard 14 velgen. Zo'n setje kost al snel meer dan € 1.000,-
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ ... ems&artnr=
En hier staat het verhaal van de montage van zo'n set.
viewtopic.php?f=6&t=5296&start=225
Groeten,
Robert
Member of ACF
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
De bevestigingsplaat voor de rembekrachtiger heb ik.
Ik heb een complete as van een T2b met schijven gekocht in de veronderstelling dat zowel de rembekrachtiger als ook de schijven omgebouwd konden worden. De schijven en de spindels passsen prima alleen passen mijn 14 inch velgen dan niet meer.
Ik dacht dat dit met een adapter te doen was maar er is gewoon te weinig ruimte. Misschien toch maar andere velgen Verder weet ik niet hoe de remleidingen moeten gaan lopen. Alles schuift toch behoorlijk naar achteren. vandaar de vraag om een foto
Ik heb een complete as van een T2b met schijven gekocht in de veronderstelling dat zowel de rembekrachtiger als ook de schijven omgebouwd konden worden. De schijven en de spindels passsen prima alleen passen mijn 14 inch velgen dan niet meer.
Ik dacht dat dit met een adapter te doen was maar er is gewoon te weinig ruimte. Misschien toch maar andere velgen Verder weet ik niet hoe de remleidingen moeten gaan lopen. Alles schuift toch behoorlijk naar achteren. vandaar de vraag om een foto
- Remon T2A
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Apeldoorn
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
Voor-as van de T2b eronder en achter trommels van een T2B misschien een idee?
T2a-velgen zijn wel helemaal dicht he en schijven willen zo nu en dan wel wat koeling. Nou zal dat in Nl wel meevallen maar zo'n hoge rakker in het buitenland is een ander verhaal.
Stel de vraag ook ook even op www.earlybay.com, die engelse hebben meerdere opties voor schijven op een A.
T2a-velgen zijn wel helemaal dicht he en schijven willen zo nu en dan wel wat koeling. Nou zal dat in Nl wel meevallen maar zo'n hoge rakker in het buitenland is een ander verhaal.
Stel de vraag ook ook even op www.earlybay.com, die engelse hebben meerdere opties voor schijven op een A.
Groeten, Remon.
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
niet onbelangrijk: het piemeltje op het inlaatspruitstuk van je motor!
Zit ik nu ook zelf mee: dat is lastig om erop te krijgen als je het niet hebt.
Iemand een tip ? Of moet ik zelf een topic aanmaken!?
Gr
Joost
Zit ik nu ook zelf mee: dat is lastig om erop te krijgen als je het niet hebt.
Iemand een tip ? Of moet ik zelf een topic aanmaken!?
Gr
Joost
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
Ik heb dit ook zelf gedaan. Gat in je spruitstuk boren, en een moer over het gat lassen. Daar kan je dan weer een stukje in draaien waar de slang op komt. Hoe je dat stukje moet noemen weet ik niet, maar is gewoon bij de bouwmarkt te koop:
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
Wilfred schreef:Ik heb dit ook zelf gedaan. Gat in je spruitstuk boren, en een moer over het gat lassen. Daar kan je dan weer een stukje in draaien waar de slang op komt. Hoe je dat stukje moet noemen weet ik niet, maar is gewoon bij de bouwmarkt te koop:
Slang-thule - slangpilaar???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
old brumax schreef:Wilfred schreef:Ik heb dit ook zelf gedaan. Gat in je spruitstuk boren, en een moer over het gat lassen. Daar kan je dan weer een stukje in draaien waar de slang op komt. Hoe je dat stukje moet noemen weet ik niet, maar is gewoon bij de bouwmarkt te koop:
Slang-thule - slangpilaar???
Prima! Of misschien heet ie wel gewoon pieter?
Take the planet and make it spin your way
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
Ook de aansluiting op het spruitstuk is aanwezig.
Alleen weet ik nog steeds niet waar de leidingen langs lopen en wat de hoek van de remdruk verdeler moet zijn. Heeft er niemand een mooi plaatje?
Alleen weet ik nog steeds niet waar de leidingen langs lopen en wat de hoek van de remdruk verdeler moet zijn. Heeft er niemand een mooi plaatje?
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
Wel een plaatje gevonden van een vroege T3 waar dezelfde remdrukbegrenzer is toegepast, daar lijkt hij gewoon horizontaal te zitten (of de foto is schuin genomen).
Deze remdrukbergrenzer is niet lastafhankelijk, dus redenerend met mijn boeren verstand ook niet erg kritisch als je hem een beetje schuin monteerd.
Gevonden in dit topic op theSamba: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=351235
Ik zou hem wel met de uitgang (naar de remcilinders) wat hoger monteren dan de ingang (vanaf de HRC), om het ontluchten van de remdrukbergrenzer makkelijker te maken.
De vacuumleiding voor de rembekrachtiger hoort aan de linkerkant langs te lopen origineel, op onderstaande foto zie je de zwarte plastic buis boven de versnellingsbak langs lopen.
Hier ook nog een plaatje van en RHD bus waar de remdrukbegrenzer ook op zichtbaar is, hier lijkt hij een beetje schuin gemonteerd te zitten met de uitgang naar de remcilinders wat hoger dan de ingang.
En nog een plaatje van de plaats waar de slang vanuit de motorruimte doorgevoerd wordt:
Deze remdrukbergrenzer is niet lastafhankelijk, dus redenerend met mijn boeren verstand ook niet erg kritisch als je hem een beetje schuin monteerd.
Gevonden in dit topic op theSamba: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=351235
Ik zou hem wel met de uitgang (naar de remcilinders) wat hoger monteren dan de ingang (vanaf de HRC), om het ontluchten van de remdrukbergrenzer makkelijker te maken.
De vacuumleiding voor de rembekrachtiger hoort aan de linkerkant langs te lopen origineel, op onderstaande foto zie je de zwarte plastic buis boven de versnellingsbak langs lopen.
Hier ook nog een plaatje van en RHD bus waar de remdrukbegrenzer ook op zichtbaar is, hier lijkt hij een beetje schuin gemonteerd te zitten met de uitgang naar de remcilinders wat hoger dan de ingang.
En nog een plaatje van de plaats waar de slang vanuit de motorruimte doorgevoerd wordt:
-
- Nieuweling
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za mar 26, 2011 21:17 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: wemeldinge
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
volgens mij moet hij zelf iets schuin gemonteerd worden, heb dat vroeger op school wel eens geleerd,
heeft te maken met de kogel die erin zit, doordat hij schuin gemonteerd is komt die altijd terug op zijn zitting
heeft te maken met de kogel die erin zit, doordat hij schuin gemonteerd is komt die altijd terug op zijn zitting
groeten martin
-
- Nieuweling
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za mar 26, 2011 21:17 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: wemeldinge
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
op deze pagina staat het heel mooi beschreven
http://www.rrsilvershadow.com/Techn/Hydr/Compbrpl.htm
het is dan wel de regelaar van een rolls-royce maar de werking is hetzelfde als van onze begrenzer
http://www.rrsilvershadow.com/Techn/Hydr/Compbrpl.htm
het is dan wel de regelaar van een rolls-royce maar de werking is hetzelfde als van onze begrenzer
groeten martin
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: ombouwen T2a rembekrachtiger
Ik rij met een golf 2 rembekrachtiger op m'n t2a uit 1971 (dus vanuit fabriek schijfremmen).
Het beste zijn de golf 1 of 2 GTI rembekrachtiger.. Die van een golf 3 past niet vanwege andere diameter hoofdremcilinder (meen ik). Ik heb dus eerst verkeerd laten doen met die golf 3 bekrachtiger en nu met golf 2 bekrachtiger geen problemen! Beugel is er bij mijn vooras opgelast terwijl de as eronder zat.
Ik heb er geen goeie foto's van..
Het beste zijn de golf 1 of 2 GTI rembekrachtiger.. Die van een golf 3 past niet vanwege andere diameter hoofdremcilinder (meen ik). Ik heb dus eerst verkeerd laten doen met die golf 3 bekrachtiger en nu met golf 2 bekrachtiger geen problemen! Beugel is er bij mijn vooras opgelast terwijl de as eronder zat.
Ik heb er geen goeie foto's van..