Afstellen benzinetankvlotter
- Thierry
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Sprang Capelle
Afstellen benzinetankvlotter
De vlotter in de benzinetank heb ik een tijd geleden vervangen omdat de oude was overleden. Na vervanging kreeg ik wel een uitslag op de meter tov voorheen niks. Natuurlijk van tevoren ook de bekabeling, stabilisator en meter zelf gecontroleerd dmv de + die op de vlotter moet tegen de massa te houden (volledige uitslag: tank is 'vol')
Op de site waar ik de nieuwe heb gekocht, staat:
"De vlotters waarbij de drijver met een metalen stang aan de opnemer zit gemonteerd, dienen te worden afgesteld door buiging van de metalen stang en buiging van de aanslagen."
Sinds de installatie geeft de meter te weinig aan. Bij helemaal vol staat de meter maar op 25% en nu al een paar maanden op leeg. Het meetgedeelte in de vlotter meet dus minder dan zou moeten. Hij denkt dus dat de vlotter lager zit dan deze daadwerkelijk zit.
Hebben jullie nog tips om te weten hoeveel deze stang moet worden verbogen en welke kant op?
Op de site waar ik de nieuwe heb gekocht, staat:
"De vlotters waarbij de drijver met een metalen stang aan de opnemer zit gemonteerd, dienen te worden afgesteld door buiging van de metalen stang en buiging van de aanslagen."
Sinds de installatie geeft de meter te weinig aan. Bij helemaal vol staat de meter maar op 25% en nu al een paar maanden op leeg. Het meetgedeelte in de vlotter meet dus minder dan zou moeten. Hij denkt dus dat de vlotter lager zit dan deze daadwerkelijk zit.
Hebben jullie nog tips om te weten hoeveel deze stang moet worden verbogen en welke kant op?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Afstellen benzinetankvlotter
Niet alleen de stang, je kunt eerst al aan de zijkanten de lippen uitbuigen, hoeveel? dat is een kwestie van passen volgens mij, als je de meter vlak hou dan de stang zover optillen dat hij vol aangeeft daarbij moet de drijver zo ongeveer tegen de bovenkant van de tank aan komen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Afstellen benzinetankvlotter
maar hoe weet je nou precies wat vol is qua niveau; daar zit ik al een tijd over na te denken.
Het verstellen is niet het probleem,de juiste afstelling bepalen wel.
gr
Marcel
Het verstellen is niet het probleem,de juiste afstelling bepalen wel.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Afstellen benzinetankvlotter
Vol is vol , dan staat de benzine tegen de bovenkant zo ongeveer dus vrijwel geen luchtbel.
De benzine staat dan in de vulhals, natuurlijk afhankelijk van de stand vd bus.
De benzine staat dan in de vulhals, natuurlijk afhankelijk van de stand vd bus.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Afstellen benzinetankvlotter
En bovenkant tank is ongeveer de metalen dop waarmee de meter in de tank gaat
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- Thierry
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Sprang Capelle
Re: Afstellen benzinetankvlotter
Beetje trial and error is het geworden. Het ging me in dit geval ook meer om wanneer de tank leeg is dan vol.
Alles boven kwart vol vind ik niet zo spannend. Ik vind het belangrijker om te weten wanneer ik bijna moet tanken.
In mijn geval gaf ie al leeg aan, terwijl ie nog driekwart vol was.
Er zit nu nog ongeveer 2 cm benzine in en mbv nameten met een stuk hout, heb ik het nu zo afgesteld dat ie nu nog net in het oranje zit. Alles hieronder geeft ie leeg aan.
Ik neem al vanaf dat ik oldtimer rijd sowieso een 5 liter jerrycan benzine mee voor noodgevallen maar een beetje een accurate benzinemeter is toch ook wel fijn.
Allen bedankt voor de tips/ het meedenken.
Alles boven kwart vol vind ik niet zo spannend. Ik vind het belangrijker om te weten wanneer ik bijna moet tanken.
In mijn geval gaf ie al leeg aan, terwijl ie nog driekwart vol was.
Er zit nu nog ongeveer 2 cm benzine in en mbv nameten met een stuk hout, heb ik het nu zo afgesteld dat ie nu nog net in het oranje zit. Alles hieronder geeft ie leeg aan.
Ik neem al vanaf dat ik oldtimer rijd sowieso een 5 liter jerrycan benzine mee voor noodgevallen maar een beetje een accurate benzinemeter is toch ook wel fijn.
Allen bedankt voor de tips/ het meedenken.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Afstellen benzinetankvlotter
Ja dat is de enige manier van afstellen gewoon proberen via die lippen of anders de stang bijbuigen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Afstellen benzinetankvlotter
er is wel een maar, omdat die drijver ook een bepaalde dikte heeft maar ook een bepaald gewicht , dus volgens mij gaat ie al vol aangeven als er nog een flinke slok meer in kan, dat is ook de reden dat de laatste helf sneller op is dan het eerste deel en dat kun je dus niet veranderen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Has
- Actief Lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Home is where you park it!
Re: Afstellen benzinetankvlotter
Let op bij het afstellen van de tankzender/vlotter want anders kun je de benzinemeter doorbranden!
Leeg moet de weerstand meer 47 Ohm zijn.
Vol moet de weerstand 10 Ohm zijn.
Is dat minder dan de aanslag verbuigen.
Komt de weerstand "vol" lager uit dan 10 Ohm, dan kan het benzinemetertje door de hoge stroom die dan door dit circuit loopt verbranden en letterlijk in rook opgaan.
Dus met een meter afstellen en dan pas alles monteren.
Met de stang kun je vervolgens denk ik nog wel wat buigen om vol/leeg goed te krijgen.
Leeg moet de weerstand meer 47 Ohm zijn.
Vol moet de weerstand 10 Ohm zijn.
Is dat minder dan de aanslag verbuigen.
Komt de weerstand "vol" lager uit dan 10 Ohm, dan kan het benzinemetertje door de hoge stroom die dan door dit circuit loopt verbranden en letterlijk in rook opgaan.
Dus met een meter afstellen en dan pas alles monteren.
Met de stang kun je vervolgens denk ik nog wel wat buigen om vol/leeg goed te krijgen.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978
- Thierry
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Sprang Capelle
Re: Afstellen benzinetankvlotter
De 'sensor' bij de vlotter is sowieso niet echt subtiel. Van half tot leeg is op de meter allemaal leeg. Vol is echt vol en daar tussenin gaat het wel.
Helft vd 'sensor' doet dus niet veel.
Helft vd 'sensor' doet dus niet veel.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Afstellen benzinetankvlotter
Dan is hij dus niet goed afgesteld!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thierry
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- Locatie: Sprang Capelle
Re: Afstellen benzinetankvlotter
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was mbt wat ik bedoel met 'leeg'. Als de bus nog niet op contact staat, staat het naaldje op de meter nog onder het meest linkse streepje van het oranje vlakje van 'R'. Wel op contact dan beweegt het naaldje een mm maar staat nog steeds in het 'leeg-deel'.
Alles onder het linkerstreepje is dan mijns inziens dus leeg.
De helft vd sensor op de vlotter geeft iets aan wat onder het linkerstreepje zit dus mijns inziens allemaal leeg.
Aangezien ik weet dat er nog 2cm benzine in zit, moet het naaldje wat mij betreft dus in het oranje staan en niet 0,5 cm naast het meest linker streepje.
De ene helft vd sensor laat de meter dus bewegen tussen linkerstreepje en meest linkse punt (totaal een beweging van max 1 cm) terwijl de andere helft vd sensor de beweging tussen linkerstreepje en het meest rechtse deel vd meter laat zien (totaal ongeveer 3 cm op de meter).
Dat bedoelde ik met dat de ene helft niet veel doet.
Alles onder het linkerstreepje is dan mijns inziens dus leeg.
De helft vd sensor op de vlotter geeft iets aan wat onder het linkerstreepje zit dus mijns inziens allemaal leeg.
Aangezien ik weet dat er nog 2cm benzine in zit, moet het naaldje wat mij betreft dus in het oranje staan en niet 0,5 cm naast het meest linker streepje.
De ene helft vd sensor laat de meter dus bewegen tussen linkerstreepje en meest linkse punt (totaal een beweging van max 1 cm) terwijl de andere helft vd sensor de beweging tussen linkerstreepje en het meest rechtse deel vd meter laat zien (totaal ongeveer 3 cm op de meter).
Dat bedoelde ik met dat de ene helft niet veel doet.