Groene stroom
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Groene stroom
Ik ben mezelf er van bewust dat er meerdere draadjes zijn over zonneenergie, 2e accu en bijvoorbeeld compressor koelkasten. Ik heb al veel gezocht en gelezen, maar nergens vind ik maatwerk tips voor onze bus.
Wij willen graag stroom opwekken door de zon te gebruiken. Echter ben ik niet van plan om onze originele Berlin koelkist te verwijderen. We zijn er tevreden over, de schakeling tussen 220v en 12v gaat vlekkeloos.
In onderstaande foto heb ik de gegevens van deze koelkist toegevoegd.
Verder gebruiken we af en toe enkel 12v voor een lampje of het opladen van een mobiele telefoon.
We willen graag bekijken of het mogelijk is ons volledige stroomverbruik op te wekken via één of twee flexibele zonnepanelen.
Vragen als in, is het überhaupt mogelijk met deze koelkist, hoeveel panelen hebben we nodig, wat is het totale stroomverbruik enz komen in ons op.
Wie kan hier iets zinnigs over roepen?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Wij willen graag stroom opwekken door de zon te gebruiken. Echter ben ik niet van plan om onze originele Berlin koelkist te verwijderen. We zijn er tevreden over, de schakeling tussen 220v en 12v gaat vlekkeloos.
In onderstaande foto heb ik de gegevens van deze koelkist toegevoegd.
Verder gebruiken we af en toe enkel 12v voor een lampje of het opladen van een mobiele telefoon.
We willen graag bekijken of het mogelijk is ons volledige stroomverbruik op te wekken via één of twee flexibele zonnepanelen.
Vragen als in, is het überhaupt mogelijk met deze koelkist, hoeveel panelen hebben we nodig, wat is het totale stroomverbruik enz komen in ons op.
Wie kan hier iets zinnigs over roepen?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Groene stroom
Hallo Lars,
Ik ben zelf ook in het bezit van een Westalia Berlin en ik heb hem eens gemeten. De koelbox trekt iets van 60 Watt, ofwel 5 ampere.
MAW je hebt dan een accu nodig die de tijd kan overbruggen om de koelbox te laten werken zonder dat hij stroomkrijgt. Want in de nacht zullen de zonnecellen waarschijnlijk weinig leveren.
Ik ben zelf van plan om op termijn de koelbox om te bouwen/moderniseren.
gr
Marcel
Ik ben zelf ook in het bezit van een Westalia Berlin en ik heb hem eens gemeten. De koelbox trekt iets van 60 Watt, ofwel 5 ampere.
MAW je hebt dan een accu nodig die de tijd kan overbruggen om de koelbox te laten werken zonder dat hij stroomkrijgt. Want in de nacht zullen de zonnecellen waarschijnlijk weinig leveren.
Ik ben zelf van plan om op termijn de koelbox om te bouwen/moderniseren.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Groene stroom
mijn 2 panelen van 60wattpiek laden maximaal 5 ampere.
dus ik zou zeggen nee met de info van marcel.
dus ik zou zeggen nee met de info van marcel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Groene stroom
Is het niet zo dat hij op 220 minder stroom verbruikt??Briebelbus schreef: ↑ma mei 04, 2020 14:38 pmHallo Lars,
Ik ben zelf ook in het bezit van een Westalia Berlin en ik heb hem eens gemeten. De koelbox trekt iets van 60 Watt, ofwel 5 ampere.
MAW je hebt dan een accu nodig die de tijd kan overbruggen om de koelbox te laten werken zonder dat hij stroomkrijgt. Want in de nacht zullen de zonnecellen waarschijnlijk weinig leveren.
Ik ben zelf van plan om op termijn de koelbox om te bouwen/moderniseren.
gr
Marcel
Als dat zo is zou een omvormer 12-220V dan niet een oplossing zijn???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Groene stroom
De stroom is wel lager op 220 volt maar het vermogen blijft gelijk.
Met een omvormer er bij die ook energieverlies heeft ga je juist meer vermogen uit je accu trekken.
Met een omvormer er bij die ook energieverlies heeft ga je juist meer vermogen uit je accu trekken.
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Groene stroom
Misschien een hele domme vraag hoor, maar kan ik met 2 panelen dan niet naar max 10 ampere? (120 watt / 12v = 10 ampere theoretisch)fahtal schreef:mijn 2 panelen van 60wattpiek laden maximaal 5 ampere.
dus ik zou zeggen nee met de info van marcel.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Groene stroom
Mijn opstelling is 120 watt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Groene stroom
Maar ook qua accu ga je dit niet redden.... een oude dometic koelkast en panelen is gewoon geen gelukkig huwelijk. Je wil iets wat technisch wellicht mogelijk is op de uiterste marges maar wat in de praktijk niet gaat brengen wat jij eigenlijk wil.
Bij elkaar is panelen en een koelkast met met installatie materialen een flinke investering, maar de helft aanschaffen is echt weggegooid geld. Dus of diep in de buidel tasten of overstappen op blikken bonen en rode wijn, deze hebben weinig koeling nodig.
Bij elkaar is panelen en een koelkast met met installatie materialen een flinke investering, maar de helft aanschaffen is echt weggegooid geld. Dus of diep in de buidel tasten of overstappen op blikken bonen en rode wijn, deze hebben weinig koeling nodig.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Groene stroom
Dit dus.gijsv schreef: ↑di mei 05, 2020 7:27 amMaar ook qua accu ga je dit niet redden.... een oude dometic koelkast en panelen is gewoon geen gelukkig huwelijk. Je wil iets wat technisch wellicht mogelijk is op de uiterste marges maar wat in de praktijk niet gaat brengen wat jij eigenlijk wil.
Bij elkaar is panelen en een koelkast met met installatie materialen een flinke investering, maar de helft aanschaffen is echt weggegooid geld. Dus of diep in de buidel tasten of overstappen op blikken bonen en rode wijn, deze hebben weinig koeling nodig.
Hier op het forum zoals je zelf al zegt zijn er een aantal die deze route hebben bewandeld en allemaal op hetzelfde uitkomen. pv + goede huishoud accu + compressor koelkast.
welke type/ vermogen/ grote. is aan iedereen. er staan hier wel wat mooie tips.
Ik denk dat je moet mikken op 100wattpiek of meer. en eem mooie koelkast oplossing.
Ik heb de berlin koelbox verwijderd en er een handig kastje van gemaakt. en de grote gas kast onder de wasbak omgebouwd tot koelkast.
een ander heeft een inbouw set gemaakt om de berlin koelbox om te bouwen naar compressor,
succes.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Groene stroom
Even ter vergelijk, de 220V huiskoelkast in onze bedfordcamper gebruikt 0,5A als hij koelt en de deur open is (ouderwets gloeilampje aan).
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Groene stroom
Die oude absorptie kasten zijn niet heel efficiënt. Sowieso koelen ze slechter op 12v, dat is meer koel 'houden'. Als je perse de oude koelbox wil houden, zal je het anders aan moeten pakken.
Mijn ervaring is dat zo'n koelbox/kast voor langere duur koud blijft, mits er reeds koude spullen in liggen. Je zou dan bijvoorbeeld een schakeling kunnen maken dat indien de laadstroom wegvalt (onder een bepaald niveau), de koelbox wordt afgeschakeld. Zodra het dan weer licht is, of de motor draait, koelt hij vrolijk verder.
Als je dan voor vertrek met 230v zorgt dat hij ijs-en-ijs koud is en alleen maar koude spullen erin legt, moet je een eind komen voordat de temperatuur zo hoog wordt dat je producten niet meer goed houdt.
Mijn ervaring is dat zo'n koelbox/kast voor langere duur koud blijft, mits er reeds koude spullen in liggen. Je zou dan bijvoorbeeld een schakeling kunnen maken dat indien de laadstroom wegvalt (onder een bepaald niveau), de koelbox wordt afgeschakeld. Zodra het dan weer licht is, of de motor draait, koelt hij vrolijk verder.
Als je dan voor vertrek met 230v zorgt dat hij ijs-en-ijs koud is en alleen maar koude spullen erin legt, moet je een eind komen voordat de temperatuur zo hoog wordt dat je producten niet meer goed houdt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"