2 accu's laden

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: 2 accu's laden

Bericht door Casperdl » ma sep 20, 2021 16:09 pm

Lars schreef:
do sep 16, 2021 19:36 pm
Ik ben vooral geïnteresseerd in het laden op de motor. Als de yellowtops compleet vol gaan op de motor, dan is het voor ons het overwegen waard om deze aan te schaffen.

Zonnepanelen nemen we (nog) niet, aangezien het budget er nog niet is en walstroom willen we eigenlijk ook niet omdat we zo vaak mogelijk willen wildkamperen.

Na max 2 nachten gaan wij vaak weer een paar uur rijden, dus opladen gaat goedkomen. De vraag is alleen tot hoeveel voltage laad hij door als ik 2 accu's plaats die tot 14,7v moeten.... Heb je geen display geplaatst waar je op kunt zien hoe vol/leeg ze gaan?

Tot hoe ver kun je ze leegtrekken?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Hoi Lars, een zonnepaneel kan juist onwijs helpen om wild te kamperen - dit zou ik in je plan meenemen.

Zelf heb ik een paar jaar terug een huishoudcircuit in de bus aangelegd met standaard start-accu, Cyrix relais (schakelbaar op de min), Victron batteryprotect (schakelbaar uit interieur) en daarachter mijn verbruikers en een simpele accumonitor. We gebruiken het me name voor telefoons/tabler etc. opladen, verlichting in de bus, gasmelder en kraantje. Volgend jaar ws. ook voor de koelbox als back-up.

Als accu heb ik via marktplaats voor 60 euro een 4 jaar oude Optima Yellowtop gekocht. Na een jaar heb ik een opvouwbaar zonnepaneel gekocht (deze: https://www.justkampers.com/100w-ultral ... panel.html) en af en toe laad ik daar de accu mee bij. Had ik dit eerder bedacht, had ik de battery protect niet hoeven kopen, aangezien dit ook in de laadcontroller van het zonnepaneel zit die ik dan vast in de bus had kunnen monteren. ik heb ook geen aansluiting voor wal-stroom.
edit: ik heb nooit ergens gelezen dat 14,7 volt laden nodig is, waar heb je dat vandaan?

Je kunt alles proberen te beredeneren, maar gewoon uitproberen werkt soms beter. En is - maar dat is mijn mening - ook leuker :)
Via Marktplaats een accu kopen scheelt enorm veel geld en geeft je de ruimte om ook wat te proberen. Je budget kun je dan stoppen in een goede basis, zoals een setup met een zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 2 accu's laden

Bericht door Thijs84 » ma sep 20, 2021 18:22 pm

Tweedehands accu zou ik echter voorzichtig mee zijn. Accu's hebben tenslotte ook een houdbaarheidsdatum qua aantal laadcyclus
En het zonnepaneel, handig maar wat een geld zeg.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: 2 accu's laden

Bericht door Lars » ma sep 20, 2021 19:04 pm

Casperdl schreef:
Lars schreef:
do sep 16, 2021 19:36 pm
Ik ben vooral geïnteresseerd in het laden op de motor. Als de yellowtops compleet vol gaan op de motor, dan is het voor ons het overwegen waard om deze aan te schaffen.

Zonnepanelen nemen we (nog) niet, aangezien het budget er nog niet is en walstroom willen we eigenlijk ook niet omdat we zo vaak mogelijk willen wildkamperen.

Na max 2 nachten gaan wij vaak weer een paar uur rijden, dus opladen gaat goedkomen. De vraag is alleen tot hoeveel voltage laad hij door als ik 2 accu's plaats die tot 14,7v moeten.... Heb je geen display geplaatst waar je op kunt zien hoe vol/leeg ze gaan?

Tot hoe ver kun je ze leegtrekken?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Hoi Lars, een zonnepaneel kan juist onwijs helpen om wild te kamperen - dit zou ik in je plan meenemen.

Zelf heb ik een paar jaar terug een huishoudcircuit in de bus aangelegd met standaard start-accu, Cyrix relais (schakelbaar op de min), Victron batteryprotect (schakelbaar uit interieur) en daarachter mijn verbruikers en een simpele accumonitor. We gebruiken het me name voor telefoons/tabler etc. opladen, verlichting in de bus, gasmelder en kraantje. Volgend jaar ws. ook voor de koelbox als back-up.

Als accu heb ik via marktplaats voor 60 euro een 4 jaar oude Optima Yellowtop gekocht. Na een jaar heb ik een opvouwbaar zonnepaneel gekocht (deze: https://www.justkampers.com/100w-ultral ... panel.html) en af en toe laad ik daar de accu mee bij. Had ik dit eerder bedacht, had ik de battery protect niet hoeven kopen, aangezien dit ook in de laadcontroller van het zonnepaneel zit die ik dan vast in de bus had kunnen monteren. ik heb ook geen aansluiting voor wal-stroom.
edit: ik heb nooit ergens gelezen dat 14,7 volt laden nodig is, waar heb je dat vandaan?

Je kunt alles proberen te beredeneren, maar gewoon uitproberen werkt soms beter. En is - maar dat is mijn mening - ook leuker :)
Via Marktplaats een accu kopen scheelt enorm veel geld en geeft je de ruimte om ook wat te proberen. Je budget kun je dan stoppen in een goede basis, zoals een setup met een zonnepaneel.
Dank je wel voor de tip, ik ga hem zeker meenemen, maar ben er op dit moment volledig zeker van om nog geen zonnepaneel aan te schaffen. Wel ga ik het systeem "zonnepaneel klaar" maken, zodat het er heel gemakkelijk bij geplaatst kan worden mochten we dit toch nodig vinden.

Die opvouwbare panelen die jij tipt, zie ik dan juist weer helemaal niet zitten eerlijk gezegd. Dat zou weer een extra handeling zijn bij het op- en afbouwen, en we willen het zo gemakkelijk mogelijk houden, aangezien we onze handen al vol genoeg hebben aan onze twee dochters die direct aan staan als we ergens landen.
In ons geval zou er een vast paneel óp het dak komen, welke altijd werkt en dus geen enkele handeling nodig heeft.
Voorlopig nog niet dus, maar we nemen het wel mee als toekomstplannen.

Mijn grootste twijfel nu is of het de investering waard is in ons geval, om 2 yellowtop accu's te kopen, terwijl we hem bij het wildkamperen nooit helemaal vol kunnen gebruiken aangezien de motor niet tot 14,7v laad.... Als iemand daar zijn mening over wilt geven?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: 2 accu's laden

Bericht door Casperdl » ma sep 20, 2021 19:07 pm

Thijs84 schreef:
ma sep 20, 2021 18:22 pm
Tweedehands accu zou ik echter voorzichtig mee zijn. Accu's hebben tenslotte ook een houdbaarheidsdatum qua aantal laadcyclus Afbeelding
En het zonnepaneel, handig maar wat een geld zeg.
Zo te zien is hij wel wat duurder geworden, dit heb ik er ook niet voor betaald. :o maar wij staan vaak wat langer met de kids en zonder walstroom red ik dat makkelijk met dit paneel. Bus in de schaduw, paneel een paar meter verderop in de zon.

En tweedehands accu, tja je moet ook geluk hebben, zeker waar! Maar voor de prijs wat ze nieuw kosten wil ik die gok wel wagen als de verkoper een plausibel verhaal heeft.

Maar zo kiest ieder zijn ding :)

Gebruikersavatar
Casperdl
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: do mei 28, 2015 19:49 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: 2 accu's laden

Bericht door Casperdl » ma sep 20, 2021 19:16 pm

Ik zie die 14,7 volt nergens terug, waar haal je die vandaan?
Op de Optima site staat dat ook niet.

https://nl.optimabatteries.com/nl-nl/su ... /#charging

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: 2 accu's laden

Bericht door Lars » di sep 21, 2021 16:58 pm

Dit staat aangegeven:
"Dynamo: 13,8 tot 15,0 Volt
Batterijlader (constante spanning): 13,8 tot 15,0 volt"

Dan wil je, om het uiterste er uit te halen, toch altijd zo hoog mogelijk gaan toch?
15v ipv 14,7v zelfs betekend dat..

Waarom heb jij voor een yellowtop accu gekozen dan?
Tot hoever laad en ontlaad jij hem?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 2 accu's laden

Bericht door gijsv » wo sep 22, 2021 7:36 am

"Een AGM accu uit de Optima Yellow Top serie is een accu die men installeert en daarna geen omkijken meer aan heeft. Ongeacht de omstandigheden, vocht, hitte, vuil, overmatige trillingen of regelmatige ontlading, levert hij gegarandeerd ononderbroken vermogen gedurende de volledige ontlaadcyclus. Bij belasting handhaven Optima Yellow Top accu’s een relatief hoog voltage. Hierdoor levert hij meer energie, dan vergelijkbare conventionele batterijen. Dit alles dankzij de Optima AGM spiraalaccu technologie die de voordelen van een startbatterij combineert met die van een semitractie accu. De Optima Yellow Top levert beduidend meer laad- en ontlaadcycli dan conventionele loodaccu’s. Bovendien zijn Yellow Top accu’s bijzonder geschikt voor seizoensgebonden gebruik dankzij de geringe zelfontlading."

de yellowtop zou dus vergelijkbaar moeten zijn met een grotere loodaccu en blijft langer heel....

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: 2 accu's laden

Bericht door Lars » wo sep 22, 2021 9:18 am

Dit besef ik me. Deze eigenschappen zijn absoluut een reden om deze accu aan te schaffen, maar de hoofdreden is voor ons vanwege de extra capaciteit.
Ik ben alleen bang dat ik die extra capaciteit nooit behaal als ik hem voor het wildkamperen enkel op de motor kan opladen tot "maar" 13,8v...

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 2 accu's laden

Bericht door Thijs84 » wo sep 22, 2021 9:31 am

Zolang je geen week op dezelfde plek blijft staan, zal je genoeg vermogen hebben om de dag/nacht door te brengen
zij die vielen zijn gevallen

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 2 accu's laden

Bericht door gijsv » wo sep 22, 2021 10:28 am

Lars schreef:
wo sep 22, 2021 9:18 am
Dit besef ik me. Deze eigenschappen zijn absoluut een reden om deze accu aan te schaffen, maar de hoofdreden is voor ons vanwege de extra capaciteit.
Ik ben alleen bang dat ik die extra capaciteit nooit behaal als ik hem voor het wildkamperen enkel op de motor kan opladen tot "maar" 13,8v...
Ik geloof toch dat als je niet aan panelen wil en verder niet zoveel stroom gebruikt (paar telefoons opladen) je beter een koelkast op gas kan laten draaien.

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: 2 accu's laden

Bericht door Lars » wo sep 22, 2021 10:49 am

Een zonnepaneel zou de volgende stap kunnen zijn. Gas wil ik niet.

Het zou toch makkelijk moeten kunnen om een webasto koelkast (1A p uur), wat telefoonopladers en een lampje 2 dagen op een accu te kunnen laten draaien zou ik zeggen. Daarna weer laden tijdens het rijden en opnieuw 2 dagen verbruik enz enz...?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 2 accu's laden

Bericht door gijsv » wo sep 22, 2021 13:20 pm

die 1Ap/u is gemiddeld, maar wat is z'n piek? mijn ervaring is dat met >25! er geregeld iets uit pakken je een totaal ander verbruik hebt. Laat staan met >30 (wat mijn vakantie bestemmingen vaak zijn. Laat het nu net zo zijn dat je de bus vooraf in het mooie seizoen gebruikt.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: 2 accu's laden

Bericht door mobiel70 » wo sep 22, 2021 13:56 pm

Als het juist zou zijn wat Lars verobderstelt over het gebruik, had niemand zonnepanelen nodig. De werkelijkheid is anders. Een compressor koelbox slaat gedurende een uur driemaal voor vijf minuten aan het werk, en "pakt" dan tussen de 5 en 6,5 A stroom. Dat is dus al meer dan de veronderstelde 1 Ah. Verder is de omgevingstemperatuur en het gebruik van belang: hoe warm is het op welke stand staat de thermostaat en hoe vaak gaat 'ie open? Kortom: je zult òf aan de walstroom, òf aan een goed zonnepaneel moeten. En je moet een constante spanning hebben, die compressordingen zijn zeer gevoelig voor spanningsval. Mijn koelbox slaat al op hol als ik minder dan 12,50 V spanning heb, terwijl alle andere apparatuur vlekkeloos blijft werken.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: 2 accu's laden

Bericht door Lars » wo sep 22, 2021 14:34 pm

Dat die 1 A per u relatief is had ik inderdaad ook al bedacht. De buitentemperatuur speelt daarbij natuurlijk een erg grote rol, hoe warmer buiten hoe meer verbruik.
Ik besef me dat het een grote zoektocht is en deze discussie brengt veel informatie. Leuk ook om hiermee bezig te zijn.

De setup heb ik redelijk inzichtelijk hoe ik het wil hebben. Enige waar ik nog over twijfel is over welke accu.

Laten we er vanuit gaan dat ik grotendeels op de dynamo laad aan 13,8v. Denken jullie dan dat een yellowtop 75Ah of een standaard (Bosch of Banner) semitraktie 100Ah meer capaciteit heeft Als huishoudaccu?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk


Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: 2 accu's laden

Bericht door fahtal » wo sep 22, 2021 16:12 pm

zonder zonnepaneel ga je het echt niet redden. met alleen een accu. met geluk 2 dagen maar daar twijfel ik aan.

Ik heb destijds voor 60 euro een 2e hands set bij wilfred gekocht. het waren zonnepanelen van lichtboeien die vervangen werden.

Misschien eens zoeken naar wat 2e hands spul met omvormertje.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie