Vorig jaar heb ik 2 digitale volt metertjes ingebouwd om spanning van de accu s (start en woon) in het oog te houden.
Tijdens het rijden zie ik maximaal 13,4V op de startaccu, meestal is dit 12,9V.
In de regen met de lichten aan en de ruitenwissers op zie ik maximaal 12,6V, meestal 12,3V
In mijn ogen is dit te weinig, onlangs heb ik de spanningsregelaar vervangen en is er nauwelijks verschil.
Wel merk ik op, dat wanneer de accus volgeladen zijn door de druppellader, de spanning iets hoger ligt, rond de 13,2V (zonder verbruikers)
Alternator stuk of bijna stuk? Of is deze gewoon te zwak voor 2 accu s ?
Hoe is dit bij andere busrijders?
Ik heb een '77 US westfalia met een 55Ah Startaccu en een 110Ah half tractie accu met een cyrix scheidingsrelais.
En ja, de spanning op mijn multimeter is hetzelfde als op de digitale metertjes.

Ik ben er gewoon niet gerust in, dat wanneer ik s nachts aan het rijden ben naar mijn bestemming (lichten aan), dat ik niet genoeg "jus" heb om mijn accu's bij te laden...
Aircooled greetz,
Humby