123 ignition en 2 liter injectie

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 912
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 123 ignition en 2 liter injectie

Bericht door transporterT2 » vr mei 13, 2016 18:32 pm

Bij onze bus zit er een petronix gemonteerd omdat ik te lui ben om te stellen :D
De punten welke ik vervangen had voor de petronix maar in het handschoen kastje gegooid.
Kom je in elk geval thuis mocht de electronica falen onderweg.

Jw

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: 123 ignition en 2 liter injectie

Bericht door Reef blue » vr mei 13, 2016 21:47 pm

Old Brumax,
Ik snap je conclusie maar ik geloof niet dat het waar is. Een 123 ignition heeft op zich geen zwaardere bobine nodig maar kan wel een zwaardere vonk aan dan contactpunten. Ik hoop niet dat de 123 een zwakke schakel is, ik heb hem juist gekocht vanwege de duurzaamheid.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5531
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 123 ignition en 2 liter injectie

Bericht door old brumax » vr mei 13, 2016 23:58 pm

transporterT2 schreef:
De punten welke ik vervangen had voor de petronix maar in het handschoen kastje gegooid.
Kom je in elk geval thuis mocht de electronica falen onderweg.

Jw

Heb je de oude verdeler er ook bij ingegooid anders heb je aan die punten nog niets ;)
Blijf bij mijn conclusie , de motor wou niet starten omdat de bobine (meerdere) niet helemaal lekker was, dus gaat de bobine achteruit om wat voor reden dan ook dan laat de 123 het weer afweten!!!
Dat is mijn uitspraak.................................
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 912
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 123 ignition en 2 liter injectie

Bericht door transporterT2 » za mei 14, 2016 11:14 am

Hoezo verdeler? Petronix zit inplaats van de punten in de verdeler.
Alles is dus terg te bouwen naar orgineel.

Jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5531
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 123 ignition en 2 liter injectie

Bericht door old brumax » za mei 14, 2016 15:10 pm

transporterT2 schreef:Hoezo verdeler? Petronix zit inplaats van de punten in de verdeler.
Alles is dus terg te bouwen naar orgineel.

Jw

Sorry, mijn fout, dacht dat jij ook een 123 had.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6661
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: 123 ignition en 2 liter injectie

Bericht door hanhoo » zo mei 15, 2016 12:51 pm

Ik zit even hardop in mijn hersenpan te graven: is het niet zo dat er in het verleden bobines waren die een andere inwendige weerstand hadden waardoor een voorschakelweerstand gemonteerd moest worden? Ik weet meen ik nog uit de beschrijving van de Pertronix Flamethrower bobine te herinneren dat deze weerstand verwijderd diende te worden. Ik heb die weerstanden wel eens op koelhuizen van kever blokjes zien zitten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 912
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 123 ignition en 2 liter injectie

Bericht door transporterT2 » zo mei 15, 2016 16:44 pm

Zijn dat de bakelieten weerstands blokken?
Deze werden vroeger gebruikt om een betere vonk tijdens het starten te geven.
Wanneer de accu wat minder wordt neemt de spanning toch ook af op de bobine aan sluiting?
Wat ik nu wel heb ondervonden is dat mijn motor na plaatsen van de petronix een beetje onregelmatig rond draaide.
Nu de verdelerkap met een andere rotor gemonteerd en hij loopt veel beter rond.
Op de site van de palmboom staat precies vermeld welke rotor bij welke ontsteking gebruikt moet worden.

Jw

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: 123 ignition en 2 liter injectie

Bericht door Reef blue » zo mei 15, 2016 22:49 pm

Old Brumax het klopte wel wat je zei; de interne weerstand van de primaire spoel van de bobine mag niet kleiner zijn dan 1 ohm. Dan wordt de stroom die er gaat lopen te groot en brandt de 123-ontsteking door. Om een of andere reden is de 123 hiervoor niet beveiligd met een zekering.

Aan de andere kant zorgt de 123 er wel weer voor dat de bobine wordt uitgeschakeld als je het contactslot hebt ingeschakeld en de motor niet loopt.

Maar je moet dus een bobine hebben met een weerstand van ongeveer 3 ohm op de primaire spoel.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Plaats reactie