123-ignition installatie vraag

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

123-ignition installatie vraag

Bericht door DasBus » wo mei 11, 2022 17:27 pm

Hi

Ik kon goedkoop aan een 123-ignition met vacuum komen en die wil ik installeren. Nu heb ik alleen altijd gehad dat als mijn motor (CJ 2.0) op TDC staat de rotor naar cylinder 2 wijst en niet 1. Altijd weer even twijfel bij kleppen stellen maar hij werkt verder ok dus leads zitten waarschijnlijk ook allemaal een kwart gedraaid. (Betekent dit trouwens dat het een 009 distributeur is?)

Anyway als ik nu de 123 installeer…staat die dan als het ware ook verkeerd? Of komt de rotor dan weer “goed” te staan? Heeft dit effect op het afstellen? Ik kan het gaan uitproberen maar misschien heeft iemand dit ooit eerder ook gedaan.

Groetjes DasBus
Laatst gewijzigd door DasBus op wo mei 11, 2022 17:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 123-ignition installatie vraag

Bericht door blokkever » wo mei 11, 2022 20:51 pm

Gewoon de 123 monteren en motor weer op TDC zetten en kijken waar de rotor dan naar wijst.
Het heeft verder geen invloed op het afstellen.ol
Of je oude ontsteking een 009 is kun je zien aan het nummer wat er op staat, de laatste 3 cijfers zijn dan "009".

Afbeelding

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: 123-ignition installatie vraag

Bericht door Rolf » do mei 12, 2022 7:52 am

De handleiding van mijn 123 (of het instructiefilmpje) geeft aan dat de positie van de rotor anders kan zijn dan die van je oude stroomverdeler. Je kabels pas je daar dan ook op aan (als je de ontstekingsvolgorde maar volgt).

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Re: 123-ignition installatie vraag

Bericht door DasBus » do mei 12, 2022 8:18 am

Ok toch maar gewoon proberen dus Ik hou jullie op de hoogte!

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

123-ignition installatie vraag

Bericht door superkever » za mei 21, 2022 22:37 pm

Ik lees jouw topic nu pas
Mijn bus met CJ 2.0 motor heeft sinds aanschaf, dus al jaren een 123 ontsteking met vacuum en rijd top.
Bij mij wijst indien cilinder 1 op TDC, de rotor ook naar cilinder 2. Dus 1/4 slag gedraaid. Verdraaiing distributeur lijkt 009.
Als je daar rekening mee houd met het steken van bougie kabels in de juiste volgorde, is er niets aan de hand.

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Re: 123-ignition installatie vraag

Bericht door DasBus » zo mei 22, 2022 0:18 am

superkever schreef:Ik lees jouw topic nu pas Afbeelding
Mijn bus met CJ 2.0 motor heeft sinds aanschaf, dus al jaren een 123 ontsteking met vacuum en rijd top.
Bij mij wijst indien cilinder 1 op TDC, de rotor ook naar cilinder 2. Dus 1/4 slag gedraaid. Verdraaiing distributeur lijkt 009.
Als je daar rekening mee houd met het steken van bougie kabels in de juiste volgorde, is er niets aan de hand.
Ah dankjewel voor je reactie. Straks een paar dagen vrij en dan ga ik lekker aan de slag. Alles dus gewoon hetzelfde laten.

Gebruikersavatar
DasBus
Beginner
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 17, 2009 19:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Haarlem

Re: 123-ignition installatie vraag

Bericht door DasBus » vr mei 27, 2022 19:29 pm

Hij zit er in en hij werkt! Was even gedoe om hem er goed in te krijgen; ondanks TDC moet de distributeur er toch in een bepaalde richting in (misschien logisch voor sommigen ) maar dat afstellen met dat lampje werkt dus ook als hij de verkeerde kant op staat. Goed op een bepaald moment sloeg hij aan en met een geleende stroboscoop op 7,5 graad afgesteld en hij loopt erg goed. Ook bobine, bougies en bougiekabels gedaan. Oude distributeur was behoorlijk versleten en oud dus ben er op tijd bij.

Hij staat trouwens op curve 0 en kan echt nergens iets vinden over andere curves die werken?

Zoals verwacht staat de rotor nog steeds naar cylinder 2 dus alles qua kabels gelijk gelaten.

Nu verder met een miljoen andere klussen aan DasBus en afspraak maken bij HE engineering in Doesburg voor afstellen met de nieuwe koppen en carburateurs.

Iedereen bedankt voor de hulp.

Plaats reactie