Accu of niet?
-
- Gevorderde
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
- Locatie: Haarlem
Accu of niet?
Soms start mijn bus niet. Lijkt een accu probleem maar heb hem laten doormeten en de accu boer zei dat hij goed was. Dit is gebeurd:
Bus uit loods gereden waar hij standaard aan de v-TEC lader ligt. Daarna max 20 min op de knipper gezet om in te laden en daarna starte zij niet. Met accubooster eraan starte ze weer. Daarna 15 km gereden, bus uit gezet, uit geladen en weer weg, starte ze prima.
Week later, van de lader, naar ouders gereden, 15 km. Daar een nachtje geslapen, bus starte de ochtend erna. Vervolgens weer zo’n 20 km gereden, surfje gedaan, en bus starte niet. Je hoort bij het starten helemaal niks. Bus aan laten duwen en reed daarna weer prima.
Wat kan dit zijn?
Bus uit loods gereden waar hij standaard aan de v-TEC lader ligt. Daarna max 20 min op de knipper gezet om in te laden en daarna starte zij niet. Met accubooster eraan starte ze weer. Daarna 15 km gereden, bus uit gezet, uit geladen en weer weg, starte ze prima.
Week later, van de lader, naar ouders gereden, 15 km. Daar een nachtje geslapen, bus starte de ochtend erna. Vervolgens weer zo’n 20 km gereden, surfje gedaan, en bus starte niet. Je hoort bij het starten helemaal niks. Bus aan laten duwen en reed daarna weer prima.
Wat kan dit zijn?
de groetjes van Tante Leen!
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: Accu of niet?
Als je dit eenvoudig wil testen:
Bus in zijn vrij!!!!!!!! Of iemand erin met de koppeling in.
Extra draadje van je startmotor (dat schuifstkkertje) naar de accu (nog niet erop!)
Contact aan
Draadje tegen je + Pool aanhouden en dan start hij.
Doet hij dit niet is het toch je accu (maar die is goed gaf je aan)
Bus in zijn vrij!!!!!!!! Of iemand erin met de koppeling in.
Extra draadje van je startmotor (dat schuifstkkertje) naar de accu (nog niet erop!)
Contact aan
Draadje tegen je + Pool aanhouden en dan start hij.
Doet hij dit niet is het toch je accu (maar die is goed gaf je aan)
hoe???
-
- Gevorderde
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
- Locatie: Haarlem
Re: Accu of niet?
Top! Ik ga het de volgende keer proberen!eelke schreef: ↑ma mar 22, 2021 20:45 pmAls je dit eenvoudig wil testen:
Bus in zijn vrij!!!!!!!! Of iemand erin met de koppeling in.
Extra draadje van je startmotor (dat schuifstkkertje) naar de accu (nog niet erop!)
Contact aan
Draadje tegen je + Pool aanhouden en dan start hij.
Doet hij dit niet is het toch je accu (maar die is goed gaf je aan)
de groetjes van Tante Leen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Accu of niet?
Al eens aan het zuur niveau gedacht, bijvullen met gedest. water indien nodig en mogelijk omdat sommige accu's dicht zitten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
- Locatie: Haarlem
Re: Accu of niet?
Had de accu boer dat niet gezien denk je?old brumax schreef: ↑ma mar 22, 2021 21:32 pmAl eens aan het zuur niveau gedacht, bijvullen met gedest. water indien nodig en mogelijk omdat sommige accu's dicht zitten.
de groetjes van Tante Leen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
- Locatie: Haarlem
Re: Accu of niet?
Als daar iets los zit, start hij toch ook niet met accuboester?
de groetjes van Tante Leen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Accu of niet?
Eigen ervaringen met accu's:
- Een auto die niet wilde starten en wel met starthulp/startkabels van een andere auto: nieuwe accu geplaatst, wilde nog steeds niet starten. Het lag aan de startmotor die rot was en teveel stroom trok, en niet aan de accu;
- Wat doen de dashbordlampjes bij het contact aan en dan bij het niet starten: gaan ze flauw branden, gaan ze uit, of blijven ze gewoon vol branden;
- Halfbakken cel in de accu die af en toe sluiting maakte b.v. door te rijden en daarmee te laden waardoor er maar 10 volt uitkwam ipv 12 volt en later weer 12 volt.Moeilijk te ontdekken, het lijkt er dan op dat er niets aan de hand is. Is b.v. te ontdekken door spanning te meten als de bus weer dienst weigert, vandaar ook de vraag over de lampjes;
- Continu aan de C-teck is geen garantie dat de accu de stalling overleeft. Daarom zet ik die er een paar dagen of een week wel op, en dan drie weken niet of zoiets. Een accu die drie weken niet overleeft zonder bij te laden is ook niet meer op orde;
- accupolen gecorrodeerd en daarmee slecht contact. Opschuren en in de vaseline zetten;
- Loszittende accuklem op accupool;
- Bij kou presteren accu's minder, bij de eerste koudegolf vallen ze dan ook door de mand. Dus hoe was de temperatuur;
- Terugval in spanning meten als de bus wel start, als deze onder de 9,5 volt zakt als de startmotor draait is het ook meestal gedaan. Is wel afhankelijk van de temperatuur, als het warm is kan dat goedgaan maar bij koude niet.
En de vraag wat de accuboer precies heeft gemeten, zat daar ook een belastingstest bij, of meting maximale startstroom o.i.d.
En hier een link met leuke accuweetjes en meetjes:
https://problemcar.nl/columns/accu-testen-zo-doe-je-dat
Succes, en laat weten wat je ervaringen zijn!
- Een auto die niet wilde starten en wel met starthulp/startkabels van een andere auto: nieuwe accu geplaatst, wilde nog steeds niet starten. Het lag aan de startmotor die rot was en teveel stroom trok, en niet aan de accu;
- Wat doen de dashbordlampjes bij het contact aan en dan bij het niet starten: gaan ze flauw branden, gaan ze uit, of blijven ze gewoon vol branden;
- Halfbakken cel in de accu die af en toe sluiting maakte b.v. door te rijden en daarmee te laden waardoor er maar 10 volt uitkwam ipv 12 volt en later weer 12 volt.Moeilijk te ontdekken, het lijkt er dan op dat er niets aan de hand is. Is b.v. te ontdekken door spanning te meten als de bus weer dienst weigert, vandaar ook de vraag over de lampjes;
- Continu aan de C-teck is geen garantie dat de accu de stalling overleeft. Daarom zet ik die er een paar dagen of een week wel op, en dan drie weken niet of zoiets. Een accu die drie weken niet overleeft zonder bij te laden is ook niet meer op orde;
- accupolen gecorrodeerd en daarmee slecht contact. Opschuren en in de vaseline zetten;
- Loszittende accuklem op accupool;
- Bij kou presteren accu's minder, bij de eerste koudegolf vallen ze dan ook door de mand. Dus hoe was de temperatuur;
- Terugval in spanning meten als de bus wel start, als deze onder de 9,5 volt zakt als de startmotor draait is het ook meestal gedaan. Is wel afhankelijk van de temperatuur, als het warm is kan dat goedgaan maar bij koude niet.
En de vraag wat de accuboer precies heeft gemeten, zat daar ook een belastingstest bij, of meting maximale startstroom o.i.d.
En hier een link met leuke accuweetjes en meetjes:
https://problemcar.nl/columns/accu-testen-zo-doe-je-dat
Succes, en laat weten wat je ervaringen zijn!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Accu of niet?
De doorsnee accuboer verkoopt liever een nieuwe accu voor 100 euro + dan een beetje gedestilleerd water voor bijna noppes.Tante Leen schreef: ↑di mar 23, 2021 10:50 amHad de accu boer dat niet gezien denk je?old brumax schreef: ↑ma mar 22, 2021 21:32 pmAl eens aan het zuur niveau gedacht, bijvullen met gedest. water indien nodig en mogelijk omdat sommige accu's dicht zitten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Accu of niet?
Zou het de spanningsregelaar kunnen zijn waar door de accu niet goed opgeladen wordt.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Accu of niet?
Dat kun je meten als je een multimeter hebt, maar ook heel simpel, wacht tot het donker of bijna donker is en staart de auto, laat stationair lopen en zet nu het licht aan op groot licht geef nu gas zodat de motor mooi op toeren komt en let op de lichtbundel die moet nu feller worden, zodra je het gas loslaat gaat het licht weer flauwer branden, dit is eigenlijk een test die iedereen zou moeten doen die in een auto rijd, kost niets en je ziet meteen of hij bij laad.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
- Locatie: Haarlem
Re: Accu of niet?
Dit klinkt ook erg plausibel aangezien de accuboer aangaf dat hij niet dacht dat het de accu was. Hoe check je het met een voltmeter? En mocht dit het euvel zijn, hoe maak je het?old brumax schreef: ↑do mar 25, 2021 19:34 pmDat kun je meten als je een multimeter hebt, maar ook heel simpel, wacht tot het donker of bijna donker is en staart de auto, laat stationair lopen en zet nu het licht aan op groot licht geef nu gas zodat de motor mooi op toeren komt en let op de lichtbundel die moet nu feller worden, zodra je het gas loslaat gaat het licht weer flauwer branden, dit is eigenlijk een test die iedereen zou moeten doen die in een auto rijd, kost niets en je ziet meteen of hij bij laad.
de groetjes van Tante Leen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 830
- Lid geworden op: di apr 21, 2009 9:01 am
- Locatie: Haarlem
Re: Accu of niet?
Deze accuboer kostte me niks terwijl hij me weg had kunnen laten gaan met een nieuwe dure accu. Sommige mensen deugen! Nu mijn auto nog..old brumax schreef: ↑di mar 23, 2021 14:12 pmDe doorsnee accuboer verkoopt liever een nieuwe accu voor 100 euro + dan een beetje gedestilleerd water voor bijna noppes.Tante Leen schreef: ↑di mar 23, 2021 10:50 amHad de accu boer dat niet gezien denk je?old brumax schreef: ↑ma mar 22, 2021 21:32 pmAl eens aan het zuur niveau gedacht, bijvullen met gedest. water indien nodig en mogelijk omdat sommige accu's dicht zitten.
de groetjes van Tante Leen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Accu of niet?
Dan heb je nog een goeie!!!!!
wat voor dynamo heb je erin zitten gelijk of wisselstroom, op afstand een probleem oplossen is altijd moeilijk.
Een gelijkstroom heeft een externe spanningregelaar, een kastje wat meestal ergens achter het luchtfilter tegen de achterwand gemonteerd is, maar het kunnen ook de koolborstels zijn die op of bijna op zijn, het zelfde is het geval met een wisselstroom dynamo, daar zitten de borstels en regelaar vaak bij elkaar ingebouwd in de dynamo.
Maar heb je de oplossing zoals eelke beschreef al eens getest, iedereen kan wel van alles roepe door elkaar maar dat is niet effectief.
wat voor dynamo heb je erin zitten gelijk of wisselstroom, op afstand een probleem oplossen is altijd moeilijk.
Een gelijkstroom heeft een externe spanningregelaar, een kastje wat meestal ergens achter het luchtfilter tegen de achterwand gemonteerd is, maar het kunnen ook de koolborstels zijn die op of bijna op zijn, het zelfde is het geval met een wisselstroom dynamo, daar zitten de borstels en regelaar vaak bij elkaar ingebouwd in de dynamo.
Maar heb je de oplossing zoals eelke beschreef al eens getest, iedereen kan wel van alles roepe door elkaar maar dat is niet effectief.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!