koelkastrelais niet aan D+
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
koelkastrelais niet aan D+
Nog een elektrokraker:
Aan mijn koelkast (Electrolux in een WF Berlin) hangt een relais tussen de 12V voeding. Dat gaat 'aan' als het laadstroomlampje op het dashboard uit is (zwarte draadje).
Handig & logisch: als de motor niet loopt gaat de koelkast uit.
Nu heb ik een tweede accu geïnstalleerd, los van het startcircuit. (Accu laadt op via 220-lader)
De + van die accu loopt via een aan/uit-schakelaar direct naar de koelkast, en nergens anders.
Maar dat relais onderbreekt de 12V voeding natuurlijk
De vraag is nu: kan ik dat zwarte draadje van het relais (dat normaal van het laadstroomlampje komt) direct aan de + van de tweede accu aansluiten (ook achter de aan/uit-schakelaar dan).
Klopt mijn theorie dat je dan door mijn schakelaar 'aan' te zetten zowel de + op de koelkast zet als het relais activeert
(Met mijn boerenverstand lijkt me dit wel logisch, maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie... )
Aan mijn koelkast (Electrolux in een WF Berlin) hangt een relais tussen de 12V voeding. Dat gaat 'aan' als het laadstroomlampje op het dashboard uit is (zwarte draadje).
Handig & logisch: als de motor niet loopt gaat de koelkast uit.
Nu heb ik een tweede accu geïnstalleerd, los van het startcircuit. (Accu laadt op via 220-lader)
De + van die accu loopt via een aan/uit-schakelaar direct naar de koelkast, en nergens anders.
Maar dat relais onderbreekt de 12V voeding natuurlijk
De vraag is nu: kan ik dat zwarte draadje van het relais (dat normaal van het laadstroomlampje komt) direct aan de + van de tweede accu aansluiten (ook achter de aan/uit-schakelaar dan).
Klopt mijn theorie dat je dan door mijn schakelaar 'aan' te zetten zowel de + op de koelkast zet als het relais activeert
(Met mijn boerenverstand lijkt me dit wel logisch, maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie... )
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: koelkastrelais niet aan D+
een zekering misschien?
verder klopt het volgens mijn boerenverstand ook wel.
En ik heb een agrarische opleiding gevolgd.... geen electra specialist dus
verder klopt het volgens mijn boerenverstand ook wel.
En ik heb een agrarische opleiding gevolgd.... geen electra specialist dus
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: koelkastrelais niet aan D+
eerst even schema uit tekenen dat hier plaatsen ,dan kan ik het je vertellen
ik kom wel uit de elektra hoek weet daarom ook dat je voldoende juiste info moet hebben
om alles goed aan te sluiten ,een verkeerd aangesloten ongezekerde accu kan je bus in no time in de brand zetten ,dus als je ga experimenteren , altyd een zekering vlak bij de plus pool van de accu plaatsen
10a is een mooie begin waarde ,geen ongezekerde verbindingen naar de plus ook niet van de lader
sucses ko
ik kom wel uit de elektra hoek weet daarom ook dat je voldoende juiste info moet hebben
om alles goed aan te sluiten ,een verkeerd aangesloten ongezekerde accu kan je bus in no time in de brand zetten ,dus als je ga experimenteren , altyd een zekering vlak bij de plus pool van de accu plaatsen
10a is een mooie begin waarde ,geen ongezekerde verbindingen naar de plus ook niet van de lader
sucses ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: koelkastrelais niet aan D+
hi Ko,
Ja, er zit een zekering vlak na de pluspool van de accu (15A steekzekering).
Het schema is vrij eenvoudig:
accu (+) > zekering > schakelaar* > [relais] > koelkast (+)
accu (-) > koelkast (-)
*schakelaar: lader / uit / koelkast
de vraag is alleen : hoe gaat dat relais "aan"?
gewoon 12V + op dat zwarte draadje zetten
(schema ongeveer zo, op mijn manier dan
Ja, er zit een zekering vlak na de pluspool van de accu (15A steekzekering).
Het schema is vrij eenvoudig:
accu (+) > zekering > schakelaar* > [relais] > koelkast (+)
accu (-) > koelkast (-)
*schakelaar: lader / uit / koelkast
de vraag is alleen : hoe gaat dat relais "aan"?
gewoon 12V + op dat zwarte draadje zetten
(schema ongeveer zo, op mijn manier dan
Laatst gewijzigd door La Tortuga op ma jul 18, 2011 11:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: koelkastrelais niet aan D+
zomerbloempje schreef:een zekering misschien?
verder klopt het volgens mijn boerenverstand ook wel.
En ik heb een agrarische opleiding gevolgd.... geen electra specialist dus
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: koelkastrelais niet aan D+
vraag is dus, of dit kan:
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: koelkastrelais niet aan D+
La Tortuga schreef:hi Ko,
Ja, er zit een zekering vlak na de pluspool van de accu (15A steekzekering).
Het schema is vrij eenvoudig:
accu (+) > zekering > schakelaar* > [relais] > koelkast (+)
accu (-) > koelkast (-)
*schakelaar: lader / uit / koelkast
de vraag is alleen : hoe gaat dat relais "aan"?
gewoon 12V + op dat zwarte draadje zetten
(schema ongeveer zo, op mijn manier dan
ik zou de plus van de schakelaar met een extra 10a zekering in deze plus draad aansluiten op de plus van de koelkast ,wel zorgen dat ie uit staat als je de motor gaat starten ,en een schakelaar nemen met voldoende amperage ,
er van uitgaande dat het relais de stroom uit schakeld als de moter uit is
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: koelkastrelais niet aan D+
heb je ook de tweede tekening gezien, Ko?
dan staat dit hele circuitje los van het startcircuit.
(dus niet mer aan het laadstroomlampje, maar direct aan de plus, snap je?)
maakt het dan nog uit of dit uit of aan staat als je start?
nee toch?
en die zekering tussen de schakelaar en de koelkast?
zou die dan ook nog nodig zijn denk je?
dan staat dit hele circuitje los van het startcircuit.
(dus niet mer aan het laadstroomlampje, maar direct aan de plus, snap je?)
maakt het dan nog uit of dit uit of aan staat als je start?
nee toch?
en die zekering tussen de schakelaar en de koelkast?
zou die dan ook nog nodig zijn denk je?
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: koelkastrelais niet aan D+
ik bedoel de plus van de schakelaar naar de plus van de koelkast , niet de plus van het relais!!!
de extra zekering is bedoeld voor het geval dat je de schakelaar vergeet uit te zetten als je start en de 2 circuit bij elkaar komen zo dat er nooit een te grote stroom kan gaan lopen
grtz ko
de extra zekering is bedoeld voor het geval dat je de schakelaar vergeet uit te zetten als je start en de 2 circuit bij elkaar komen zo dat er nooit een te grote stroom kan gaan lopen
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Re: koelkastrelais niet aan D+
moet er niet ff een sperdiode tussen de 2 circuits meneer de elektrieker
De foto's zijn er weer
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: koelkastrelais niet aan D+
ko de fries schreef:ik bedoel de plus van de schakelaar naar de plus van de koelkast , niet de plus van het relais!!!
de extra zekering is bedoeld voor het geval dat je de schakelaar vergeet uit te zetten als je start en de 2 circuit bij elkaar komen zo dat er nooit een te grote stroom kan gaan lopen
grtz ko
Ja, ik snapte wat jij bedoelde. zekering tussen schakelaar en koelkast.
Ik heb het relais van het laadstroomlampje afgehaald, zodat de plus van dit tweede circuit niet meer in verbinding kan komen met de plus van het startcircuit. (zie tweede tekening).
Ze zouden alleen via de massa met elkaar in contact kunnen komen, maar ik heb begrepen dat dat geen probleem is.
zo:
dan maakt het toch niet uit of het aan of uit staat met starten, lijkt mij?
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: koelkastrelais niet aan D+
als het laad stroom circuit er af is en het relais niet meer schakeld is het prima zo , je kan er dan meteen mee rijden ,starten etc etc
grtz ko
dan kan je het sperdiode verhaal ook vergeten
ik ging er van uit dat je beide circuits wou gebruiken
massa maakt niet uit
grtz ko
dan kan je het sperdiode verhaal ook vergeten
ik ging er van uit dat je beide circuits wou gebruiken
massa maakt niet uit
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: koelkastrelais niet aan D+
okee, dat houdt het overzichtelijk voor mij
alleen... het relais moet wel schakelen natuurlijk: namelijk 'aan' als er 12V naar de koelkast toe moet gaan.
maar dat kan volgens jou dus ook zoals ik het tekende? (+ van schakelaar naar zwarte draadje relais) ?
dat zou het helemaal simpel maken
alleen... het relais moet wel schakelen natuurlijk: namelijk 'aan' als er 12V naar de koelkast toe moet gaan.
maar dat kan volgens jou dus ook zoals ik het tekende? (+ van schakelaar naar zwarte draadje relais) ?
dat zou het helemaal simpel maken
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: koelkastrelais niet aan D+
in dit schema zie ik het nut van het relais niet je kan het gewoon weglaten
of er moet nog meer functies zijn die je niet getekent hebt?
grtz ko
als ik je begrijp wil je de accu laden als je 230v hebt en de accu gebruiken tydens het rijden om alles koel te houden
dit relais staat los van je koelkast schakeling zelf?en schakeld de 12volt van je motor circuit uit als de moter uitgaat
dit staat los van je 2 de laad accu circuit ,bij de plus door te verbinden met je zwarte draad die voorheen van je d plus afkwam , schakel je alleen je start circuit op de koelkast en niet je huishoud accu
grtz ko
of er moet nog meer functies zijn die je niet getekent hebt?
grtz ko
als ik je begrijp wil je de accu laden als je 230v hebt en de accu gebruiken tydens het rijden om alles koel te houden
dit relais staat los van je koelkast schakeling zelf?en schakeld de 12volt van je motor circuit uit als de moter uitgaat
dit staat los van je 2 de laad accu circuit ,bij de plus door te verbinden met je zwarte draad die voorheen van je d plus afkwam , schakel je alleen je start circuit op de koelkast en niet je huishoud accu
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: koelkastrelais niet aan D+
Ja, je hebt helemaal gelijk. Dat relais kan er eigenlijk wel tussenuit. Zinloos geworden (toch goed, een tekeningetje maken
Alleen zit het in werkelijkheid niet tussen accu en koelkast, maar verdwijnen de drie draden eerst IN het reglkastje van de koelkast. Daaruit komen weer drie (nieuwe?) draden , en DIE gaan naar het relais.
Zelfde kleur, zelfde type draad, dus dat kan eigenlijk niet missen.
Ik heb niet zo'n zin om dat deel van de koelkast helemaal open te schroeven, dus ik denk dat ik de blauwe (+) hiervan gewoon doorverbind met de retourdraad die uit het relais terug de koelkast ingaat.
Of zeg ik nu iets stoms?
Alleen zit het in werkelijkheid niet tussen accu en koelkast, maar verdwijnen de drie draden eerst IN het reglkastje van de koelkast. Daaruit komen weer drie (nieuwe?) draden , en DIE gaan naar het relais.
Zelfde kleur, zelfde type draad, dus dat kan eigenlijk niet missen.
Ik heb niet zo'n zin om dat deel van de koelkast helemaal open te schroeven, dus ik denk dat ik de blauwe (+) hiervan gewoon doorverbind met de retourdraad die uit het relais terug de koelkast ingaat.
Of zeg ik nu iets stoms?