zekering brand telkens door (T2a 1970)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

zekering brand telkens door (T2a 1970)

Bericht door Robinelse » ma mei 27, 2019 16:43 pm

Goedemiddag allemaal,

Ik heb een T2a uit begin 1970 en heb het volgende probleem. De 4e zekering van rechts (25a) brand telkens door. Dit is volgens het schema de zekering voor het linker knipperlicht en de linker koplamp. Ik ben bang dat eea niet meer origineel is want koplampen doen het gewoon maar knipperlichten niet.

De bedrading ziet er zover ik kan zien goed uit. Hoe kan ik erachter komen wat de reden is dat de zekering telkens doorbrand?

Hoor graag wat tips hoe ik het beste te werk kan gaan om dit op te lossen.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: zekering brand telkens door (T2a 1970)

Bericht door Thijs84 » di mei 28, 2019 6:42 am

Aansluitingen checken. Als er een los contact zit zal de zekering eruit knallen. Als die goed zitten zal je een draad breuk hebben.. draden dus even nalopen.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: zekering brand telkens door (T2a 1970)

Bericht door old brumax » di mei 28, 2019 10:33 am

Zekering doorbranden is kortsluiting of overbelasting of te lichte zekering!!
Wanneer brand de zekering door, bij op contact zetten, bij het licht aan doen of als je de richting aan zet l of rechts??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: zekering brand telkens door (T2a 1970)

Bericht door Robinelse » di mei 28, 2019 15:46 pm

old brumax schreef:
di mei 28, 2019 10:33 am
Zekering doorbranden is kortsluiting of overbelasting of te lichte zekering!!
Wanneer brand de zekering door, bij op contact zetten, bij het licht aan doen of als je de richting aan zet l of rechts??
De zekering brand direct door als ik het contact aanzet, een zwaardere zekering vliegt er ook direct uit.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: zekering brand telkens door (T2a 1970)

Bericht door old brumax » di mei 28, 2019 16:42 pm

Dan zit er duidelijk iets niet op z'n plek, dat word dan zoeken met het juiste schema erbij!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: zekering brand telkens door (T2a 1970)

Bericht door hanhoo » di mei 28, 2019 20:27 pm

Je hebt kortsluiting ergens. Heel erg tijdrovend, maar kan wel: soldeer een lampje (koplamp o.i.d.) aan een paar draadjes. Trek de draden bij de zekeringkast of twijfelgevallen los. Verbind ze vervolgens 1 voor 1 met het lamp/draadje. Een lamp heeft de neiging een grotere weerstand te geven naar mate de stroom groter wordt. Hierdoor zal bij kortsluiting niet direct de zekering doorbranden. Zodra de lamp gaat branden, heb je de boosdoener gevonden. Volg de draden van de boosdoener net zover als dat je het echte probleem hebt gevonden. Let op: de lamp plaats je tussen de + draden en niet aan massa, het werkt op het spanningsverschil net zoals het laadstroomlampje van de dynamo.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: zekering brand telkens door (T2a 1970)

Bericht door Robinelse » do mei 30, 2019 21:51 pm

hanhoo schreef:Je hebt kortsluiting ergens. Heel erg tijdrovend, maar kan wel: soldeer een lampje (koplamp o.i.d.) aan een paar draadjes. Trek de draden bij de zekeringkast of twijfelgevallen los. Verbind ze vervolgens 1 voor 1 met het lamp/draadje. Een lamp heeft de neiging een grotere weerstand te geven naar mate de stroom groter wordt. Hierdoor zal bij kortsluiting niet direct de zekering doorbranden. Zodra de lamp gaat branden, heb je de boosdoener gevonden. Volg de draden van de boosdoener net zover als dat je het echte probleem hebt gevonden. Let op: de lamp plaats je tussen de + draden en niet aan massa, het werkt op het spanningsverschil net zoals het laadstroomlampje van de dynamo.
Hier ga ik nog eens even in duiken, dit snap ik niet haha


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Robinelse
Beginner
Berichten: 90
Lid geworden op: di mei 10, 2011 14:18 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: zekering brand telkens door (T2a 1970)

Bericht door Robinelse » do mei 30, 2019 21:55 pm

Vandaag zekeringkast en dashboard helemaal open gemaakt, alle bedrading nagelopen en alles stof/vuil vrij gemaakt, platte schuifstekkertjescgecontroleerd en enkele slechte verbindingen weer netjes gesoldeerd en geïsoleerd.. alles werkt weer naar behoren. Bedankt voor het meedenken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie