Pagina 2 van 2

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: vr mar 15, 2019 18:11 pm
door Cali
Via de carrosserie is net zo direct als via een losse kabel? Maakt niets uit

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: vr mar 15, 2019 18:33 pm
door gijsv
Als je via de carrosserie gaat neem je ook de gebruikers van de andere accu mee, hoe ik de handleiding heb gelezen wilde ze dat je dat niet deed.

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: vr mar 15, 2019 18:59 pm
door Cali
In theorie trekt de accu net zo hard electronen aan de min als dat er via de plus uitgaat. Maar goed ik ben geen Einstein.

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: vr mar 15, 2019 19:03 pm
door old brumax
Als je de min op de accu aansluit is er minder kans dat er ergens een slechte massa is zoals wss nu het geval is.

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: za mar 16, 2019 8:17 am
door sno87
Ik heb de massa's gewoon op de carrosserie aangesloten en werkt nu prima.
Na wat nameten kwam ik er achter dat er bij m'n accusaver 12v in ging en er maar 6v uit kwam, ik had hem dus nog niet goed ingesteld. Nu staat hij goed en geeft hij gewoon 12v door 😄.

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: za mar 16, 2019 15:27 pm
door hanhoo
Even een reactie wat massa betreft. Op zich is het waar dat het hele chassis en ook de carrosserie 1 groot massapunt is. En als het alleen gaat om het leveren van spanning/stroom is er niet zoveel vuil aan de lucht. Maar gek genoeg levert een grotere onzekere afstand toch soms iets van weerstand op. Wanneer je zeker op moet letten is als er componenten tussen zitten die afhankelijk zijn van het meten van een bepaalde waarde. Zeker als deze componenten onderling met elkaar zijn verbonden. Resultaat kan namelijk zijn dat een enkele slechte massa, bijvoorbeeld door vuil, verf, etc. toch voor enige weerstand kan gaan zorgen. Dan kan er tussen beide componenten een valse spanning worden opgewekt over de massa heen. Dit kan heel onvoorspelbare resultaten opleveren en ook andere systemen beïnvloeden.

Ik spreek uit ervaring met bijvoorbeeld een toerenteller en/of een olietemperatuursensor. Hierbij heb je te maken met een signaalgever (peilstok, 1 van de bobine) en de meters. Om de meting niet te laten afwijken, is het zaak te zorgen dat beiden aan de zelfde bron massa maken. Stroom kiest immers de korste route. Mijn toerenteller ging alle kanten op totdat ik een aanpassing in de massa-aansluiting van de meters deed. Ook heb ik meerdere mensen gehoord over het feit dat de olie temperatuur ineens schrikbarend opliep als ze de verlichting aanzette. Valse meting, slechte massa.

Voor het branden van een lamp maakt het niet zoveel uit, en de motor blijft ook wel lopen, maar het gaat om de invloed van een enkele slechte massa ergens. Dus de massa van gemeenschappelijke componenten zoveel mogelijk bij 1 bron of zo dichtmogelijk bij elkaar (liefst dicht bij de accu) brengen, heeft de voorkeur als dit mogelijk is.

In de wereld van moderne auto's die tegenwoordig met digitale signalen tussen diverse systemen werken, is deze invloed nog veel grotere en kan tot allerlei zeer onverklaarbare storingen lijden.

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: za mar 16, 2019 22:16 pm
door sno87
Duidelijke uitleg hanhoo! Voor de koelbox, waterkraan en usb-aansluiting heb ik nu inderdaad de carrosserie gebruikt. Verder heb ik een kabel naar voren gelegd voor de olietemperatuurmeter, toen had ik al eens gelezen dat je de massa van de meter en van de teller het beste bij elkaar kon doen dus ik heb een dubbele kabel getrokken, nu begrijp ik ook waarom het handig is 👍🏼😄.

De keuken werkt nu, dus ik ga nu verder naar voren en de olietemperatuurmeter aansluiten, 2 verstralers aansluiten (zijn al gemonteerd maar nog geen draden er naar toe) en ik denk dat ik ook de radio op de hh-accu ga zetten.

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: za mar 23, 2019 23:45 pm
door sno87
De olietemperatuur meter is aangesloten en werkt, gisteren na een half uur rijden (merendeel snelweg) zat ik rond de 90 graden. Was ik zelf wel content mee :-).
Voor de verstralers ben ik nog op zoek naar een geschikte plek om de draden te leggen iemand een goed idee? De draden komen dus in het midden vooraan onder uit de bus, hoe werk ik ze dan netjes weg tot aan de lampen?

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: zo mar 24, 2019 10:49 am
door Tuinkabouter90
Wil je de lampen op of onder de bumper hebben?

Zel heb ik de bumper er even afgehaald en ze daar achter langs gedaan en ziet dan nu maar een klein stukje van de draad

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: di mar 26, 2019 14:24 pm
door sno87
De lampen staan al op de bumper. Ik ga denk ik inderdaad maar achterlangs de bumper, ziet er anders niet uit.

Re: Electra uitbreiding

Geplaatst: di mar 26, 2019 15:07 pm
door Tuinkabouter90
sno87 schreef:
di mar 26, 2019 14:24 pm
De lampen staan al op de bumper. Ik ga denk ik inderdaad maar achterlangs de bumper, ziet er anders niet uit.
desnoods even een afstand busje er tussen doen, zodat je de draad niet stuk knijpt :)