Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Goedendag,
Wie kan mij helpen, ik heb het knipperlicht los gehad omdat hij niet uitschakelde bij het terug draaien van het stuur.
Dit werk nu weer, maar toen ik hem los had zag ik dat er 2 bruine draadjes los zaten.
Weet iemand waar deze voor zijn? en of het kwaad kan dat deze los zitten?
Het knipperlicht en waarschuwingslicht werkt gewoon, dus het lijkt in eerste instantie geen probleem te zijn.
Groet Jorien
Wie kan mij helpen, ik heb het knipperlicht los gehad omdat hij niet uitschakelde bij het terug draaien van het stuur.
Dit werk nu weer, maar toen ik hem los had zag ik dat er 2 bruine draadjes los zaten.
Weet iemand waar deze voor zijn? en of het kwaad kan dat deze los zitten?
Het knipperlicht en waarschuwingslicht werkt gewoon, dus het lijkt in eerste instantie geen probleem te zijn.
Groet Jorien
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Bruin is aarde (massa)
(Schema van een t2a)
Als alles werkt zal het wel goed zijn
(Schema van een t2a)
Als alles werkt zal het wel goed zijn
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?
kun je niet zien waar ze gezeten hebben ??
toetert werkt ook?
toetert werkt ook?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Kan aan mij liggen, maar deze zit gewoon vast toch? Dit is de massa van je schakelaar, en zit daar op de juiste plek.
Die andere zie ik niet zo goed op de foto
Die andere zie ik niet zo goed op de foto
zij die vielen zijn gevallen
Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?
De toeter doet het gewoon.
Lokactie waar ze gezeten hebben is ook duidelijk, je ziet de soldeer nog zitten.
Lijkt op de foto idd dat hij nog vast zit, maar zit er alleen tegen aam, draadjes zijn zijn wel door.
Maar massa is essentieel om kortsluiting of doorbranden van zekeringen te voorkomen toch?
Lokactie waar ze gezeten hebben is ook duidelijk, je ziet de soldeer nog zitten.
Lijkt op de foto idd dat hij nog vast zit, maar zit er alleen tegen aam, draadjes zijn zijn wel door.
Maar massa is essentieel om kortsluiting of doorbranden van zekeringen te voorkomen toch?
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Massa zorgt ervoor dat schakelaars werken. Zekering staat er los van de werking. Werkt je groot licht? (Door de hendel omhoog te klikken zou je groot licht aan moeten gaan, daar is dit massa draad voor)
zij die vielen zijn gevallen
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Massa is niets anders dan een mooi wordt voor min pool. Echter loopt de minpool door het staal van het chassis en carrosserie.
Niet te verwarren met een aarde draad zoals in huis.
Leuk feitje... Engelse auto's is het juist anders om... dus is daar de massa plus... rare jongens.
Niet te verwarren met een aarde draad zoals in huis.
Leuk feitje... Engelse auto's is het juist anders om... dus is daar de massa plus... rare jongens.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Feitelijk gezien is de min pool de plus pool.. (kwamen ze later achter rond 1900) maar was een gedoe om aan te passen, dus theorie maar zo gelaten. De Engelsen zijn degene die het dus eigenlijk goed hebben aangesloten
zij die vielen zijn gevallen
-
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Dat is nieuw voor mij. Maar mijn multimeter liegt niet als ik spanning en de batterij (accu) meet. Hebben ze mij tijdens mijn studie over de werking van een batterij en electronenstroom verkeerd verhaal verteld? Nieuwe complottheorie over de Britten?Thijs84 schreef:Feitelijk gezien is de min pool de plus pool.. (kwamen ze later achter rond 1900) maar was een gedoe om aan te passen, dus theorie maar zo gelaten. De Engelsen zijn degene die het dus eigenlijk goed hebben aangesloten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Waar zijn deze draden knipper licht voor?
Haha.. allemaal verzonnen door de overheid..
Wordt de aarde vierkant van enzo..
Maar ooit eens geleerd op school. , zou zeggen google het, maar die antwoorden kloppen ook niet altijd.. haha.
Edit:
Toen rond 1800 elektriciteit ineens "een dingetje" werd, moest men besluiten hoe "stroom" (ze hadden geen idee wat het was, maar zagen wel wat het deed) liep.
Men besloot toen dat het van + naar - liep. Dus stroom zou uit positief geladen deeltjes bestaan (+ ladingen stoten elkaar af, dus wat bij de + pool zit wordt weggeduwd en komt "vanzelf" bij - terecht).
Rond 1900 ontdekte men dat de feitelijke stroom werd veroorzaakt door hele kleine ladingdragers, die ook nog eens negatief geladen waren: de net ontdekte elektronen.
Goede raad is duur: alle boeken, handleidingen, installaties "ombouwen" of andersom beschrijven kostte veel tijd en geld en levert weinig nieuws op. Dus besloot men voortaan te zeggen:
- Stroom loopt van + naar - (en we doen net alsof dat door positieve ladingen gebeurt)
- elektronen lopen van - naar + (en die vormen de "echte" elektrische verplaatsing).
Maar het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt negatief geladen elektronen naar links sturen (waardoor een overvloed aan negatieve lading daar kan gaan ontstaan) of je kunt van links naar rechts positieve lading sturen (dan is er een tekort aan positieve lading links en dat is hetzelfde als een overvloed aan negatieve lading).
Dus voor alle stroom-problemen nemen we aan dat de stroom van + naar - gaat (in een stroomkring buiten de batterij die de uitgangen van de batterij verbindt) en dat de feitelijke ladingsverplaatsing door negatieve elektronen gebeurt, die net andersom door de draad gaan (van - naar + op de batterij uitgang)
Wordt de aarde vierkant van enzo..
Maar ooit eens geleerd op school. , zou zeggen google het, maar die antwoorden kloppen ook niet altijd.. haha.
Edit:
Toen rond 1800 elektriciteit ineens "een dingetje" werd, moest men besluiten hoe "stroom" (ze hadden geen idee wat het was, maar zagen wel wat het deed) liep.
Men besloot toen dat het van + naar - liep. Dus stroom zou uit positief geladen deeltjes bestaan (+ ladingen stoten elkaar af, dus wat bij de + pool zit wordt weggeduwd en komt "vanzelf" bij - terecht).
Rond 1900 ontdekte men dat de feitelijke stroom werd veroorzaakt door hele kleine ladingdragers, die ook nog eens negatief geladen waren: de net ontdekte elektronen.
Goede raad is duur: alle boeken, handleidingen, installaties "ombouwen" of andersom beschrijven kostte veel tijd en geld en levert weinig nieuws op. Dus besloot men voortaan te zeggen:
- Stroom loopt van + naar - (en we doen net alsof dat door positieve ladingen gebeurt)
- elektronen lopen van - naar + (en die vormen de "echte" elektrische verplaatsing).
Maar het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt negatief geladen elektronen naar links sturen (waardoor een overvloed aan negatieve lading daar kan gaan ontstaan) of je kunt van links naar rechts positieve lading sturen (dan is er een tekort aan positieve lading links en dat is hetzelfde als een overvloed aan negatieve lading).
Dus voor alle stroom-problemen nemen we aan dat de stroom van + naar - gaat (in een stroomkring buiten de batterij die de uitgangen van de batterij verbindt) en dat de feitelijke ladingsverplaatsing door negatieve elektronen gebeurt, die net andersom door de draad gaan (van - naar + op de batterij uitgang)
zij die vielen zijn gevallen