Huishoud circuit met panelen

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Huishoud circuit met panelen

Bericht door gijsv » di jul 20, 2021 18:51 pm

Zo… ik wordt helemaal gek.. en dat elke zomer

Afgelopen jaar flink geïnvesteerd in electra, zonnepanelen en koeling maar in de testopstelling thuis perfect… op vakantie totaal niet…

Ondanks dat ik ‘A’ materialen heb gebruikt, goed was ingelezen en echt niet achterlijk ben (self-declared) blijft dit gewoon een beetje jammer

Wie weet een electro hobbyist, betaalbare camperbouwer welke tegen een schappelijke vergoeding dit fixt! Liefst in de buurt van huis (Haarlem)

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door gijsv » di jul 20, 2021 18:53 pm

Probleem zit overigens metname in de dometic crx-50 welke nooit mee wil doen, ondanks dat ik ervoor een vitron orion 12|12-9 heb zitten zodat ie altijd >12.4 volt krijgt

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door Thijs84 » di jul 20, 2021 21:24 pm

Heeft die compressor koelkast aan de achterkant de mogelijkheid om warme lucht af te voeren? Wordt tenslotte warm in een kast.. en met een testopstelling zit het denk niet opgesloten. ;-)
zij die vielen zijn gevallen

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door gijsv » di jul 20, 2021 21:28 pm

Ja, dat heeft ie, probleem is dat dit z’n slimme koelkast is die niet wil luisteren

Gebruikersavatar
Rowan
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door Rowan » di jul 20, 2021 23:03 pm

Ik heb zelf de cre50 met zonnepanelen en Victor spul (shunt, mppt, Orion en acculader). Zelf afgelopen weken op vakantie geweest en geen problemen gehad.

De koelkast achter een Orion zetten zou ik zelf niet doen tenzij het echt noodzakelijk is, werkt direct op de HH accu niet naar wens of wat is de reden om de Orion in te zetten?

Wat is je exacte probleem? En gaat de koelkast niet in storing?

Wat ik bij mijn victron mppt gemerkt heb is dat deze aardig last kunnen hebben van storing bij het draaien van de motor. Bij het volledig geïsoleerd plaatsen van een testopstelling net buiten de bus (bij de motor) reageerde de de opstelling heel anders wanneer ik de motor startte.

Uiteindelijk is het vooral meten. Testopstelling, In de bus, in de bus met draaiende motor, in de bus tijdens trip.
T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door Thijs84 » di jul 20, 2021 23:06 pm

Blijkbaar doe ie zich dan beter voor dan hij is..
Neem aan dat je al contact hebt gehad met de leverancier?
Geprobeerd zonder die vectron? Wellicht dat deze geen goede spanning doorlaat. Is 110W geloof ik. Is dit genoeg start spanning voor de koelkast?
zij die vielen zijn gevallen

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door gijsv » wo jul 21, 2021 9:02 am

Ding zit er juist tussen om het juiste voltage aan de koelkast te geven. Deze koelkast heeft een accu beveiliging en slaat anders vroeg af omdat ie wat verder van de accu staat.

De koelkast geeft nu 2 pulsen (overbelasting fan), maar die kan het niet zijn want deze kan ik zo loskoppelen. (Zonder fan draait ie normaal ook prima).

Morgen eens kijken of ie tijdens het rijden of met walstroom nog wel sjoegge geeft

Gebruikersavatar
Rowan
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door Rowan » wo jul 21, 2021 9:28 am

Ik ben geen expert maar bij mij zit er ook ruim 7 meter draad tussen de koelkast en m'n accu. Een dikke kabel van de accu naar het dashboard en dan weer terug naar het midden van de camper waar de koelkast staat.

Ik zou eerder investeren in goede bekabeling (als dat niet het geval is) dan een Orion er tussen plaatsen. Als je dezelfde accu gebruikt als in de testopstelling en het werkt dan wel dan zou je geen extra voltage verlies moeten hebben(?) Ik zou meten of je voltage overeenkomt op het eindpunt en direct op de accu.

Ik heb de Orion geplaatst tussen de dynamo en mijn HH accu zodat ik, in geval van noodgedwongen laden via de dynamo i.p.v. zonnepanelen deze optie kan benutten en de accu kan laden met een vast voltage. Echter bij het in/uitschakelen van de Orion moet ik soms mijn koelkast uit en aan zetten omdat hij dan in storing valt.
Mijn Orion geeft dus meer problemen (m.b.t. de koelkast) dan dat hij goed doet. Zeker wanneer ik de motor start of uitzet.
T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Huishoud circuit met panelen

Bericht door gijsv » wo jul 21, 2021 10:01 am

Nu op de oplader gehangen dus 220v omgezet naar 12v en dan werkt het wel. Zit ergens in de bekabeling of al die apparaten .

Thuis naar de expert.


Rare blijft dat de lader de accu voed en de rest van het circuit gelijk is. Accu’s waren vol 14,7v

Gebruikersavatar
Rowan
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: do okt 01, 2020 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door Rowan » wo jul 21, 2021 11:35 am

Is het probleem er ook wanneer je de lader er werd af haalt en het contact van de motor uit laat? Heb je een gescheiden systeem? (Start en huishoud accu)?

Als er kortdurend voltageverlies is bij bijvoorbeeld het starten van de motor oid. is dat misschien de verklaring, de Orion kan dat blijkbaar niet ondervangen.
T2B "78, foto's op: http://00UM38.nl

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door gijsv » wo jul 21, 2021 12:17 pm

Circuit is gescheiden, en mocht bij starten of overschakelen de koelkast kort niet werken is dat niet z’n probleem.

Blijft vreemd dat de foutcode 2 pulsen is en niet 1 (buiten bereik spanning).

Gekke is dat het wel heeft gewerkt, met en zonder orion. Probleem zonder was dat de koelkast te vroeg uit ging, vermoedelijk door te veel verlies op te dunne bedrading. Nu doet ie niks meer zonder lader, wat ie doet tijdens rijden (hogere toeren) kan ik niet testen in mijn eentje.

Denk bedrading vervangen en wellicht ook overstappen op een domme koelkast

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door fahtal » do jul 22, 2021 20:37 pm

Mijn koelkast is niet slim mijn accu is niet slim. En dat werkt. Samen met mijn domme panelen.... misschien het zooitje wat dommer maken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door gijsv » wo jul 28, 2021 11:59 am

Zal eerlijk zijn, zat een zekering los in het laadcircuit..

Laad nu met 7.8A en de koelkast op standje 4…

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door Briebelbus » wo jul 28, 2021 12:20 pm

goed om te horen dat je de fout gevonden heb., alles werkt nu goed :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Huishoud circuit met panelen

Bericht door gijsv » wo jul 28, 2021 12:28 pm

Het lijkt te werken, over 2 weken weet ik het zeker.

Die foutcodes van de koelkast blijven raadselachtig

Plaats reactie