Accu of niet?

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Accu of niet?

Bericht door mobiel70 » za mei 08, 2021 20:46 pm

En, is Tante Leen al weer gezond?
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Ruud52031296
Actief Lid
Berichten: 429
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
Locatie: Schijndel

Re: Accu of niet?

Bericht door Ruud52031296 » za mei 22, 2021 8:29 am

Tante Leen schreef:
zo mar 28, 2021 14:04 pm
mobiel70 schreef:
zo mar 28, 2021 13:51 pm
Over het algemeen is het advies om accu's in een systeem van hetzelfde merk en type te gebruiken. Op mijn boot had ik dat niet (een Optima redtop voor starten en een gewone tractie voor het electriciteitsverbruik), en waren de accu's na tien jaar op ;) Maar die hadden ook een tijdlang te kampen met een slechte accuscheiding. In de bus heb ik nu een Cyrix zitten, en op de boot sinds een paar jaar een Argofet, beiden van Victron. Waar het natuurlijk om gaat is dat die accuscheiding goed werkt, anders trekt de ene accu de andere leeg.
Het gekke is dat beide accu’s gisteren rond de 12,8 zaten en ik er verder niet mee gereden heb na het meten vd spanning... enniehoe... tis iig niet mijn startmotor 😂
Ik ben ook benieuwd, had afgelopen zomer een soortgelijk probleem, soms slecht starten (startmotor draait te langzaam) en begint pas te draaien bij voor mijn gevoel héél ver omdraaien vd sleutel. Tot helemaal niets meer doen na een lange rit. Ik dacht aan het contactblokje in het contactslot.
Maar de oplossing was bij mij: alle aansluitingen op de startmotor losmaken, schoonmaken, ontvetten en weer monteren, klaar!
Blijkbaar een temperatuurafhankelijke grote overgangsweerstand van bedrading naar startmotor.
Volgens mij stond dit nog niet in de mogelijke oplossing hierboven.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Accu of niet?

Bericht door old brumax » za mei 22, 2021 11:35 am

Geen temperatuur afhankelijke maar een corrosie afhankelijke opbouwende weerstand.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie