230V in de bus
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
230V in de bus
Hoi,
Ik wil 230 volt in de bus hebben met hier en daar een stopcontact, verlichting en evt wat apparatuur hier op aan gesloten. Er zit nog niets in.
Heeft iemand tips en adviezen hoe dit aan te pakken en aan te sluiten.
Ik hoorde bijvoorbeeld dat je gevlochten draad moet gebruiken ipv massief.
En hoe zit het met kleuren draad, in huis gebruik je bruin voor de fase, maar in de bus is het voor de massa.
Wie heeft er tips.
Ik wil 230 volt in de bus hebben met hier en daar een stopcontact, verlichting en evt wat apparatuur hier op aan gesloten. Er zit nog niets in.
Heeft iemand tips en adviezen hoe dit aan te pakken en aan te sluiten.
Ik hoorde bijvoorbeeld dat je gevlochten draad moet gebruiken ipv massief.
En hoe zit het met kleuren draad, in huis gebruik je bruin voor de fase, maar in de bus is het voor de massa.
Wie heeft er tips.
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
Re: 230V in de bus
In principe geld dat je in de auto dus 'gevlochten' draad gebruikt, werkt ook gemakkelijker.
Kwa kleuren dien je de weer die van een huisinstallatie aan te houden, je werkt per slot van rekening met 230V.
Je mag geen laagspanning en 230 naast elkaar in een goot/ buis plaatsen om verwarring te voorkomen.
Zelf heb ik altijd duidelijk aangegeven oop de kabels/leidingen dat het 230 bedroeg.
Werk zoveel mogelijk met die grijse 3 tot 5 aderige kabel, hiermee kun je bijna alles af en is overduidelijk 230V (staat er ook op).
Bij het aansluiten op bv schakelaars en wcd's is het raadzaam om de draadpunten eerst te vertinnen voordat je monteerd.
Zijn ook metalen busjes voor maar die vragen weer om een speciale tang om ze aan te knijpen.
Koppelen doe je niet met steekblokjes maar met kroonsteentjes en neem dan niet de goedkoopste maar een knappe variant (schroefdraad van die 2 euro voor veel laat nog wel eens te wensen over wat losraken etc tot gevolg heeft).
Hoop dat je hier iets mee kunt.
Kwa kleuren dien je de weer die van een huisinstallatie aan te houden, je werkt per slot van rekening met 230V.
Je mag geen laagspanning en 230 naast elkaar in een goot/ buis plaatsen om verwarring te voorkomen.
Zelf heb ik altijd duidelijk aangegeven oop de kabels/leidingen dat het 230 bedroeg.
Werk zoveel mogelijk met die grijse 3 tot 5 aderige kabel, hiermee kun je bijna alles af en is overduidelijk 230V (staat er ook op).
Bij het aansluiten op bv schakelaars en wcd's is het raadzaam om de draadpunten eerst te vertinnen voordat je monteerd.
Zijn ook metalen busjes voor maar die vragen weer om een speciale tang om ze aan te knijpen.
Koppelen doe je niet met steekblokjes maar met kroonsteentjes en neem dan niet de goedkoopste maar een knappe variant (schroefdraad van die 2 euro voor veel laat nog wel eens te wensen over wat losraken etc tot gevolg heeft).
Hoop dat je hier iets mee kunt.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: 230V in de bus
In dit forum : klik staat een stukje hoe je je verbindingen kan maken. Vertinnen en klemmen is volgens mij geen goed idee, de tin is te zacht en kruipt door de druk langzaam onder de klemverbinding weg. Gevolg: slechte verbinding. Het wordt overal afgeraden, dus toch maar aan de adereindhulsjes.
Re: 230V in de bus
@ Dirk, je hebt tin en je hebt tin, ik gebruik de harde verhouding met zilver.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: 230V in de bus
Ok, handige tips.
Volgens mij kan ik aan zo'n tang wel komen.
Waar ik het meeste tegen op zie is een gat in mijn bus makenvoor de camping stekker
Maarja, heb ik ook een mooi monster als ik ergens verf moet halen.
Volgens mij kan ik aan zo'n tang wel komen.
Waar ik het meeste tegen op zie is een gat in mijn bus makenvoor de camping stekker
Maarja, heb ik ook een mooi monster als ik ergens verf moet halen.
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: 230V in de bus
robert had geloof ik een 230 aansluting in zijn accu bak gemaakt. dan steekl je dus de stekker vanonder in je bus hoef je hem ook niet te zien
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: 230V in de bus
Dat is wel een idee.
Zijn er nog meer alternatieven?
Zijn er nog meer alternatieven?
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: 230V in de bus
raampje op een kier verlengsnoer naar binne
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: 230V in de bus
fahtal schreef:robert had geloof ik een 230 aansluting in zijn accu bak gemaakt. dan steekl je dus de stekker vanonder in je bus hoef je hem ook niet te zien
Niet in de accubak, maar aan de linkerzijde van de motorruimte.
In mijn bus zat daar al een gat van de niet meer aanwezige uitlaat van de standkachel.
Het gat vervolgens iets groter gemaakt en vervolgens daar een aansluiting voor de 230volt gemaakt.
Als je wilt kan ik nog wel de foto's opzoeken.
Of je moet effe deel 1 van mijn busverhaal doorlezen, zijn maar 100 pagina's.
Groeten,
Robert
Member of ACF
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: 230V in de bus
Of een linkje maken
(mag ook rechts)
(mag ook rechts)
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
Re: 230V in de bus
Kebdorst schreef:Of een linkje maken
(mag ook rechts)
viewtopic.php?f=6&t=186&start=0
Pagina 7
Robert schreef:Vandaag een gaatje gemaakt in de bodem van de bus (linksachter in de motorruimte). Hier zat al een klein gaatje voor het kachelpijpje van de standkachel. De standkachel was al verwijderd toen ik de bus kocht.
Hier past de aansluiting voor de campingstekker in.
Op deze manier kan ik 220 volt aansluiten zonder dat ik zo'n klepje aan de zijkant van de bus heb. Moet wel even door de knieen om de stekker aan te sluiten maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.
Groeten,
Robert
Member of ACF
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: 230V in de bus
je kan toch ook gewoon een bordje maken met een stopcontact naast de motor wel op de zelfde plaats maar vanuit de motor ruimte te bereiken hoef de niet onder de bus, het gemak dient de mens , toch??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: 230V in de bus
op sommige meetings wil je de motor klep dicht hebben;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: 230V in de bus
als je gevlochten draad grbruikt daar hebben ze tegenwoordig ook speciaale steeklasdoppen voor
hoeft geen hulsje om
hoeft geen hulsje om
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: 230V in de bus
Gisteren sprak ik iemand die vertelde dat je meerpolige H07 of H05 draad moet gebruiken, dat schijnt soepeler te zijn.
Kent iemand dit?
Kent iemand dit?
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders