Cyrix relais

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Cyrix relais

Bericht door gijsv » za sep 22, 2018 11:28 am

Deze winter ga ik de huishoud-accu inbouwen, gelukkig zijn hier goede schema’s te vinden, maar welk relais id het handigst?

Kijk op een willekeurige website en je vind verschillende modellen:

https://stroomwinkel.nl/catalogsearch/result/?q=Cyrix

Zelf lijkt mij die extra functies van de 13/24 -230v intelligent relais niet onhandig of is dat weggegooid geld?

Elk advies welkom!

Jwbus
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo aug 03, 2014 12:23 pm
Bouwjaar Bus: 1968

Re: Cyrix relais

Bericht door Jwbus » za sep 22, 2018 14:09 pm

Het ligt er aan wat je er mee wilt doen, ik heb zelf de cytrix-ct ingebouwd en deze werkt prima.
Ik wil dat beide accu's worden opgeladen als er 220V is aangesloten op de bus en dat de start accu niet wordt leeggetrokken als de huishoud accu leeg raakt, zodat ik altijd kan starten.
Succes met inbouwen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Cyrix relais

Bericht door Cali » za sep 22, 2018 16:01 pm

Ziet er netjes uit. Alleen zijn die draden wel dik genoeg bij jou?
Ik heb ook een cyrix. Eenmaal goed aansluiten en je hoeft er nooit meer naar om te kijken. Alleen met druppelladen wordt de startaccu niet meegenomen bij mij. Het druppelen vanuit de 230v lader geeft daarvoor te korte pulsen blijkbaar. Bij opladen schakelt ie wel bij. In de winter zet ik daarom een extra lader op de startaccu. Volgens mij gaat het druppelladen bij anderen wel goed, het ligt aan mijn lader.

Jwbus
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: zo aug 03, 2014 12:23 pm
Bouwjaar Bus: 1968

Re: Cyrix relais

Bericht door Jwbus » za sep 22, 2018 16:56 pm

Ja hoor dik zat maar ze zijn alleen om te laden en niet om te starten, dan heb je inderdaad dikkere kabels nodig. Mocht dat een keer nodig zijn dan kan er wel tussen de accu's een start kabel.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Cyrix relais

Bericht door EeVeeWee » za sep 22, 2018 18:18 pm

Ikzelf heb ook al twee keer een Victron Cyrix-ct 12/24v-120A intelligente Combiner/Isolator ingebouwd en ben daar heel tevreden over.
Ik heb twee voltmeters naast elkaar ingebouwd, zowel voor de startaccu als huishoudaccu, en daarop is goed te zien dat als de huishoudaccu vol is, de startaccu ook meegeladen wordt door mijn druppellader.
Ook andersom werkt het tijdens het rijden.
Ook heb ik een knopje onder het dashboard ingebouwd om de accu's (automatisch 30 s) te kunnen verbinden tijdens het starten.
Bij mijn vorige bus twee keer gebruikt bij een te lege startaccu en dat was heel handig. :mrgreen:
Uiteraard moet je met de kabeldikte tussen de accu's rekening houden met de mogelijk hoge stroom.
Hier ook voor een redelijke prijs te koop:

https://www.correct.nl/artikel.php?ZOEK ... TNR=519589
Dus.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Cyrix relais

Bericht door gijsv » zo sep 23, 2018 9:46 am

Dank, lijkt dat de simpele volstaat, deze is inderdaad op meerdere plekken net onder de 40,- te vinden, scheelt weer.

Die voltmetertjes, welke heb je daarvoor gekozen?

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Cyrix relais

Bericht door EeVeeWee » zo sep 23, 2018 11:40 am

gijsv schreef:
zo sep 23, 2018 9:46 am
Dank, lijkt dat de simpele volstaat, deze is inderdaad op meerdere plekken net onder de 40,- te vinden, scheelt weer.

Die voltmetertjes, welke heb je daarvoor gekozen?
Een paar moderne dingen, maar ze zijn normaal uit het zicht onder de deksel van de kast:

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Cyrix relais

Bericht door Gliset » zo sep 23, 2018 21:57 pm

En toch: waarom wil je eigenlijk graag aan de auto je extra accu opladen? Per slot van rekening moet je motor daar ook voor werken :wink: Ik heb dit jaar ook eindelijk een tweede accu geplaatst, maar het aansluiten op het autocircuit vermeden. Gewoon een tweede circuit in de auto voor alléén de huishouddingetjes, en de accu op 220 opladen. Eens in de zoveel dagen wil je toch ook wel weer een warme douche op een camping, toch? :wink: (toegegeven: een koelkast heb ik er nog niet op draaien)
'79 VW T2 Berlin

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Cyrix relais

Bericht door EeVeeWee » zo sep 23, 2018 22:43 pm

Gliset schreef:
zo sep 23, 2018 21:57 pm
En toch: waarom wil je eigenlijk graag aan de auto je extra accu opladen? Per slot van rekening moet je motor daar ook voor werken :wink: Ik heb dit jaar ook eindelijk een tweede accu geplaatst, maar het aansluiten op het autocircuit vermeden. Gewoon een tweede circuit in de auto voor alléén de huishouddingetjes, en de accu op 220 opladen. Eens in de zoveel dagen wil je toch ook wel weer een warme douche op een camping, toch? :wink: (toegegeven: een koelkast heb ik er nog niet op draaien)
De motor gaat alleen de huishoudaccu laden als de startaccu vol is, dus dat extra opladen maakt weinig uit.
En als je zeker weet dat de huishoudaccu vol is, hoef je niet snel een camperplaats of camping te zoeken voor de koelkast (die ik dus wel heb), de waterpomp, de kachel en de verlichting. :D
Dus.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Cyrix relais

Bericht door gijsv » ma sep 24, 2018 7:45 am

Gliset schreef:
zo sep 23, 2018 21:57 pm
En toch: waarom wil je eigenlijk graag aan de auto je extra accu opladen?
Vrij simpel, ik wil de koelkast er ook op draaien, houd van verre reizen en slaap ook wel eens in een hotel. Dat redt je dus niet op een accu zonder bijladen, daarnaast gaat met bijladen de accu dan niet helemaal leeg wat de levensduur verlengt. Ook speelt mee dat ik het nu in 1x goed wil aanleggen, dus liever overdaad dan tekort, ook die brugfunctie om de accu's te koppelen in geval van een platte startaccu is best praktisch

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Cyrix relais

Bericht door gijsv » di sep 25, 2018 8:49 am

Nu dit allemaal duidelijk is heb ik eigenlijk nog maar 1 vraag, welke diameter stroomdraad toe te passen? De zekeringen kom ik grotendeels wel uit.

Welke vraagtekens heb ik nog:
- De te hanteren diameter van de voeding vanaf beide accu's naar de cyrix,(k wil de automatosche mogelijkheid van verbinden van de accu's ook maken.)
- de zekering in de voeding richting de cyrix van beide accu's
- De diameter van de cyrix naar de nieuw aan te sluiten zekeringskast voor campingverbruikers (koelkast, kachel, radio, extra 12v lader, lampje)
- Ik sluit de eerder genoemde verbruikers ook aan via een batterie protect, dus onder een bepaalde waarde schakelt de stroom dan af. voorwaarde is dat de massa dan retour via deze protect loopt, geen probleem, maar welke diameter is aan te raden voor deze draad.

Dank

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Cyrix relais

Bericht door EeVeeWee » di sep 25, 2018 10:05 am

Voor de kabel tussen de accu's ben ik uitgegaan van 100 A en heb deze ook 100 A gezekerd.
Met een doorsnede van 35 mm^2 kom je dan goed uit.
Uiteraard hoeft er maar één zekering in, aan de startaccu kant of huishoudaccu kant.
De enige mogelijke overbelasting is namelijk van de ene naar de andere accu.

Vanaf het Cyrix relais gaat geen voeding naar de zekeringkast, dit moet rechtstreeks vanaf de accupool.
De diameter daarvan hangt af van wat je verder gaat aansluiten, dus ook het zekeren daarvan.

De enige aansluiting van het Cyrix relais is de optie voor het doorverbinden van de accu's.
Dat is een hele lage stroom dus die heb ik 3A gezekerd met 1 mm^2 kabel naar de cabine.
Dus.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Cyrix relais

Bericht door Briebelbus » di sep 25, 2018 10:59 am

Je kunt de dikte van je draad bereken. (zijn wel websites voor) maar ik denk dat een 35mm2 prima is. Je kan bijvoorbeeld startkabelset aanschaffen en de rode daarvan gebruiken als link tussen de accu's.

Dan het punt zekering:
een zekering is een smeltveiligheid. Waardoor de stroomkring wordt onderbroken.
Omdat je 2 accu's gebruikt heb je eigenlijk 2 stroomkringen.

Stel dat je kabel tussen beide accu's beschadigd raakt en contact maakt met het chassis van de bus. Dan zal de kring naar slechts 1 van beide accu's beveiligd zijn met een zekering en zal de andere accu gewoon blijven kortsluiten met alle gevolgen van dien. In mijn optiek zou je dus bij beide accu's een zekering moeten plaatsen.

gr
Marcel

kleine kanttekening, ik heb de 2e zekering bij mijzelf ook (nog) niet gedaan.
Mooiste lijkt mij zelfs accu klemmen met ingebouwde zekeringen. Weet niet of dat verkocht wordt.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Cyrix relais

Bericht door hanhoo » di sep 25, 2018 16:24 pm

Briebelbus schreef:
di sep 25, 2018 10:59 am
Dan het punt zekering:
een zekering is een smeltveiligheid. Waardoor de stroomkring wordt onderbroken.
Omdat je 2 accu's gebruikt heb je eigenlijk 2 stroomkringen.

Stel dat je kabel tussen beide accu's beschadigd raakt en contact maakt met het chassis van de bus. Dan zal de kring naar slechts 1 van beide accu's beveiligd zijn met een zekering en zal de andere accu gewoon blijven kortsluiten met alle gevolgen van dien. In mijn optiek zou je dus bij beide accu's een zekering moeten plaatsen.
Lijkt me onzinnig Marcel. De originele + kabel van de bus loopt ongezekerd naar de startmotor en vanaf daar direct door naar de zekeringkast. Ook de kabel die vanaf accu via startmotor naar de dynamo loopt is ongezekerd. Ze zitten immers op de startmotor bij elkaar geknoopt. Bekijk het schema eens en je ziet nog weer meer zaken ongezekerd zitten rondom de zekeringkast.

De kabeldikte vs lengte vs stroomsterkte moet in orde zijn en de kabel moet zodanig deugdelijk zijn bevestigd dat deze niet los kan komen en beschadigen. De zekering die aan 1 van weerszijden van het Cyrix relais komt is omdat er een actief component tussen beide accu's zit (het relais dus). Mocht deze falen, dan dienen de gevolgen daarvan te zijn afgezekerd. Daarom wordt aan 1 zijde van het relais een zekering geplaatst.

35mm2 is inderdaad ruim voldoende. Als je het onder de 3 meter lengte houdt bij 100A, is 25mm2 ook nog net geschikt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

fleetwood
Gevorderde
Berichten: 510
Lid geworden op: di mei 30, 2006 21:30 pm
Locatie: Den Haag

Re: Cyrix relais

Bericht door fleetwood » di jul 07, 2020 15:32 pm

Interassant en duidelijk topic. Ik ga binnenkort ook een cyrix CT aansluiten en dit is nuttige info . Met een rekentool heb ik berekend welke dit kabel ik nodig heb vanaf de pluspolen, dus dat is duidelijk.

Nu heb ik alleen nog een vraag wbt aarde aansluiting op cyrix. Hiervoor is een lipje voor een kabelschoentje op het relais, dus daar kan geen perskabeloog op. Mijn conclusie is dus dat de aarde draad niet dik hoeft te zijn, maar die info kan ik nergens vinden. Op bovenstaande foto's zie ik ook geen dikke draad, maar kan geen kwaad om nog ff te vragen.

Dus: kan iemand mijn vermoeden bevestigen of ontkrachten?

Groet, Martijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!

Plaats reactie