Nieuwe lichtschakelaar

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dazzled
Actief Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 18:51 pm

Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door Dazzled » ma aug 03, 2015 20:52 pm

Tijdje geleden heb ik brand gehad in mijn busje onder mijn dashboard.
Nu is de gehele dashboard verlichtingskabel en alles wat eraan vast zit verbrand.
De boosdoener (lijkt) de lichtschakelaar te zijn. Er komt een soort veertje half uit de schakelaar zetten.
Nu heb ik een splinternieuwe schakelaar gekocht omdat ik dit geintje niet nog een keer wil hebben.
Alleen de replica is dus net iets groter waardoor de afdekdop dus niet meer past, en er bij de nieuwe geen is bijgeleverd wat ik dus zwaar irritant vind. Nu moet ik dus zelf iets gaan fabriceren net schroefdraad om het vast te kunnen zetten.

Ter verduidelijking hier de foto's:
Mensen hier ervaring mee en of een mooie oplossing kennen?

Afbeelding

Afbeelding

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door EeVeeWee » ma aug 03, 2015 21:21 pm

Met een beetje geluk kun je een wel passende holle schroef vinden. Ik heb een paar schakelaars, wat is de binnendiameter van de schroefdraad waarvoor je de holle schroef nodig hebt?
Dus.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door gruns.lex » ma aug 03, 2015 21:25 pm

is de linkse de nieuwe?
Wat is dat messing kleurige ding op de linkse?
dat lijkt zo'n afdekdopje!

Gebruikersavatar
Dazzled
Actief Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 18:51 pm

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door Dazzled » ma aug 03, 2015 21:39 pm

De rechtse (messing kleurige) is de oude.
Zojuist even in het donker snel opgemeten en kwam op 13 mm uit.
Even snel gezocht en er schijnt ook een 14 mm dopje te bestaan.
Deze ga ik dan maar bestellen, ik gok dat het daarmee moet gaan werken.

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door Dubbel schuiver » vr aug 14, 2015 10:12 am

Hoi,

Je oude schakelaar is nog te redden. Deze kun je open maken en dan alles even schoonmaken en weer de veertjes terugplaatsen in de juiste busjes. Daarna de sleepkontakten even schoonmaken en met beleid het dekseltje weer op de schakelaar plaatsen. Deze kun je prima aanknijpen met een waterpomptang. Dan even droog testen of alle schakelstanden duidelijk aanwezig zijn en dan aansluiten en alle standen testen voordat je de schakelaar weer terug monteert onder het dashboard.

Ik heb het vorige week nog op de camping gedaan ivm problemen.
Met een beetje geduld en een piep klein beetje logisch nadenken is dit een simpel klusje. De schakelaar voor de alarmlichten is een lastigere schakelaar, maar vergelijkbaar te doen.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
Dazzled
Actief Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 18:51 pm

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door Dazzled » ma aug 24, 2015 11:13 am

Thanks voor de tip Patrick.
Ik zal de oude eens openmaken. Al ben ik bang dat hij echt kapot is aangezien contactpunt 85 geen enkele vorm van spanning meer afgeeft.

Inmiddels is mijn probleem iets groter geworden.
Nu is alles keurig netjes vervangen voordat ik naar lowlands zou gaan afrijzen.
Dag van te voren alles nog gechecked en alles was ok.
Ik wil s'ochtends wegrijden en gelijk weer enorme rookontwikkeling wanneer ik mijn lichtschakelaar aanzet. Weer alles verbrand van de dashboard verlichting.
Ik snap er dan ook niets van waar dit vervelend geintje nu in zit. Het enige wat ik niet heb vervangen zijn de fittingen van de dashboard lampjes. Maar dat lijkt mij niet echt een oorzaak van een mega grote stroom die gaat lopen. Opvallend is wel weer dat de lampjes niet kapot zijn nadat dit gebeurt.

Nu heb ik al wel een hele lange tijd dat mijn acculampje heel zacht brand nadat hij uitgaat bij het starten. Zet ik mijn verlichting (een verbruiker) aan dan gaat hij ietsjes feller branden maar blijft verder gewoon heel zwak.
Zou het misschien toch een relatie met elkaar kunnen hebben?
Het stomme is dat ik dit probleem met mijn dashboard verlichting pas sinds kort heb zonder dat er iets gewijzigd is door mij in de elektra.

Iemand misschien eerder gehad of een soortgelijk iets? De dashboard verlichting wordt doorgelust naar de alarmschakelaar. Meten is dus heel lastig, omdat als ik het vervang en ga testen er niets aan de hand is. Het gebeurt dus willekeurig.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door EeVeeWee » ma aug 24, 2015 15:24 pm

Vervelend probleem :(
Probeer het eens te zoeken in de massa aansluiting. Het lijkt wel of er stroom loopt via verkeerde gebruikers omdat de massa niet goed gemaakt wordt. Dus alle massa aansluitingen eens losmaken en verbeteren waar een vermoeden is van geen goed contactvlak.
Dus.

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door Dubbel schuiver » ma aug 24, 2015 15:28 pm

In de schakelaar zitten hele simpele schuifcontactjes met veertjes eronder. Die zijn prima weer iets te verbuigen en schoon te maken om daarna weer goed contact te kunnen maken.

Wel vreemd dat er een grote stroom gaat lopen over het dashboard verlichtingscircuit.

Weet je zeker dat alles juist is aangesloten? Stiekem een draad die sluiting maakt of een stekkertje wat er niet goed aanzit en zorgt voor een grote weerstand?

Succes met zoeken.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door Dubbel schuiver » ma aug 24, 2015 15:28 pm

In de schakelaar zitten hele simpele schuifcontactjes met veertjes eronder. Die zijn prima weer iets te verbuigen en schoon te maken om daarna weer goed contact te kunnen maken.

Wel vreemd dat er een grote stroom gaat lopen over het dashboard verlichtingscircuit.

Weet je zeker dat alles juist is aangesloten? Stiekem een draad die sluiting maakt of een stekkertje wat er niet goed aanzit en zorgt voor een grote weerstand?

Succes met zoeken.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
Dazzled
Actief Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: ma dec 29, 2008 18:51 pm

Re: Nieuwe lichtschakelaar

Bericht door Dazzled » di aug 25, 2015 0:36 am

Ik heb voor dit probleem niets los gehad. Dus een vergeten of verkeerd stekkertje kan het niet zijn. En ik heb alles stap voor stap gechecked en getest.
Na het probleem heb ik wel beide achterlicht units vervangen omdat deze vergaan waren. Maar ook hier gelijk alle contacten schoongemaakt. Maar het probleem was hiervoor ook al.
Verlichting functioneert verder dan ook prima.
Het is logisch dat de dashboardverlichting als eerste gaat omdat dit de dunste draad is.

Plaats reactie