Startprobleem stroomuitval

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » di apr 18, 2023 14:05 pm

Dan heeft de accupool geen goed contact gemaakt waarschijnlijk, polen (accu) schoonmaken, klemmen schoonmaken binnenkant, flink zuurvrije vaseline eraan en dan goed aandraaien, kijk dan ook gelijk die dikke draad die naar voren loopt de aansluiting na event schoonmaken en ook vaseline eraan.
Het zou ook nog de aansluiting op de startmotor kunnen zijn, alles komt daar bij elkaar!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Davy_B. » di apr 18, 2023 18:42 pm

Ja ik ben ook wel benieuwd wat nu juist de oorzaak is! Dus slot vernieuwd, goede accu, en recente startmotor... Dan kan ik idd ook denken aan slecht contact maar dat zal je hoogstwaarschijnlijk al wel allemaal meerdere keren bekeken en voorkomen hebben! En dan kom ik bij kabelbreuk of mss idd een startmotor die kuren heeft?? Zit er een startrelais tussen? Oplossing is er nu enkel nog vinden! 😬

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » di apr 18, 2023 19:15 pm

Startrelais zit al op de startmotor, voeg je een extra relais toe dan heb je relais achter relais dat kan alleen maar helpen als je slechte bedrading hebt en verder alleen maar kans op extra storing, zet eens even een extra draad over het startrelais die je naar de accu doorvoert dan is het een kwestie van op de accu aantippen en hij moet draaien, en dat dan desnoods 20 keer achter elkaar dan weet je meer omdat je dan alles wat er tussen zit omzeilt !!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Davy_B. » di apr 18, 2023 20:37 pm

Vandaar de vraag of er 1 tussen zit... Dan kan daar ook nog een storing zitten. Maar dat laatste is een goeie! Draad direct naar de accu om te weten of er een probleem zit bij de startmotor! Zou ik ook eens testen... Dan schakel je eventuele problemen aan de voorkant van de bus uit en weet je direct of je startmotor telkens aanslaat.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » di apr 18, 2023 21:49 pm

Bij mijn bus heb ik een kastje met zo'n zware drukknop aan een draad bij de accu liggen, zo kan ik elk ogenblik als ik wil starten dat ook meteen doen zonder eerst naar de voorkant te moeten , is bijzonder handig als je aan het afstellen bent,slaat ie af is het een kwestie van op de knop drukken en hij loopt weer!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Davy_B. » wo apr 19, 2023 17:07 pm

Ja dat lijkt me wel wat! Mss ga ik dat ook voorzien is wel handig...
Mag je dan wel niet vergeten uit versnelling te zetten. 😅

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » wo apr 19, 2023 19:23 pm

Dat is wel handig en liefst nog op de handrem!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Has » vr apr 21, 2023 9:48 am

old brumax schreef:
di apr 18, 2023 14:05 pm
Dan heeft de accupool geen goed contact gemaakt waarschijnlijk, polen (accu) schoonmaken, klemmen schoonmaken binnenkant, flink zuurvrije vaseline eraan en dan goed aandraaien, kijk dan ook gelijk die dikke draad die naar voren loopt de aansluiting na event schoonmaken en ook vaseline eraan.
Het zou ook nog de aansluiting op de startmotor kunnen zijn, alles komt daar bij elkaar!!
Accupolen zijn schoon, ook de aansluiting van de massa naar het chassis aan het chassis zelf.
Contacten op de startmotor zijn 1,5 jaar geleden goed schoongemaakt bij vervanging van de startmotor.
Op dit moment doet alles het weer, maar voor hoe lang?
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door Has » vr apr 21, 2023 9:51 am

Davy_B. schreef:
di apr 18, 2023 18:42 pm
Ja ik ben ook wel benieuwd wat nu juist de oorzaak is! Dus slot vernieuwd, goede accu, en recente startmotor... Dan kan ik idd ook denken aan slecht contact maar dat zal je hoogstwaarschijnlijk al wel allemaal meerdere keren bekeken en voorkomen hebben! En dan kom ik bij kabelbreuk of mss idd een startmotor die kuren heeft?? Zit er een startrelais tussen? Oplossing is er nu enkel nog vinden! 😬
Ik heb er geen 2e startrelais tussen.
En inderdaad alles al nagelopen.
De recente startmotor 1,5 jaar oud is wel een repro uit China.
De originele heb ik overigens wel gereviseerd (had alleen een nieuwe solenoide nodig).
Als het weer terugkomt ga ik deze maar weer monteren.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startprobleem stroomuitval

Bericht door old brumax » vr apr 21, 2023 11:10 am

dat was 1.5 jaar geleden zo, maar heb je de schuifstekker nog nagekeken of die nog strak genoeg zit en de moer voor de kabel nagetrokken!
Daarom heb ik daar een drukknop gemaakt, simpel ook om te testen als hij een keer verstek laat gaan op de knop drukken en je weet waar je het zoeken moet, ook als hij er onderweg laat afweten is een druk op de knop voldoende zonder eronder te hoeven kruipen!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie