Vreemde kraak bij achterwielen
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Lokatie van de veerplaten t.o.v. de as MARKEREN!!!
Dit kan met een kraspen of een dunne flex-schijf.
Is cruciaal!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit kan met een kraspen of een dunne flex-schijf.
Is cruciaal!!!!!!!!!!!!!!!!
I am Wouth and I approve this message.
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Reeds gedaan! Nu even tammer om de torsie er uit te krijgen.
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Zo. Reparatie is uitgevoerd, de rubbers zijn vervangen. Nu moet alles weer in elkaar... Hoe de *piep* krijg je de veerplaat weer op de torsiestaaf? Je moet hem er kaarsrecht voor krijgen, maar dat lukt niet omdat de plaat eerst tussen die andere arm en naaf in moet. Een beetje kip ei verhaal dus...
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
En prompt schiet er toch 1 op! Nu de rest!
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Jammer, maar helaas. Ik moet nu toch toegeven dat ik de rechter veerplaat niet op de torsie-as krijg. Het #@$% ding is er enkele (5?) millimeters op gegaan en ik krijg hem voor geen millimeter meer verder. Wat waarschijnlijk de oorzaak is is dat ik de torsieas met een dun staalkabeltje naar achteren heb getrokken om de veerplaat er überhaupt op te krijgen. Nu gaat de veerplaat er (door de spanning?) niet helemaal op.
Ook 'droog' (veerplaat heemaal los van alles) ging de veerplaat er met moeite op. Recht er voor houden en met plastic hamer klopjes rondom geven en vervolgens schoof hij er overheen. Nu de veerplaat weer tussen de naaf en diagonaalarm zit kreeg ik hem er met veel spanning in de torsieas wel op, maar nu niet verder meer.
Iemand de gouden tip (roestig ijzer mag ook, als hij maar werkt)?
Ook 'droog' (veerplaat heemaal los van alles) ging de veerplaat er met moeite op. Recht er voor houden en met plastic hamer klopjes rondom geven en vervolgens schoof hij er overheen. Nu de veerplaat weer tussen de naaf en diagonaalarm zit kreeg ik hem er met veel spanning in de torsieas wel op, maar nu niet verder meer.
Iemand de gouden tip (roestig ijzer mag ook, als hij maar werkt)?
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
AppleCase schreef:Jammer, maar helaas. Ik moet nu toch toegeven dat ik de rechter veerplaat niet op de torsie-as krijg. Het #@$% ding is er enkele (5?) millimeters op gegaan en ik krijg hem voor geen millimeter meer verder. Wat waarschijnlijk de oorzaak is is dat ik de torsieas met een dun staalkabeltje naar achteren heb getrokken om de veerplaat er überhaupt op te krijgen. Nu gaat de veerplaat er (door de spanning?) niet helemaal op.
Ook 'droog' (veerplaat heemaal los van alles) ging de veerplaat er met moeite op. Recht er voor houden en met plastic hamer klopjes rondom geven en vervolgens schoof hij er overheen. Nu de veerplaat weer tussen de naaf en diagonaalarm zit kreeg ik hem er met veel spanning in de torsieas wel op, maar nu niet verder meer.
Iemand de gouden tip (roestig ijzer mag ook, als hij maar werkt)?
Droog erop zetten, dan de naaf er aan vastmaken? Die kun je eenvoudig bijeen brengen met een krik onder de veerplaat. Zo heb ik het ook bij de Kever gedaan.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Dan moet de complete naaf los van de aandrijfas en de remmerij... Met name dat laatste probeer ik te voorkomen omdat ik dat belangrijk genoeg vind om aan deskundigen over te laten... Dus als het even kan laat ik de naaf zitten.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Als hij er een paar mm op zit is het simpel, een krik er onder zoals hans zegt,opdraaien en dan met een zware hamer een paar flinke hijsen geven wel mat een hardhouten blok
oid. er tussen anders sla je de vertanding naar de kl.....
Oh ja en er iets loopt handig aan de spiebanen wil ook nog wel eens helpen, je weet wel van dat vettige spul.
oid. er tussen anders sla je de vertanding naar de kl.....
Oh ja en er iets loopt handig aan de spiebanen wil ook nog wel eens helpen, je weet wel van dat vettige spul.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Dank voor jullie hulp, alles zit weer in elkaar! Met een blok hardhout en een flinke hamer zat hij met 3 klappen op z'n plek. Ik ben iets te voorzichtig geweest met m'n plastic hamer... beter zo dan andersom!
Toch zit nog niet alles goed in elkaar. Ik wilde een testrit maken, maar ik vermoed dat de aandrijfassen niet goed in de bak zitten. Bij het in de versnelling zetten (en koppeling op laten komen) gebeurt er namelijk.... niets. Nou ja, reverse, 1 en 2 doen niets. 3 en 4 ratelen. Meteen weer uitgezet natuurlijk. Bij het in elkaar zetten heb ik natuurlijk flink aan de wielen zitten trekken en duwen, dus ik vermoed dat daar iets mis is gegaan.
Toch zit nog niet alles goed in elkaar. Ik wilde een testrit maken, maar ik vermoed dat de aandrijfassen niet goed in de bak zitten. Bij het in de versnelling zetten (en koppeling op laten komen) gebeurt er namelijk.... niets. Nou ja, reverse, 1 en 2 doen niets. 3 en 4 ratelen. Meteen weer uitgezet natuurlijk. Bij het in elkaar zetten heb ik natuurlijk flink aan de wielen zitten trekken en duwen, dus ik vermoed dat daar iets mis is gegaan.
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Weet iemand of dat ik inderdaad de aandrijfassen 'er uit getrokken' kan hebben? Of moet ik eerst de boel aan de aandrijfkant loshalen en kijken wat er is gebeurd?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Steekas uit elkaar trekken lijkt mij bijna niet mogelijk.
Achter wiel van de grond en kijken wat er gebeurd als je het wiel probeert te draaien, wel in de versnelling zetten en het andere wiel op de grond.
als de as ergens uit elkaar ligt moet dat op die manier te vinden zijn.
Achter wiel van de grond en kijken wat er gebeurd als je het wiel probeert te draaien, wel in de versnelling zetten en het andere wiel op de grond.
als de as ergens uit elkaar ligt moet dat op die manier te vinden zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
steekas bij een achterwiel Ik dacht toch echt dat de achterwiel ophanging en aandrijving werkt met homokineten die je aan het wiellager en aan de versnellingsbak moet vastbouten met een stuk of 8 torxen
De steekassen systemen zitten toch enkel in spijlbussen en oude kevers
Ik bedoel een versnellingsbak met vaste assen naar de wielen toe.
De steekassen systemen zitten toch enkel in spijlbussen en oude kevers
Ik bedoel een versnellingsbak met vaste assen naar de wielen toe.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Uiteraard ga ik er van uit dat
AppleCase de aandrijfassen bedoeld
AppleCase de aandrijfassen bedoeld
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Ik bedoel inderdaad de aandrijfassen. Morgen zal ik eens kijken met 1 wiel omhoog, in z'n neutraal en in de versnelling en kijken wat er gebeurt. Kan het zijn dat er iets homokinetisch is losgegaan door het getrek en geduw? Verder is er met de aandrijfassen e/o homokineten niets gebeurt namelijk.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vreemde kraak bij achterwielen
Als het goed is zijn ze geborgd en kunnen niet uit elkaar zonder eerst de borgveer los te halen , maar je weet maar nooit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!