2 accu's laden
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: 2 accu's laden
Ze heeft al lekker liggen slapen in de bus terwijl papa aan het klussen was.. (met moeder ernaast.. haha) fijn zo'n garage in huis..
zij die vielen zijn gevallen
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: 2 accu's laden
Wat voor lader gebruik je in de bus Thijs?
Een Ctek?
Ik zit aan exact hetzelfde te denken, maar heb twijfels over de AGM accu ivm het hogere voltage icm één lader voor twee accu's.
Als ik namelijk bijvoorbeeld een Bosch L5 semi tractie van 90Ah gebruik icm met mijn "standaard" startaccu, heb ik geen problemen met laadverschillen.
Wat is de reden dat jij voor yellowtop hebt gekozen? Ik neem aan dat je de 75Ah hebt?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Een Ctek?
Ik zit aan exact hetzelfde te denken, maar heb twijfels over de AGM accu ivm het hogere voltage icm één lader voor twee accu's.
Als ik namelijk bijvoorbeeld een Bosch L5 semi tractie van 90Ah gebruik icm met mijn "standaard" startaccu, heb ik geen problemen met laadverschillen.
Wat is de reden dat jij voor yellowtop hebt gekozen? Ik neem aan dat je de 75Ah hebt?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: 2 accu's laden
Maar wij niet..?Thijs84 schreef:Antwoord heb je denk ondertussen
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: 2 accu's laden
Een accu lader..jerupke schreef:Maar wij niet..?Thijs84 schreef:Antwoord heb je denk ondertussen
Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
zij die vielen zijn gevallen
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: 2 accu's laden
Ik zal even uitleg geven. Thijs en ik hebben gisteren telefonisch contact gehad over bovenstaand onderwerp. Wij zijn beide van plan onze bus zoveel als mogelijk zelfvoorzienend te maken mbt stroom, omdat wij graag offgrid kamperen.
Beide gaan we werken met energiezuinige spullen zoals een compressorkoelkast, led-verlichting en usb laadpunten gevoed door een huishoudaccu.
Tijdens het oriënteren op een accu en ben ik er achter gekomen dat je met een Yellowtop accu (of een soortgelijke AGM accu) een probleem hebt om het hoge voltage (14,7v) te behalen als je hem oplaad op de motor of walstroom. Als voorbeeld, mijn startaccu (13,5v) word geladen via de motor of walstroom middels een cyrix relais tot vol max 13,5v. Een tweede accu als bijvoorbeeld een Yellowtop (14,7) kan daardoor niet verder dan 13,5v worden opgeladen, waardoor je niet de volledige capaciteit behaald van deze accu, aangezien deze 100% vol is bij 14,7v. Dit hoge voltage is nu juist waar je deze accu voor aanschaft, omdat dit die extra capaciteit geeft.
Er zijn wel mogelijkheden om de yellowtop voller te krijgen dan 13,5v geloof ik, maar dan moet je zorgen dat de cyrix losgekoppeld word, zodat hij anders niet de startaccu gaat overladen. Volgens mij is dit wat Thijs gaat doen (correct me if I'm wrong).
Ik ga ervoor kiezen om qua capaciteit de grootst mogelijke "normale" 13,5v semi traktie accu te plaatsen als huishoudaccu, waardoor ik allebei mijn accu's tot hetzelfde voltage volledig kan opladen. Ik ben van plan een 100Ah accu te plaatsen en zou hier in mijn geval denk ik prima 48 uur op kunnen leven verwacht ik. Opladen via de walstroom gebeurt middels een Ctek mxs 10 lader.
Re: 2 accu's laden
Ik heb Links-rechts een yellowtop staan, voor starten wat overdaad maar dan kan je wel met beide tot 14,7
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: 2 accu's laden
Dat was iets wat ik ook nog bedacht, maar word wel prijzig.
Als huishoudaccu heb je dan de 75Ah neem ik aan.
Welke heb je als startaccu? 38Ah?
Edit:
Zorgt de cyrix er dan automatisch voor dat hij ze beide volledig oplaad tot 14,7v of moet je daar nog iets extras voor instellen of plaatsen?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Als huishoudaccu heb je dan de 75Ah neem ik aan.
Welke heb je als startaccu? 38Ah?
Edit:
Zorgt de cyrix er dan automatisch voor dat hij ze beide volledig oplaad tot 14,7v of moet je daar nog iets extras voor instellen of plaatsen?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: 2 accu's laden
Beide 75
Is een bedrijf dat jaarlijks alle yellow-tops vervangt en ze door verkoopt. Geen idee hoe/wat heeft Fred ooit voor me geregeld maar dan waren ze Maximaal 1/2 prijs
Is een bedrijf dat jaarlijks alle yellow-tops vervangt en ze door verkoopt. Geen idee hoe/wat heeft Fred ooit voor me geregeld maar dan waren ze Maximaal 1/2 prijs
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: 2 accu's laden
Zorgt de cyrix er dan automatisch voor dat hij ze beide volledig oplaad tot 14,7v of moet je daar nog iets extras voor instellen of plaatsen?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
2 accu's laden
Wellicht snap ik het niet, maar dit is mijn redenatie
Laden kan op 3 manieren bij mij
1) dynamo, die pakt de startaccu en via de cyrix de HH accu. Tot welk vermogen 13,7-14,6 weet ik niet maar dit regelt niet de cyrix maar de dynamo
2) via de walstroom, vitron duo lader, 14,7
3) via de panelen, 14,7 met een ratio 80/20 hH/start met mijn votronic mmpt regelaar
Nu komt ie, als je vaak rijdt zit je altijd goed, dus maakt het niet uit of ie ‘vol’ raakt…stroom zat, zelfde is aan de stekker het werkt wel, enkel bij langere tijd stilstaan zonder stroom is die laadspanning interessant.
Wat ik merk is dat je de HH echt leeg trekt, diep ontladingskwaliteit is veel belangrijker.
Laden kan op 3 manieren bij mij
1) dynamo, die pakt de startaccu en via de cyrix de HH accu. Tot welk vermogen 13,7-14,6 weet ik niet maar dit regelt niet de cyrix maar de dynamo
2) via de walstroom, vitron duo lader, 14,7
3) via de panelen, 14,7 met een ratio 80/20 hH/start met mijn votronic mmpt regelaar
Nu komt ie, als je vaak rijdt zit je altijd goed, dus maakt het niet uit of ie ‘vol’ raakt…stroom zat, zelfde is aan de stekker het werkt wel, enkel bij langere tijd stilstaan zonder stroom is die laadspanning interessant.
Wat ik merk is dat je de HH echt leeg trekt, diep ontladingskwaliteit is veel belangrijker.
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: 2 accu's laden
Ik ben vooral geïnteresseerd in het laden op de motor. Als de yellowtops compleet vol gaan op de motor, dan is het voor ons het overwegen waard om deze aan te schaffen.
Zonnepanelen nemen we (nog) niet, aangezien het budget er nog niet is en walstroom willen we eigenlijk ook niet omdat we zo vaak mogelijk willen wildkamperen.
Na max 2 nachten gaan wij vaak weer een paar uur rijden, dus opladen gaat goedkomen. De vraag is alleen tot hoeveel voltage laad hij door als ik 2 accu's plaats die tot 14,7v moeten.... Heb je geen display geplaatst waar je op kunt zien hoe vol/leeg ze gaan?
Tot hoe ver kun je ze leegtrekken?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Zonnepanelen nemen we (nog) niet, aangezien het budget er nog niet is en walstroom willen we eigenlijk ook niet omdat we zo vaak mogelijk willen wildkamperen.
Na max 2 nachten gaan wij vaak weer een paar uur rijden, dus opladen gaat goedkomen. De vraag is alleen tot hoeveel voltage laad hij door als ik 2 accu's plaats die tot 14,7v moeten.... Heb je geen display geplaatst waar je op kunt zien hoe vol/leeg ze gaan?
Tot hoe ver kun je ze leegtrekken?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: 2 accu's laden
Als je steeds , een aantal keren in de week, een accu die helemaal leeg is met de dynamo gaat laden ben ik bang dat die geen lang leven beschoren is, heb al eens eerder een uitgebrande dynamo gehad en kreeg bij het revisiebedrijf de wind van voren, hoe ik het in mijn hoofd haalde om een lege accu op te laden door te gaan rijden!!!!
Het was dan wel een gelijkstroom type maar heb geen idee of dat wat uitmaakt, het enigste dat ik weet is dat die meer stroom leverd, maar het lijkt mij logisch dat daardoor ook de temp. stijgt .
Het was dan wel een gelijkstroom type maar heb geen idee of dat wat uitmaakt, het enigste dat ik weet is dat die meer stroom leverd, maar het lijkt mij logisch dat daardoor ook de temp. stijgt .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: 2 accu's laden
Uiteraard trekken we de accu nooit helemaal leeg. We willen gewoon binnen de aangegeven marges van de accu blijven. Dat gaan we natuurlijk monitoren met een metertje...
Lijkt me vrij logisch eigenlijk
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Lijkt me vrij logisch eigenlijk
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: 2 accu's laden
Accu protector ertussen werkt beter dan af en toe op een metertje kijken.. ga ik ook plaatsen. Kosten zijn te doen, en als hierdoor een toch al dure accu langer mee gaat.. win win situatie.
Biivoorbeeld een Victron BatteryProtect 12/24V-65A
Biivoorbeeld een Victron BatteryProtect 12/24V-65A
zij die vielen zijn gevallen