Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » wo jan 08, 2020 23:26 pm

Ik heb met mijn T2b het probleem, dat als het stuur omgedraaid is in bochten, de claxon niet werkt. Rechtuit rijdend werkt deze wel.
De messing contactveer voor de claxon die op de richtingaangeverschakelaar zit, is versleten en verfrommeld. Bleek dat die ook tegen de bakelieten rand aan de onderkant van het stuur aanliep. Een nieuwe (repro) richtingaangeverschakelaar gemonteerd en een andere (gebruikte) sleepring onderaan het stuur. Wat blijkt nu, bij de richtingaangever naar rechts komt de schakelaar niet automatisch terug, richtingaangever naar links doet dat wel.

Repro schakelaar gedemonteerd. Als je met de hand tegen het witte nokje drukt werkt alles links en rechts wel.

Toen oude schakelaar weer teruggezet, maar dan is het probleem van de automatisch naar "uit" precies andersom, dus werkt rechts wel en links meestal niet.
Ik heb ook de hoogte van de schakelaars behuizing op de stuurkolom zowel naar boven als naar onderen versteld, maar dat maakt geen verschil voor de sleepring nok tegen het witte schakelaar nokje.

Nu heb ik wat vragen:
- Zie ik iets over het hoofd met het verstellen van de schakelaars behuizing? Is deze soms ook voor zowel links als rechts iets te kantelen? Het lijkt mij namelijk dat de behuizing strak om de stuurkolom past.
- Hoort de messing contactring onderaan het stuur net iets uit te steken t.o.v. van de bakelieten onderrand van het stuur? Of ligt deze precies gelijk daaraan? De contact-lip op de schakelaar is breder dan de messing ring. Ik kan mij voorstellen dat als e.a. niet klopt de contact-lip tegen ook over het bakeliet sleept.

Die repro richtingaangeverschakelaar is trouwens een drama, de draden zijn te lang dus moeilijk in het stuurkolombehuizing te monteren, de draden zitten klem. Tevens klikt de lange witte kabelgeleider niet goed op de kabelgeleider van de originele ruitenwisserschakelaar. De uitsparingen voor de kleine witte nokjes kloppen niet.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door Tuinkabouter90 » wo jan 08, 2020 23:46 pm

Claxon kan kabeltje onderaan stuurkolom nog zijn die de rubber koppeling moet overbruggen.
En misschien kun je nog foto plaatsen van wat je met het probleem van de sleeping bedoeld

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » do jan 09, 2020 0:23 am

Tuinkabouter90 schreef:Claxon kan kabeltje onderaan stuurkolom nog zijn die de rubber koppeling moet overbruggen.
En misschien kun je nog foto plaatsen van wat je met het probleem van de sleeping bedoeld
Volgens mij heeft een T2b toch niet dat massakabeltje onderaan de stuurkolom bij de rubber koppeling? Bij de T2b loopt de massakabel voor de claxon toch niet door de stuurkolom?

Ik heb voor de zekerheid maar een nieuwe sleepring besteld.
Maar het is mij een raadsel waarom de richtingaanwijzer maar aan 1 kant niet automatisch terug komt. Het cancel mechanisme in de schakelaar werkt naar beide kanten als je met hand op het witte nokje drukt. Het stuur heb ik met de spijlen en wielen recht gemonteerd. De nok van de sleepring moet dan ook goed zitten volgens mij.
Of kan het zo zijn dat het nauw luistert hoe strak je de moer van het stuur aandraait? (T2b, volgens VW met 50 Nm)
Laatst gewijzigd door superkever op do jan 09, 2020 0:23 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door old brumax » do jan 09, 2020 11:22 am

Ja vanaf de onderkant, ik heb een gat in dat kapje geboord en daar later een rubber prop in gedaan, zo kan ik met een punttang er van de bovenkant bij
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » do jan 09, 2020 11:57 am

Volgens mij heeft een T2b toch niet dat massakabeltje onderaan de stuurkolom bij de rubber koppeling? Dat is toch alleen bij een T2a? Bij de T2b loopt de massakabel voor de claxon toch niet door de stuurkolom? De massa voor de claxon wordt bij T2b toch geschakeld via het sleepcontact onder het stuur?


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door old brumax » do jan 09, 2020 12:29 pm

superkever schreef:
do jan 09, 2020 11:57 am
Volgens mij heeft een T2b toch niet dat massakabeltje onderaan de stuurkolom bij de rubber koppeling? Dat is toch alleen bij een T2a? Bij de T2b loopt de massakabel voor de claxon toch niet door de stuurkolom? De massa voor de claxon wordt bij T2b toch geschakeld via het sleepcontact onder het stuur?
Ik had de a variant in gedachten, maar dan moet je wel zorgen dat de kolom goed massa maakt op de vloer.
Richting voor een b weet ik zo niet maar voor de a kun j e de scakelaar om de kolom verdraaien net zo ver dat ie naar bijde zijden afslaat.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door Tuinkabouter90 » do jan 09, 2020 19:04 pm

superkever schreef:
do jan 09, 2020 11:57 am
Volgens mij heeft een T2b toch niet dat massakabeltje onderaan de stuurkolom bij de rubber koppeling? Dat is toch alleen bij een T2a? Bij de T2b loopt de massakabel voor de claxon toch niet door de stuurkolom? De massa voor de claxon wordt bij T2b toch geschakeld via het sleepcontact onder het stuur?
Bij ons wel bj 77
Want waar zou de massa anders langs moeten lope :mrgreen:

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » do jan 09, 2020 19:14 pm

Bij de b kan dat denk ik niet, maar goed om naar te kijken of daar toch nog iets te verdraaien is.
Ik hoor wel (een klik) dat de cancel nok van het stuur het ontspanmechanisme raakt, maar is kennelijk net niet genoeg.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » do jan 09, 2020 22:34 pm

Onderstaande foto's komen van The Samba, als voorbeeld.

Foto 1:
Sleepring met cancel nok onderaan stuur. Zo ziet het bij mijn bus er ook uit.

Afbeelding

Foto 2:
Hier is goed te zien hoe het veercontact tegen de sleepring aandrukt en de sleepring een fractie uitsteekt t.o.v. de onderrand van het stuur.
Bij mij lijkt de hoogte van de sleepring gelijk te zijn aan de onderrand van het stuur en dat hoort niet naar het lijkt. Ik vermoed dat er ringetjes op de schroefjes horen te zitten en dan wel tussen de sleepring en de onderkant van de stuurnaaf.

Afbeelding

@Tuinkabouter, dank. O.k. weer wat geleerd.
Ik dacht dat via het veercontact dat op de richtingaangeverschakelaar zit, de massa naar de claxon wordt geschakeld. Ik heb met Multimeter gemeten en dit contact is bedraad naar een van de pinnen in de connector van de richtingaangeverschakelaar. Dus de verbinding loopt via die kabelboomstreng onderaan de schakelaarbehuzing weg. Hoe die massadraad dan weer verder naar de onderkant van de bus loopt wist ik niet.
Dan heeft VW het nodeloos complex gemaakt en is de claxon massa schakeling van een T2a simpeler en robuuster dan de T2b.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » za jan 11, 2020 16:07 pm

Alles werkt weer zoals het hoort. Probleem is nu opgelost door ringetjes onder sleepring, waardoor deze een fractie lager komt te zitten, zoals op bovenstaande foto.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » za jan 11, 2020 19:16 pm

Omdat ik toch al de switches van de stuurkolom had gehaald, heb ik gelijk op de plek van het ruitenwisser-ventiel in de ruitenwisserswitch een schakelaartje gemonteerd. Nu geen schakelaar voor de elektrische ruitensproeier op het dashboard meer, maar werkt het pompje met de hendel aan de stuurkolom. Gaaf

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door old brumax » za jan 11, 2020 19:29 pm

superkever schreef:
za jan 11, 2020 16:07 pm
Alles werkt weer zoals het hoort. Probleem is nu opgelost door ringetjes onder sleepring, waardoor deze een fractie lager komt te zitten, zoals op bovenstaande foto.
Is de schakelaar niet in hoogte verstelbaar zoals met en A-tje zodat je de spleet kunt regelen??
Zo ga je met de tijd mee ook met een oude bus :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » za jan 11, 2020 20:53 pm

old brumax schreef:
za jan 11, 2020 19:29 pm
superkever schreef:
za jan 11, 2020 16:07 pm
Alles werkt weer zoals het hoort. Probleem is nu opgelost door ringetjes onder sleepring, waardoor deze een fractie lager komt te zitten, zoals op bovenstaande foto.
Is de schakelaar niet in hoogte verstelbaar zoals met en A-tje zodat je de spleet kunt regelen??
Zo ga je met de tijd mee ook met een oude bus :mrgreen:
Ja dat is zeker ook instelbaar bij de T2b, maar bij mijn bus klopte e.a. niet. Dus alleen de hoogte instellen hielp niet. Als ik de hoogte instelde, sleepte het contact niet alleen over de sleepring maar ook over de bakeliete rand van de onderkant aan het stuur. De sleepring was ooit bij een vorige eigenaar denk ik niet goed op het stuur gemonteerd. De sleepring moest iets hoger liggen, zie foto hierboven. Bovendien was het sleepcontact als ook de sleepring versleten.
Na beiden te hebben vervangen, moest de ook hoogte nog opnieuw te worden ingesteld.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door old brumax » za jan 11, 2020 23:13 pm

Snap het, is wel even puzzelen voor je weet hoe het hoort te zitten als je geen voorbeeld bij de hand hebt, je kunt nu iig weer rustig slapen zonder liggen piekeren.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Knipperlichtschakelaar en claxon probleem

Bericht door superkever » zo jan 12, 2020 0:39 am

old brumax schreef:Snap het, is wel even puzzelen voor je weet hoe het hoort te zitten als je geen voorbeeld bij de hand hebt, je kunt nu iig weer rustig slapen zonder liggen piekeren.
Klopt. Herkenbaar zeker. Soms lig je er in je bed nog over na te denken. Afbeelding
Laatst gewijzigd door superkever op ma jan 13, 2020 19:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie