Vreemde kraak bij achterwielen

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » di dec 27, 2011 19:11 pm

Van de linker aandrijfas was de borging aan de wielkant losgeschoten en de as uit de homokineet gevallen. Na even lekker gekliederd te hebben met het vet alles weer in elkaar en eindelijk een proefrit gemaakt. Sowieso fijn om weer even te rijden en alles klinkt goed. Bijna terug thuis hoor ik toch een geluid wat me vaag bekend voor komt.... nog een rondje maar. En ja hoor, hele exercitie was voor 'niets'. De piepkraakskwiek is er nog... Nu heb ik hem gelukkig gevangen in een geluidsbestandje. Het gaat dus om de piepkraakskwiek die op seconde 15, 16 en 17 te horen is. En hij komt pas tevoorschijn na een minuut of 10 rijden. Iemand een idee? Anders is de piepkraakskwiek misschien live te horen tijdens het Winter Festijn.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door old brumax » di dec 27, 2011 19:20 pm

mijn oren zijn
niet meer wat het geweest is maar ik hoor een Volkswagen lopen, that's all.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » di dec 27, 2011 19:26 pm

Dat is natuurlijk goed nieuws! Heb ik toch de goede gekocht! 8)

Bij seconde 15, 16, 17 rem ik af en hoor je een kraak waarvan de frequentie langzamer wordt (ik rem af) en het geluid lager wordt. Je ziet de piekjes ook in het geluidsbestand. Als je het niet hoort:
1) geluid nóg harder?
2) aan het wieltje achter je oor draaien?
3) go see the doctor?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door old brumax » di dec 27, 2011 19:49 pm

Helaas het wieltje dat jij bedoeld heb ik in de kast gegooid, gewoon weggegooid geld had er een leuk nieuw busproject voor kunnen beginnen :twisted: :twisted: , dus, ik kan er niets van maken hoor wel iets maar dat is voor mij geen piep maar klinkt meer of de motor een paar keer lichtjes hoest mss. iemand anders????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door Max » di dec 27, 2011 21:47 pm

Ik hoor inderdaad een heel zacht piepje, maar kan niets anders zeggen dat er ergens iets net aan moet lopen.
Het heeft niets met de motor te maken want die draait gewoon door.

Zou bijna denken aan je remtrommels oid.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » di dec 27, 2011 23:04 pm

Remmen zou inderdaad een goede zijn, die worden natuurlijk ook na verloop van tijd pas warm. Daadwerkelijk het rempedaal intrappen/loslaten heeft geen effect op de skwiek, maar er kan zeker iets warm geworden zijn en aanlopen... binnenkort maar weer eens op onderzoek uit, waar iets aanloopt moet toch slijtage zijn!?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door Briebelbus » di dec 27, 2011 23:23 pm

Idd iets aanslepends, dat van die remtrommels lijkt mij ook wel plausiebel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door DennisT2 » di dec 27, 2011 23:42 pm

Weet je zeker dat het achter is? Het klinkt wel heel erg als iets dat regelmatig aanloopt inderdaad.
En ook in elke versnelling hoorbaar? Je wielen lopen niet aan als je de bus opkrikt en aan de wielen draait? Geen speling op de lagers van je wielen?

Succes!
Dennis

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door Max » wo dec 28, 2011 9:21 am

Het zou zo kunnen zijn dat de trommel aanloopt tegen de plaat waarop de remcilinder etc zit gemonteerd.
Als die een beetje verbogen is naar de trommel toe kan er snel iets aanlopen.

Openmaken en kijken naar kale plekken op de trommelrand en de montageplaat lijkt me de snelste optie.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door fahtal » do dec 29, 2011 10:28 am

je moet natuurlijk wel je handrem eraf halen als je gaat rijden;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door Max » do dec 29, 2011 11:06 am

Wat je eventueel ook nog even zou kunnen proberen is na het warmrijden de piepende kant op de krik en met de hand het wiel draaien.
Als je dan het piepje weer hoort weet je waar je het moet (mag) zoeken.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » do feb 02, 2012 10:36 am

Zoals beloofd nog wat documentatie voor het vervangen van de binnenste en buitenste torsiestaafrubbers:

Wat heb je nodig:
- Gezond verstand om veilig onder je bus te kunnen werken
- 4 nieuwe rubbers (2 links binnen + buiten en 2 rechts binnen + buiten). Voor een T2b zijn deze allen gelijk aan elkaar en kosten zo'n €3/stuk bij de bekende (web)winkels.
- complete steek/ringsleutelset en/of dopsleutelset. Grootste maat was voor mij 22. Met alleen een dopsleutelset kom je er denk ik niet, i.v.m. ruimtegebrek. Eventueel momentsleutel voor de bouten aan de wielzijde.
- Plastic hamer voor het lichte tikwerk
- Blok hardhout
- Zware hamer voor het ruige ramwerk (ik gebruikte een vuistje van 2,5 kilo)
- Kruipolie/WD40
- Assteunen en krik
- 4 extra lange bouten (ca. 5 cm) in de maat van de bouten die in je torsieasdeksel gaan
- Sjorband o.i.d.
- Doosje scheldwoorden
- Een ons geluk

Eerst natuurlijk alle bouten flink ik de kruipolie zetten, dat scheelt een hoop getrek en gevloek. Hier zijn ze van het torsiestaafdeksel af.
Afbeelding

En dan het deksel er af wrikken, deze zat best vast om het rubber. Met draaien & trekken kom je er wel.
Afbeelding

Het rubber is echt versleten.
Afbeelding

En de torsiestaafdeksel is ook al aardig geraakt. Dit kan een kraakgeluid veroorzaken.
Afbeelding

Nu eerst: markeren. Anders rij je straks scheef & niet uitgelijnd. Markeer exact hoe de veerplaat op de torsiestaaf zit. Ik heb de markering er met een babyzaagje in gezaagd.
Afbeelding

Ook aan de andere kant met een kraspen markeren (over de hele hoogte van de veerplaat). Het wiel moet weer exact zo gemonteerd worden.
Afbeelding

Dan kunnen ook de bouten an de wielzijde los (de oplettende kijker ziet op de vorige foto al een losse bout. Foei Kees)
Afbeelding

Let nu goed op dat je de hele ophanging ondersteund met een sjorband o.i.d. en dat je je remleiding niet beschadigd.

Nu kan de hele veerplaat er af. Klop vanuit de binnenkant de veerplaat van de torsiestaaf, maar let op: Omdat de torsieas aan deze kant vrij vast kan zitten loop je het risico dat je hem aan de binnenkant uit de vertanding trekt (de binnenzijde ziet er net zo uit als de buitenzijde). Als hij er dan uit valt is je markering niets meer waard. (En ja, ik ben ervaringsdeskundige). Probeer de torsieas dus altijd aan de binnenzijde te laten zitten, het hele apparaat is ca. 75 cm lang. Als je veerplaat er af is ziet het er zo uit en tadaaa, daar is het binnenste rubber.
Afbeelding

Oude rubber er uit en de nieuwe er in
Afbeelding

Oude rubber van de veerplaat en nieuwe er op
Afbeelding

In elkaar zetten in omgekeerde volgorde. Moeilijkheid daarbij is dat de veerplaat recht vóór de torsieas moet zitten om hem er op getikt/geramd te krijgen. De echte die-hard zal er daarom voor kiezen om de hele wielnaaf inclusief remmerij weg te halen, dan is het geen moeite om de veerplaat op de torsieas te krijgen. Laat je dat zitten dan moet je eerst je veerplaat aan de wielkant op de juiste plaats er tussen zetten (niet vast, eventueel 1 bout los, zodat het wel bij elkaar blijft) en dan de plaat op de torsieas krijgen. Let op het volgende:
- je remleiding!
- aan de wielkant de veerplaat weer op de juiste, gemarkeerde (!) plaats vast zetten
- de veerplaat op de juiste, gemarkeerde (!) positie op de torsiestaaf zetten

Je torsiestaafdeksel past nu niet meer, maar geen paniek, het is maar rubber wat in de weg zit. Gebruik hier de 4 extra lange bouten voor. Draai de deksel er kruislings op en zet hem nagenoeg helemaal vast. Vervang dan 1 voor 1 de lange bouten door de originele.

Mochten er schokkende fouten in deze beschrijving zitten, laat het weten. Dit was namelijk mijn allereerste grote sleutelmoment.

Bij ieder verhaal hoort ook een leuke bunder vind ik: Om de bus omhoog te krikken gebruik ik de originele oude krik. Dat is goed voor de warming up zeg maar. Ik ga er lekker voor zitten, zet de krik tussen m'n benen en draai de bus omhoog. Op de hoogste stand wil ik een assteun pakken, maar kan er niet bij want... de krik staat op m'n broekspijp! Helaas niamand in de buurt om hem aan te geven, dus de bus weer omlaag, assteun gepakt, bus weer omhoog... Ik had het snel weer warm!

Gebruikersavatar
Robert Panobus
Gevorderde
Berichten: 506
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Breda

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door Robert Panobus » do feb 02, 2012 10:56 am

AppleCase schreef:Bij ieder verhaal hoort ook een leuke bunder vind ik: Om de bus omhoog te krikken gebruik ik de originele oude krik. Dat is goed voor de warming up zeg maar. Ik ga er lekker voor zitten, zet de krik tussen m'n benen en draai de bus omhoog. Op de hoogste stand wil ik een assteun pakken, maar kan er niet bij want... de krik staat op m'n broekspijp! Helaas niamand in de buurt om hem aan te geven, dus de bus weer omlaag, assteun gepakt, bus weer omhoog... Ik had het snel weer warm!


Hahaha, mooi verhaal. Broek uitrekken was geen optie??? :roll:
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » do feb 02, 2012 11:00 am

Ha, ha, nee helaas, kreeg m'n voet er niet langs... :oops:

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door gijsv » do feb 02, 2012 17:55 pm

Dank, dit klusje staat ook nog op de agenda!

Plaats reactie