Vreemde kraak bij achterwielen
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Van de linker aandrijfas was de borging aan de wielkant losgeschoten en de as uit de homokineet gevallen. Na even lekker gekliederd te hebben met het vet alles weer in elkaar en eindelijk een proefrit gemaakt. Sowieso fijn om weer even te rijden en alles klinkt goed. Bijna terug thuis hoor ik toch een geluid wat me vaag bekend voor komt.... nog een rondje maar. En ja hoor, hele exercitie was voor 'niets'. De piepkraakskwiek is er nog... Nu heb ik hem gelukkig gevangen in een geluidsbestandje. Het gaat dus om de piepkraakskwiek die op seconde 15, 16 en 17 te horen is. En hij komt pas tevoorschijn na een minuut of 10 rijden. Iemand een idee? Anders is de piepkraakskwiek misschien live te horen tijdens het Winter Festijn.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
mijn oren zijn
niet meer wat het geweest is maar ik hoor een Volkswagen lopen, that's all.
niet meer wat het geweest is maar ik hoor een Volkswagen lopen, that's all.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Dat is natuurlijk goed nieuws! Heb ik toch de goede gekocht!
Bij seconde 15, 16, 17 rem ik af en hoor je een kraak waarvan de frequentie langzamer wordt (ik rem af) en het geluid lager wordt. Je ziet de piekjes ook in het geluidsbestand. Als je het niet hoort:
1) geluid nóg harder?
2) aan het wieltje achter je oor draaien?
3) go see the doctor?
Bij seconde 15, 16, 17 rem ik af en hoor je een kraak waarvan de frequentie langzamer wordt (ik rem af) en het geluid lager wordt. Je ziet de piekjes ook in het geluidsbestand. Als je het niet hoort:
1) geluid nóg harder?
2) aan het wieltje achter je oor draaien?
3) go see the doctor?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Helaas het wieltje dat jij bedoeld heb ik in de kast gegooid, gewoon weggegooid geld had er een leuk nieuw busproject voor kunnen beginnen , dus, ik kan er niets van maken hoor wel iets maar dat is voor mij geen piep maar klinkt meer of de motor een paar keer lichtjes hoest mss. iemand anders????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Ik hoor inderdaad een heel zacht piepje, maar kan niets anders zeggen dat er ergens iets net aan moet lopen.
Het heeft niets met de motor te maken want die draait gewoon door.
Zou bijna denken aan je remtrommels oid.
Het heeft niets met de motor te maken want die draait gewoon door.
Zou bijna denken aan je remtrommels oid.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Remmen zou inderdaad een goede zijn, die worden natuurlijk ook na verloop van tijd pas warm. Daadwerkelijk het rempedaal intrappen/loslaten heeft geen effect op de skwiek, maar er kan zeker iets warm geworden zijn en aanlopen... binnenkort maar weer eens op onderzoek uit, waar iets aanloopt moet toch slijtage zijn!?
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Idd iets aanslepends, dat van die remtrommels lijkt mij ook wel plausiebel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Weet je zeker dat het achter is? Het klinkt wel heel erg als iets dat regelmatig aanloopt inderdaad.
En ook in elke versnelling hoorbaar? Je wielen lopen niet aan als je de bus opkrikt en aan de wielen draait? Geen speling op de lagers van je wielen?
Succes!
Dennis
En ook in elke versnelling hoorbaar? Je wielen lopen niet aan als je de bus opkrikt en aan de wielen draait? Geen speling op de lagers van je wielen?
Succes!
Dennis
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Het zou zo kunnen zijn dat de trommel aanloopt tegen de plaat waarop de remcilinder etc zit gemonteerd.
Als die een beetje verbogen is naar de trommel toe kan er snel iets aanlopen.
Openmaken en kijken naar kale plekken op de trommelrand en de montageplaat lijkt me de snelste optie.
Als die een beetje verbogen is naar de trommel toe kan er snel iets aanlopen.
Openmaken en kijken naar kale plekken op de trommelrand en de montageplaat lijkt me de snelste optie.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
je moet natuurlijk wel je handrem eraf halen als je gaat rijden;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Wat je eventueel ook nog even zou kunnen proberen is na het warmrijden de piepende kant op de krik en met de hand het wiel draaien.
Als je dan het piepje weer hoort weet je waar je het moet (mag) zoeken.
Als je dan het piepje weer hoort weet je waar je het moet (mag) zoeken.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Zoals beloofd nog wat documentatie voor het vervangen van de binnenste en buitenste torsiestaafrubbers:
Wat heb je nodig:
- Gezond verstand om veilig onder je bus te kunnen werken
- 4 nieuwe rubbers (2 links binnen + buiten en 2 rechts binnen + buiten). Voor een T2b zijn deze allen gelijk aan elkaar en kosten zo'n €3/stuk bij de bekende (web)winkels.
- complete steek/ringsleutelset en/of dopsleutelset. Grootste maat was voor mij 22. Met alleen een dopsleutelset kom je er denk ik niet, i.v.m. ruimtegebrek. Eventueel momentsleutel voor de bouten aan de wielzijde.
- Plastic hamer voor het lichte tikwerk
- Blok hardhout
- Zware hamer voor het ruige ramwerk (ik gebruikte een vuistje van 2,5 kilo)
- Kruipolie/WD40
- Assteunen en krik
- 4 extra lange bouten (ca. 5 cm) in de maat van de bouten die in je torsieasdeksel gaan
- Sjorband o.i.d.
- Doosje scheldwoorden
- Een ons geluk
Eerst natuurlijk alle bouten flink ik de kruipolie zetten, dat scheelt een hoop getrek en gevloek. Hier zijn ze van het torsiestaafdeksel af.
En dan het deksel er af wrikken, deze zat best vast om het rubber. Met draaien & trekken kom je er wel.
Het rubber is echt versleten.
En de torsiestaafdeksel is ook al aardig geraakt. Dit kan een kraakgeluid veroorzaken.
Nu eerst: markeren. Anders rij je straks scheef & niet uitgelijnd. Markeer exact hoe de veerplaat op de torsiestaaf zit. Ik heb de markering er met een babyzaagje in gezaagd.
Ook aan de andere kant met een kraspen markeren (over de hele hoogte van de veerplaat). Het wiel moet weer exact zo gemonteerd worden.
Dan kunnen ook de bouten an de wielzijde los (de oplettende kijker ziet op de vorige foto al een losse bout. Foei Kees)
Let nu goed op dat je de hele ophanging ondersteund met een sjorband o.i.d. en dat je je remleiding niet beschadigd.
Nu kan de hele veerplaat er af. Klop vanuit de binnenkant de veerplaat van de torsiestaaf, maar let op: Omdat de torsieas aan deze kant vrij vast kan zitten loop je het risico dat je hem aan de binnenkant uit de vertanding trekt (de binnenzijde ziet er net zo uit als de buitenzijde). Als hij er dan uit valt is je markering niets meer waard. (En ja, ik ben ervaringsdeskundige). Probeer de torsieas dus altijd aan de binnenzijde te laten zitten, het hele apparaat is ca. 75 cm lang. Als je veerplaat er af is ziet het er zo uit en tadaaa, daar is het binnenste rubber.
Oude rubber er uit en de nieuwe er in
Oude rubber van de veerplaat en nieuwe er op
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde. Moeilijkheid daarbij is dat de veerplaat recht vóór de torsieas moet zitten om hem er op getikt/geramd te krijgen. De echte die-hard zal er daarom voor kiezen om de hele wielnaaf inclusief remmerij weg te halen, dan is het geen moeite om de veerplaat op de torsieas te krijgen. Laat je dat zitten dan moet je eerst je veerplaat aan de wielkant op de juiste plaats er tussen zetten (niet vast, eventueel 1 bout los, zodat het wel bij elkaar blijft) en dan de plaat op de torsieas krijgen. Let op het volgende:
- je remleiding!
- aan de wielkant de veerplaat weer op de juiste, gemarkeerde (!) plaats vast zetten
- de veerplaat op de juiste, gemarkeerde (!) positie op de torsiestaaf zetten
Je torsiestaafdeksel past nu niet meer, maar geen paniek, het is maar rubber wat in de weg zit. Gebruik hier de 4 extra lange bouten voor. Draai de deksel er kruislings op en zet hem nagenoeg helemaal vast. Vervang dan 1 voor 1 de lange bouten door de originele.
Mochten er schokkende fouten in deze beschrijving zitten, laat het weten. Dit was namelijk mijn allereerste grote sleutelmoment.
Bij ieder verhaal hoort ook een leuke bunder vind ik: Om de bus omhoog te krikken gebruik ik de originele oude krik. Dat is goed voor de warming up zeg maar. Ik ga er lekker voor zitten, zet de krik tussen m'n benen en draai de bus omhoog. Op de hoogste stand wil ik een assteun pakken, maar kan er niet bij want... de krik staat op m'n broekspijp! Helaas niamand in de buurt om hem aan te geven, dus de bus weer omlaag, assteun gepakt, bus weer omhoog... Ik had het snel weer warm!
Wat heb je nodig:
- Gezond verstand om veilig onder je bus te kunnen werken
- 4 nieuwe rubbers (2 links binnen + buiten en 2 rechts binnen + buiten). Voor een T2b zijn deze allen gelijk aan elkaar en kosten zo'n €3/stuk bij de bekende (web)winkels.
- complete steek/ringsleutelset en/of dopsleutelset. Grootste maat was voor mij 22. Met alleen een dopsleutelset kom je er denk ik niet, i.v.m. ruimtegebrek. Eventueel momentsleutel voor de bouten aan de wielzijde.
- Plastic hamer voor het lichte tikwerk
- Blok hardhout
- Zware hamer voor het ruige ramwerk (ik gebruikte een vuistje van 2,5 kilo)
- Kruipolie/WD40
- Assteunen en krik
- 4 extra lange bouten (ca. 5 cm) in de maat van de bouten die in je torsieasdeksel gaan
- Sjorband o.i.d.
- Doosje scheldwoorden
- Een ons geluk
Eerst natuurlijk alle bouten flink ik de kruipolie zetten, dat scheelt een hoop getrek en gevloek. Hier zijn ze van het torsiestaafdeksel af.
En dan het deksel er af wrikken, deze zat best vast om het rubber. Met draaien & trekken kom je er wel.
Het rubber is echt versleten.
En de torsiestaafdeksel is ook al aardig geraakt. Dit kan een kraakgeluid veroorzaken.
Nu eerst: markeren. Anders rij je straks scheef & niet uitgelijnd. Markeer exact hoe de veerplaat op de torsiestaaf zit. Ik heb de markering er met een babyzaagje in gezaagd.
Ook aan de andere kant met een kraspen markeren (over de hele hoogte van de veerplaat). Het wiel moet weer exact zo gemonteerd worden.
Dan kunnen ook de bouten an de wielzijde los (de oplettende kijker ziet op de vorige foto al een losse bout. Foei Kees)
Let nu goed op dat je de hele ophanging ondersteund met een sjorband o.i.d. en dat je je remleiding niet beschadigd.
Nu kan de hele veerplaat er af. Klop vanuit de binnenkant de veerplaat van de torsiestaaf, maar let op: Omdat de torsieas aan deze kant vrij vast kan zitten loop je het risico dat je hem aan de binnenkant uit de vertanding trekt (de binnenzijde ziet er net zo uit als de buitenzijde). Als hij er dan uit valt is je markering niets meer waard. (En ja, ik ben ervaringsdeskundige). Probeer de torsieas dus altijd aan de binnenzijde te laten zitten, het hele apparaat is ca. 75 cm lang. Als je veerplaat er af is ziet het er zo uit en tadaaa, daar is het binnenste rubber.
Oude rubber er uit en de nieuwe er in
Oude rubber van de veerplaat en nieuwe er op
In elkaar zetten in omgekeerde volgorde. Moeilijkheid daarbij is dat de veerplaat recht vóór de torsieas moet zitten om hem er op getikt/geramd te krijgen. De echte die-hard zal er daarom voor kiezen om de hele wielnaaf inclusief remmerij weg te halen, dan is het geen moeite om de veerplaat op de torsieas te krijgen. Laat je dat zitten dan moet je eerst je veerplaat aan de wielkant op de juiste plaats er tussen zetten (niet vast, eventueel 1 bout los, zodat het wel bij elkaar blijft) en dan de plaat op de torsieas krijgen. Let op het volgende:
- je remleiding!
- aan de wielkant de veerplaat weer op de juiste, gemarkeerde (!) plaats vast zetten
- de veerplaat op de juiste, gemarkeerde (!) positie op de torsiestaaf zetten
Je torsiestaafdeksel past nu niet meer, maar geen paniek, het is maar rubber wat in de weg zit. Gebruik hier de 4 extra lange bouten voor. Draai de deksel er kruislings op en zet hem nagenoeg helemaal vast. Vervang dan 1 voor 1 de lange bouten door de originele.
Mochten er schokkende fouten in deze beschrijving zitten, laat het weten. Dit was namelijk mijn allereerste grote sleutelmoment.
Bij ieder verhaal hoort ook een leuke bunder vind ik: Om de bus omhoog te krikken gebruik ik de originele oude krik. Dat is goed voor de warming up zeg maar. Ik ga er lekker voor zitten, zet de krik tussen m'n benen en draai de bus omhoog. Op de hoogste stand wil ik een assteun pakken, maar kan er niet bij want... de krik staat op m'n broekspijp! Helaas niamand in de buurt om hem aan te geven, dus de bus weer omlaag, assteun gepakt, bus weer omhoog... Ik had het snel weer warm!
- Robert Panobus
- Gevorderde
- Berichten: 506
- Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Breda
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
AppleCase schreef:Bij ieder verhaal hoort ook een leuke bunder vind ik: Om de bus omhoog te krikken gebruik ik de originele oude krik. Dat is goed voor de warming up zeg maar. Ik ga er lekker voor zitten, zet de krik tussen m'n benen en draai de bus omhoog. Op de hoogste stand wil ik een assteun pakken, maar kan er niet bij want... de krik staat op m'n broekspijp! Helaas niamand in de buurt om hem aan te geven, dus de bus weer omlaag, assteun gepakt, bus weer omhoog... Ik had het snel weer warm!
Hahaha, mooi verhaal. Broek uitrekken was geen optie???
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Ha, ha, nee helaas, kreeg m'n voet er niet langs...
Vreemde kraak bij achterwielen
Dank, dit klusje staat ook nog op de agenda!