Hoe kan ik controleren of mijn accu wordt opgeladen?
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Hoe kan ik controleren of mijn accu wordt opgeladen?
Hallo allemaal!
Laatst had ik, tijdens het rijden, het idee dat mijn accuspanning zakte. Ik reed met licht aan en mijn spanningsmeter gaf maar 11 tot 12 Volt aan. Zou dit niet wat hoger moeten liggen tijdens het rijden?? tijdens het richting aangeven zag je de wijzer op en neer gaan in het ritme van de knipperlichten... Is dat normaal?
Wie heeft er een goede tip?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Gerben
Laatst had ik, tijdens het rijden, het idee dat mijn accuspanning zakte. Ik reed met licht aan en mijn spanningsmeter gaf maar 11 tot 12 Volt aan. Zou dit niet wat hoger moeten liggen tijdens het rijden?? tijdens het richting aangeven zag je de wijzer op en neer gaan in het ritme van de knipperlichten... Is dat normaal?
Wie heeft er een goede tip?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Gerben
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
Oplaadspanning ligt boven 13 volt, normaal 13.8
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Heb je een gelijkstroomdynamo, en draai je weinig toeren, dan kan de spanning behoorlijk inkakken met licht aan. Met een wisselstroomdynamo moet je toch minstens 13V halen.
Dat de spanning een beetje met het ritme van de richtingaanwijzer op en neer gaat, dat heb ik ook, en volgens mij is daar niets mis mee. De spanning daalt bij mij ook als je het licht aandoet, maar blijft toch boven de 13V. Onder de 13V ga je je accu ontladen.
Voor een juiste spanningmeting moet je op de accu meten. Je kan door een slecht contact i.o.d voorin een lagere spanning meten dan achterin direct op de accu. Ik heb mijn voltmeter achter het contactslot zitten, en dan gaat de weerstand van kabel en contactslot meetellen bij inschakelen van stroomverbruikers.
Dat de spanning een beetje met het ritme van de richtingaanwijzer op en neer gaat, dat heb ik ook, en volgens mij is daar niets mis mee. De spanning daalt bij mij ook als je het licht aandoet, maar blijft toch boven de 13V. Onder de 13V ga je je accu ontladen.
Voor een juiste spanningmeting moet je op de accu meten. Je kan door een slecht contact i.o.d voorin een lagere spanning meten dan achterin direct op de accu. Ik heb mijn voltmeter achter het contactslot zitten, en dan gaat de weerstand van kabel en contactslot meetellen bij inschakelen van stroomverbruikers.
-
- Actief Lid
- Berichten: 333
- Lid geworden op: ma okt 13, 2008 12:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Noordwijk aan zee
- Contacteer:
volgens mij maakt het niet uit waar je je stroom meet!Grawo75 schreef:bedankt voor de tips!
zal zo eens de spanning op de accu zelf meten, met draaiende motor. Ik heb mijn bus nog niet zo lang, dus waar mijn voltmeter precies aangsloten zit, dat moet ik ook nog eens nakijken.... veel spaghetti onder het dashboard....
mijn foto's op Flickr [url=http://www.flickr.com/photos/drome]klik hier[/url]
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Heb net eens, met draaiende motor, de accu spanning gemeten, die zat op 13.3V. Mijn meter geeft maar 11.8V aan, dus dan zit het probleem eerder in de meter of de bedrading ernaartoe.
Wat me wel opviel was dat de spanning soms wat versprong, van 13.0V naar 13.5V en dan naar 14.0V (en weer terug)....
Ik had ook de grootste moeite om mijn motor stationair te laten draaien. Toen de motor wat was opgewarmd viel hij steeds uit. Ik moest steeds gas bij geven om hem aan de praat te houden.
Laatst is hij helemaal nagekeken bij een VW-specialist in Bruinisse, dus het zou toch goed moeten zijn? Laatst las ik hier iets over het terug veranderen van de afstelling na een CO meting, zodat de motor beter loopt, maar ik weet niet meer waar
iemand een idee?
ga nu nog even verder knutselen
Wat me wel opviel was dat de spanning soms wat versprong, van 13.0V naar 13.5V en dan naar 14.0V (en weer terug)....
Ik had ook de grootste moeite om mijn motor stationair te laten draaien. Toen de motor wat was opgewarmd viel hij steeds uit. Ik moest steeds gas bij geven om hem aan de praat te houden.
Laatst is hij helemaal nagekeken bij een VW-specialist in Bruinisse, dus het zou toch goed moeten zijn? Laatst las ik hier iets over het terug veranderen van de afstelling na een CO meting, zodat de motor beter loopt, maar ik weet niet meer waar
iemand een idee?
ga nu nog even verder knutselen
-
- Actief Lid
- Berichten: 151
- Lid geworden op: wo feb 25, 2009 9:33 am
- Locatie: Sassenheim
- Contacteer:
Hoi Grawo,
Tja vervelend probleem. Wij hebben het ook gehad met een van onze busjes. Koolborsteltjes/sleepcontacten bleken het niet tezijn. Bij ons hoorde je ook dat de motor wat zwaarder liep als hij bij laaide, soms laaide die te weinig en dan hoorde je ook de motor lichter lopen/lichter geluid. De motor ging dus op en neer qua geluid. Wij hebben de dynamo vervangen toch maar, ze zeiden dat die gewoon kapot was. ik weet niet wat precies maar binnenin was deze dus niet meer goed(ik ben geen techneut) daarna ook maar de massa kabel beter aangesloten. Doormeten hebben we met een ANWB auto gedaan.
Succes!
Tja vervelend probleem. Wij hebben het ook gehad met een van onze busjes. Koolborsteltjes/sleepcontacten bleken het niet tezijn. Bij ons hoorde je ook dat de motor wat zwaarder liep als hij bij laaide, soms laaide die te weinig en dan hoorde je ook de motor lichter lopen/lichter geluid. De motor ging dus op en neer qua geluid. Wij hebben de dynamo vervangen toch maar, ze zeiden dat die gewoon kapot was. ik weet niet wat precies maar binnenin was deze dus niet meer goed(ik ben geen techneut) daarna ook maar de massa kabel beter aangesloten. Doormeten hebben we met een ANWB auto gedaan.
Succes!
Meer foto's op http://trouwbusjenl.skynetblogs.be/