Klokje T2b

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Klokje T2b

Bericht door dirkinbrabant » wo mei 05, 2021 22:23 pm

De klok is ook buiten de bus getest. Dat staat hierboven duidelijk genoeg:
Klok is weer uitgebouwd en we hebben de test gedaan door ze aan een externe 12V batterij te hangen (gisteren om 15 uur). Vannacht om 24.30 is ze 'stil' gevallen.
De klok stopt na een tijdje. Spanning er af en weer op: klok loopt, en stop weer na een tijdje. Dat is het probleem wat ik hierboven lees.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6357
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Klokje T2b

Bericht door old brumax » wo mei 05, 2021 22:50 pm

Dan zit het probleem wss in het spoeltje of de inwendige contacten.
Het is zo'n simpele constructie, zodra er stoom op komt word het spoeltje geactiveerd daardoor word er een veer een stukje opgewonden zodat er veerspnning op de balans staat en de klok loopt na een paar minuten is de veerspanning zover teruggelopen dat de contactpunten weer sluiten waardoor het spoeltje weer bekrachtigd woord en de veer opgespannen enz. enz.
Dus hoe moeilijk kan het zijn om daar even voor te gaan zitten en die cyclus afwacht!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

bartbusje
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: za dec 07, 2019 7:23 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Klokje T2b

Bericht door bartbusje » do mei 06, 2021 20:05 pm

Zoals eerder vermeld valt de klok uit na een tijdje. Dit zowel in als uit de bus. Dit gebeurt niet na een paar minuten maar soms na 1 of meerdere uren! Het heeft ook al zelfs 2 dagen gelopen (uit de bus) zonder problemen om het dan weer plots op te geven. Er is dus duidelijk geen "lijn" in te trekken. Effe voor gaan zitten zit er dus niet in...

bartbusje
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: za dec 07, 2019 7:23 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Klokje T2b

Bericht door bartbusje » zo jun 06, 2021 11:18 am

Klokje loopt weer als een trein!
Via, via is de klok uiteindelijk bij een echte klokkenmaker terechtgekomen. Eerdere pogingen om bij de plaatselijk klokkenmaker geholpen te kunnen worden, leverden niets op. Ofwel hadden ze geen tijd ofwel geen zin om er naar te kijken. Maar sinds woensdag loopt de klok weer prima in de bus.
Wat was nu het probleem? Inwendig bleek er toch iets niet in orde te zijn. Eén of ander onderdeel binnenin het mechanisme duwde niet constant op een ander onderdeel waardoor de klok stilviel maar bij een schokje weer (even) liep. Als ik het goed begrepen heb, is er een klein gaatje geboord en is er een asje ingezet dat nu constant het onderdeel op zijn plaats houdt. Ik heb dit zelf niet gezien (dus kan ook geen foto posten) want de behuizing zat al weer rond de klok toen ik ze terugkreeg. Probleem is dus opgelost!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Klokje T2b

Bericht door mobiel70 » zo jun 06, 2021 16:03 pm

Nou, als 'ie loopt als een trein, dan hoop ik dat het klopt als een bus :mrgreen:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie