Sealed beam naar H4 conversie

Plaats reactie
sake
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 10:51 am

Sealed beam naar H4 conversie

Bericht door sake » ma apr 17, 2023 11:56 am

Ben bezig met mijn US t2a om de sealed beam verlichting om te bouwen naar H4 ivm RDW. Daarbij wil ik zoveel mogelijk stock houden.

De nieuwe H4 koplampunit (volgens mij b kwaliteit paruzzi) heeft een aansluiting voor stadslicht. Weet iemand wat voor connector hier op moet? De standaard steekklemmen lijken te smal.

De draad voor stadslicht (grijs volgens schema) + massadraad zal verlegd moeten worden naar de koplampunit. Zo te zien is de bestaande doorvoer te smal, hoe kan dit netjes worden opgelost? Dacht aan een extra gat met doorvoertule.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Sealed beam naar H4 conversie

Bericht door Thijs84 » ma apr 17, 2023 13:51 pm

Connectors voor de bus voor die lamp kan je ook kopen bij de palmboom. Ben je in 1x klaar ;-).
Kost 3.50

Afbeelding

Voor stadslicht heb ik er van die kabelschoentjes opgezet.
Heb je een foto van de achterkant van die h4 lamp? Twijfel namelijk over de aansluiting. Op mijn t2a en kever heb ik van die duplo lampen. H4 paste bij mij niet met de bevestiging.
zij die vielen zijn gevallen

sake
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 10:51 am

Re: Sealed beam naar H4 conversie

Bericht door sake » ma apr 17, 2023 15:54 pm

Bedankt voor je reactie.

De foto van de aansluiting met 2 pinnen is voor het stadslicht. De stekker met 3 aansluitingen (foto 1) is in principe plug&play met een H4 lamp.

Eigenlijk is de vraag; hoe krijg ik de aansluiting voor stadslicht daar zonder grote modificaties aan de originele kabelboom en het boren van gaten voor een eventuele doorvoer.

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Sealed beam naar H4 conversie

Bericht door Davy_B. » ma apr 17, 2023 20:10 pm

Ik heb mijn sealed beam lampen vervangen met behoud van de bestaande armaturen... Dus enkel de lamp zelf is vervangen. Ik moest hiervoor enkel plaats maken voor de dimlicht houders! Van mij passen de gewone steekklemmen op het lamphoudertje. De H4 is idd gewoon terug te gebruiken. De draden heb ik van de voorste richtingaanwijzers afgekoppeld en verlengd naar de houder, volgens de Belgische wetgeving heb ik deze afgekoppeld van de richtingaanwijzers want deze mogen niet meebranden met de dimlichten! Enkel knipperen dus. De draden heb ik met een stompe schroevendraaier tussen de bestaande bedrading en de rubber Tule geplaatst en vastgelegd met spanbandjes.
Afbeelding

Afbeelding

sake
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: wo aug 24, 2016 10:51 am

Re: Sealed beam naar H4 conversie

Bericht door sake » ma apr 17, 2023 22:27 pm

Ah mooie oplossing! In Nederland zijn deze armaturen helaas niet toegestaan, want geen E-merk. Daarom heb ik andere moeten scoren, ben voor b kwaliteit gegaan, lijken nog wel redelijk.

Ik ga de kabels ook zo doorvoeren. Weet je welke dikte deze kabels zijn?

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Sealed beam naar H4 conversie

Bericht door Davy_B. » ma apr 17, 2023 22:58 pm

Staat er een keuring op de behuizing? Ik dacht van niet. Van mij staat er enkel het vw logo op... Daar kan toch geen opmerking voor zijn! De sealed beam is hier dus ook niet toegestaan wegens het niet hebben van een E-keur. Vandaar de omruil naar de H4 met E-keur met onderstaande kit! Bijna plug and play op de dimlicht voorzieningen na... 😅 Dikte volgens schema 0,5/1 voor de grijze draad maar ik heb 1,5 genomen voor beide en de massa heb ik op een dubbele stekker afgetapt van de richtingaanwijzers. Dus is voor beide draden zelfde weg en eigenlijk een kleine afstand. Veel succes!
Afbeelding

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Sealed beam naar H4 conversie

Bericht door fahtal » di apr 18, 2023 9:29 am

ik denk dat hij je verkeerd begreep. en dat jij h4 fitting in je sealedbeam glas hebt gezet. dat zou ik knap vinden.

het keur merk is in het glas gegoten. daar staat een E ergens en bij een sealed beam niet.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie