Hoe kan ik controleren of mijn accu wordt opgeladen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Hoe kan ik controleren of mijn accu wordt opgeladen?

Bericht door Grawo75 » ma sep 07, 2009 10:20 am

Hallo allemaal!

Laatst had ik, tijdens het rijden, het idee dat mijn accuspanning zakte. Ik reed met licht aan en mijn spanningsmeter gaf maar 11 tot 12 Volt aan. Zou dit niet wat hoger moeten liggen tijdens het rijden?? tijdens het richting aangeven zag je de wijzer op en neer gaan in het ritme van de knipperlichten... :roll: Is dat normaal?

Wie heeft er een goede tip?

Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Gerben

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » ma sep 07, 2009 10:35 am

Nee dat is niet normaal, gezien je uitlezingen vermoed ik dat je koolborstels van de dynamo versleten zijn (is een los artikel bij onze adverteerders).
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Bericht door houtstoker » ma sep 07, 2009 10:37 am

Oplaadspanning ligt boven 13 volt, normaal 13.8

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » ma sep 07, 2009 13:23 pm

Heb je een gelijkstroomdynamo, en draai je weinig toeren, dan kan de spanning behoorlijk inkakken met licht aan. Met een wisselstroomdynamo moet je toch minstens 13V halen.

Dat de spanning een beetje met het ritme van de richtingaanwijzer op en neer gaat, dat heb ik ook, en volgens mij is daar niets mis mee. De spanning daalt bij mij ook als je het licht aandoet, maar blijft toch boven de 13V. Onder de 13V ga je je accu ontladen.

Voor een juiste spanningmeting moet je op de accu meten. Je kan door een slecht contact i.o.d voorin een lagere spanning meten dan achterin direct op de accu. Ik heb mijn voltmeter achter het contactslot zitten, en dan gaat de weerstand van kabel en contactslot meetellen bij inschakelen van stroomverbruikers.

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Bericht door Grawo75 » di sep 08, 2009 10:51 am

bedankt voor de tips!

zal zo eens de spanning op de accu zelf meten, met draaiende motor. Ik heb mijn bus nog niet zo lang, dus waar mijn voltmeter precies aangsloten zit, dat moet ik ook nog eens nakijken.... veel spaghetti onder het dashboard.... :evil:

Drome
Actief Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: ma okt 13, 2008 12:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Noordwijk aan zee
Contacteer:

Bericht door Drome » di sep 08, 2009 12:05 pm

Grawo75 schreef:bedankt voor de tips!

zal zo eens de spanning op de accu zelf meten, met draaiende motor. Ik heb mijn bus nog niet zo lang, dus waar mijn voltmeter precies aangsloten zit, dat moet ik ook nog eens nakijken.... veel spaghetti onder het dashboard.... :evil:
volgens mij maakt het niet uit waar je je stroom meet!
mijn foto's op Flickr [url=http://www.flickr.com/photos/drome]klik hier[/url]

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Bericht door Grawo75 » di sep 08, 2009 12:49 pm

Heb net eens, met draaiende motor, de accu spanning gemeten, die zat op 13.3V. Mijn meter geeft maar 11.8V aan, dus dan zit het probleem eerder in de meter of de bedrading ernaartoe.

Wat me wel opviel was dat de spanning soms wat versprong, van 13.0V naar 13.5V en dan naar 14.0V (en weer terug)....

Ik had ook de grootste moeite om mijn motor stationair te laten draaien. Toen de motor wat was opgewarmd viel hij steeds uit. Ik moest steeds gas bij geven om hem aan de praat te houden.

Laatst is hij helemaal nagekeken bij een VW-specialist in Bruinisse, dus het zou toch goed moeten zijn? Laatst las ik hier iets over het terug veranderen van de afstelling na een CO meting, zodat de motor beter loopt, maar ik weet niet meer waar :oops:
iemand een idee?

ga nu nog even verder knutselen :D

trouwbusje
Actief Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: wo feb 25, 2009 9:33 am
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Bericht door trouwbusje » di sep 08, 2009 15:34 pm

Hoi Grawo,

Tja vervelend probleem. Wij hebben het ook gehad met een van onze busjes. Koolborsteltjes/sleepcontacten bleken het niet tezijn. Bij ons hoorde je ook dat de motor wat zwaarder liep als hij bij laaide, soms laaide die te weinig en dan hoorde je ook de motor lichter lopen/lichter geluid. De motor ging dus op en neer qua geluid. Wij hebben de dynamo vervangen toch maar, ze zeiden dat die gewoon kapot was. ik weet niet wat precies maar binnenin was deze dus niet meer goed(ik ben geen techneut) daarna ook maar de massa kabel beter aangesloten. Doormeten hebben we met een ANWB auto gedaan.
Succes!

Plaats reactie