Leefaccu plaatsen
Re: Leefaccu plaatsen
Oke, vandaag werd de boel een beetje concreet en eens gaan kijken in de winkel wat ik gemakkelijk krijgen kan.
Ik vroeg me af, die cyrix accu scheider, is dat een gewone batterijschakelaar toch? Alsook, als ik alleen wat lampjes en evt een 12v stekker wil plaatsen, mag dit toch een lichte accu zijn ipv een van vb 100 Ah?
Vind deze nogal zwaar en lomp, voor wat het maar moet dienen... Klopt mijn gedacht?
Ik vroeg me af, die cyrix accu scheider, is dat een gewone batterijschakelaar toch? Alsook, als ik alleen wat lampjes en evt een 12v stekker wil plaatsen, mag dit toch een lichte accu zijn ipv een van vb 100 Ah?
Vind deze nogal zwaar en lomp, voor wat het maar moet dienen... Klopt mijn gedacht?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Leefaccu plaatsen
heb zelf een 80 of 85 a/h er in staan.
had wel een zwaardere gewild maar kreeg deze bij mij er niet in.
het voordeel van een grotere capaciteit is dat je langer kan zonder weer bij te laden, via rijden of een lader er op aan de walstroom.
het cyrix relais goot de accus van elkaar los als de motor niet meer draait.
kwam er later ook achter dat hij als 2 weg fungeert en ook de start accu nog bij lade als ik nu aan de walstroom sta
verder moet je zelf bepalen wat je op je hh accu wil laten draaien en voor hoe lang
had wel een zwaardere gewild maar kreeg deze bij mij er niet in.
het voordeel van een grotere capaciteit is dat je langer kan zonder weer bij te laden, via rijden of een lader er op aan de walstroom.
het cyrix relais goot de accus van elkaar los als de motor niet meer draait.
kwam er later ook achter dat hij als 2 weg fungeert en ook de start accu nog bij lade als ik nu aan de walstroom sta
verder moet je zelf bepalen wat je op je hh accu wil laten draaien en voor hoe lang
Re: Leefaccu plaatsen
heb je toevallig geen schematje hoe ik de hele boel straks aansluit?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Leefaccu plaatsen
Pieter schreef:heb je toevallig geen schematje hoe ik de hele boel straks aansluit?
Ik heb een eenvoudig schema gemaakt hoe ik alles aangesloten heb:
Dus.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Leefaccu plaatsen
Dat schema heb je zeer netjes gemaakt, en lijkt mij handig voor anderen. kan zo de schatkamer in!
Wat me opvalt is de 100A zekeringstrip. welke diameter kabel zit hierop? 100A is namelijk best veel.
Wat me opvalt is de 100A zekeringstrip. welke diameter kabel zit hierop? 100A is namelijk best veel.
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Leefaccu plaatsen
Is iid een geweldig mooi en duidelijk schema, zeker goed voor de schatkamer!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Leefaccu plaatsen
De tijd is gekomen, deze winter gaat alles in de bus! Waar bestel ik best mijn kabels en componenten?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Leefaccu plaatsen
Toch kom ik weer met mijn opmerking: in het bovenstaande schema ontbreekt volgens mij de accusaver op de HH accu. Die mag echt niet onder de 10,7V komen, anders sloop je hem. Daarmee voorkom je ook een enorm hoge stroom tussen de beide accu's zodra het relais ingeschakeld.
@Pieter: de Cyrix is een intelligent scheidingsrelais en niet zomaar een accuschakelaar. Het meet laadspanning aan beide zeiden en bij meer dan 7 seconden voldoende spanning schakelt het pas om.
Dan nogmaals wat accu's betreft: de laadstroom van de acculader moet 10% van de gecombineerde accucapaciteit zijn om mooi in balans te functioneren. Een 100Ah accu (Ah=ampere uur) doet er 10 uur over om met 10 ampere te worden opgeladen indien leeg (stelregel, is niet exact dat weet ik). Een 7A Citrix lader is dus onvoldoende voor een 55ah startaccu en 85ah HH accu.
Bedenk tenslotte het volgende scenario: een huishoudaccu van 100Ah heeft nog 10% capaciteit (situatie bij zeg even 10,7V restspanning), dus zeg even dat er 90Ah aan capaciteit moet worden bijgeladen. De startaccu van 50Ah heeft nog 80% capaciteit (dus 10Ah capaciteit kan worden bijgeladen). Nu ga je rijden met de radio, verlichting en ontsteking alles aan. Van de laadstroom van de dynamo blijft niet veel meer dan 10 tot 20A over om de accu bij te laden. Gevolg is dat je 5 tot 10 uur moet rijden om alles weer vol te krijgen.
Wees dus behouden met het kiezen van een grote huishoudaccu. Als je veel wilt wildkamperen kun je best voor een 100Ah of iets grotere huishoudaccu gaan, maar weet dan dat je eens in de zoveel dagen (bij spaarzaam gebruik) even aan een laadpaal moet staan. Kies dan ook een lader met minimaal 10A of liever 20A laadstroom. Een 100Ah accu met een accusaver is met een uurtje of 4 aan een 20A weer helemaal vol.
Wil je alleen een oplossing om af en toe spaarzaam zonder stroom te staan, kies dan een kleinere HH accu. Dat scheelt gewicht en geld. Een alternatief is om een slechts 1 accu te gebruiken die geschikt is voor tractie (starten) en langzaam ontladen. Vervolgens kun je een kleine startbooster in je bank of motorruimte meenemen voor als je hem per ongeluk te ver hebt leeg getrokken (onze eigen situatie). Voordeel: je kan ook een ander helpen en/of de booster buiten de bus gebruiken om de telefoon op te laden.
@Pieter: de Cyrix is een intelligent scheidingsrelais en niet zomaar een accuschakelaar. Het meet laadspanning aan beide zeiden en bij meer dan 7 seconden voldoende spanning schakelt het pas om.
Dan nogmaals wat accu's betreft: de laadstroom van de acculader moet 10% van de gecombineerde accucapaciteit zijn om mooi in balans te functioneren. Een 100Ah accu (Ah=ampere uur) doet er 10 uur over om met 10 ampere te worden opgeladen indien leeg (stelregel, is niet exact dat weet ik). Een 7A Citrix lader is dus onvoldoende voor een 55ah startaccu en 85ah HH accu.
Bedenk tenslotte het volgende scenario: een huishoudaccu van 100Ah heeft nog 10% capaciteit (situatie bij zeg even 10,7V restspanning), dus zeg even dat er 90Ah aan capaciteit moet worden bijgeladen. De startaccu van 50Ah heeft nog 80% capaciteit (dus 10Ah capaciteit kan worden bijgeladen). Nu ga je rijden met de radio, verlichting en ontsteking alles aan. Van de laadstroom van de dynamo blijft niet veel meer dan 10 tot 20A over om de accu bij te laden. Gevolg is dat je 5 tot 10 uur moet rijden om alles weer vol te krijgen.
Wees dus behouden met het kiezen van een grote huishoudaccu. Als je veel wilt wildkamperen kun je best voor een 100Ah of iets grotere huishoudaccu gaan, maar weet dan dat je eens in de zoveel dagen (bij spaarzaam gebruik) even aan een laadpaal moet staan. Kies dan ook een lader met minimaal 10A of liever 20A laadstroom. Een 100Ah accu met een accusaver is met een uurtje of 4 aan een 20A weer helemaal vol.
Wil je alleen een oplossing om af en toe spaarzaam zonder stroom te staan, kies dan een kleinere HH accu. Dat scheelt gewicht en geld. Een alternatief is om een slechts 1 accu te gebruiken die geschikt is voor tractie (starten) en langzaam ontladen. Vervolgens kun je een kleine startbooster in je bank of motorruimte meenemen voor als je hem per ongeluk te ver hebt leeg getrokken (onze eigen situatie). Voordeel: je kan ook een ander helpen en/of de booster buiten de bus gebruiken om de telefoon op te laden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Leefaccu plaatsen
Ik heb zelf een 25a Lader in de bus zitten een 75ah Yellowtop en een 55ah startaccu. Tijdens het rijden heb ik 1 koelbox van 6a op de stroom staan, net als mijn autoradio met 25watt versterker.
Wanneer ik de bus van de stroom haal en een paar uur ga rijden, moet mijn acculader daarna weer zeker 2 uur werken voordat hij vindt dat de accu vol is.
Als ik tussendoor de bus van de stroom gelaten heb met deze koelbox nog steeds aan, dan duurt het serieus langer om de boel weer vol te laden.
Ik heb gemerkt dat ik de bus een uur of 6 van de stroom kan laten zonder dat mijn koelbox de accu onder de 10,7v getrokken heeft. (ik heb er een accusaver tussen staan)
Dit zijn mijn praktijk ervaringen van afgelopen vakantie.
gr
Marcel
Wanneer ik de bus van de stroom haal en een paar uur ga rijden, moet mijn acculader daarna weer zeker 2 uur werken voordat hij vindt dat de accu vol is.
Als ik tussendoor de bus van de stroom gelaten heb met deze koelbox nog steeds aan, dan duurt het serieus langer om de boel weer vol te laden.
Ik heb gemerkt dat ik de bus een uur of 6 van de stroom kan laten zonder dat mijn koelbox de accu onder de 10,7v getrokken heeft. (ik heb er een accusaver tussen staan)
Dit zijn mijn praktijk ervaringen van afgelopen vakantie.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Leefaccu plaatsen
Het schema is inmiddels ge-update met een leeslampje in het slaapgedeelte.
Dezelfde diameter als de accukabels, deze voorkomt een te grote stroom tussen de accu's.
Cyrix geeft zelfs 120 A aan.
De accu met Absorbent Glassmat Technology kan wel tegen deze lage spanning en de Cyrix intelligente accuscheider ook, want die kan een continue stroom van 120 A aan. Al ben ik dan niet van plan, vandaar 100 A afgezekerd.
Wat me opvalt is de 100A zekeringstrip. welke diameter kabel zit hierop? 100A is namelijk best veel
Dezelfde diameter als de accukabels, deze voorkomt een te grote stroom tussen de accu's.
Cyrix geeft zelfs 120 A aan.
hanhoo schreef:Toch kom ik weer met mijn opmerking: in het bovenstaande schema ontbreekt volgens mij de accusaver op de HH accu. Die mag echt niet onder de 10,7V komen, anders sloop je hem. Daarmee voorkom je ook een enorm hoge stroom tussen de beide accu's zodra het relais ingeschakeld.
De accu met Absorbent Glassmat Technology kan wel tegen deze lage spanning en de Cyrix intelligente accuscheider ook, want die kan een continue stroom van 120 A aan. Al ben ik dan niet van plan, vandaar 100 A afgezekerd.
Dus.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Leefaccu plaatsen
Dat is een keuze. Je hebt het schema goed uitgedacht en voldoende zeker uitgevoerd.
Toch zou ik het zelf uitrusten met een accusaver. Je hebt dan immers maar een 65A Cyrix relais nodig, een kleinere zekering en dunnere kabels. Het geld van de saver bespaar je dus uit op die componenten. Je bent al klaar, dus dat is mosterd na de maaltijd. Nogmaals: je hebt het echt goed uitgedacht.
Toch 1 ding: besef dat bij een lagere spanning en gelijkblijvend opgenomen vermogen de stroom gaat oplopen. Bovendien kan veel elektronica (zoals een autoradio) niet overweg met een te lage spanning en zelfs schade tot gevolg hebben .
Nu is het door jou gekozen type accu wel van het soort dat langdurig tegen de 12 volt blijft leveren totdat de capaciteit bijna volledig is verbruikt. Dus in de praktijk zal je daar weinig van merken.
Toch zou ik het zelf uitrusten met een accusaver. Je hebt dan immers maar een 65A Cyrix relais nodig, een kleinere zekering en dunnere kabels. Het geld van de saver bespaar je dus uit op die componenten. Je bent al klaar, dus dat is mosterd na de maaltijd. Nogmaals: je hebt het echt goed uitgedacht.
Toch 1 ding: besef dat bij een lagere spanning en gelijkblijvend opgenomen vermogen de stroom gaat oplopen. Bovendien kan veel elektronica (zoals een autoradio) niet overweg met een te lage spanning en zelfs schade tot gevolg hebben .
Nu is het door jou gekozen type accu wel van het soort dat langdurig tegen de 12 volt blijft leveren totdat de capaciteit bijna volledig is verbruikt. Dus in de praktijk zal je daar weinig van merken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: Leefaccu plaatsen
Pieter schreef:De tijd is gekomen, deze winter gaat alles in de bus! Waar bestel ik best mijn kabels en componenten?
Dus... Wie vertelt Pieter (en anderen, waaronder moi ) waar je het beste de spullen kunt bestellen? Of nog beter, wie stelt er een setje samen waarmee we een mooie installatie kunnen maken in de bus?
'79 VW T2 Berlin
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Leefaccu plaatsen
Tjah, ik ga naar de okaphone in Groningen.
Omdat je altijd wel iets vergeet, en daar kan je het dan meteen weer ophalen. Leuke winkel met alles voor je elektrische installatie EN zeer kundige mensen achter de balie.
Ik ga er alleen al heen omdat ik vind dat de winkel moet blijven bestaan.
MAar goed, mocht je online gaan: Conrad?
Omdat je altijd wel iets vergeet, en daar kan je het dan meteen weer ophalen. Leuke winkel met alles voor je elektrische installatie EN zeer kundige mensen achter de balie.
Ik ga er alleen al heen omdat ik vind dat de winkel moet blijven bestaan.
MAar goed, mocht je online gaan: Conrad?
Take the planet and make it spin your way
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Leefaccu plaatsen
Staat al eerder in het topic: www.stroomwinkel.nl
Vriendelijke lui en zeer kundig. Bouwen installaties in boten, bedrijfswagens, touringcars van raceteams en promovrachtwagens etc. Ik ben er geweest en ze hebben me uitgebreid uitleg gegeven en een schema getekend.
Vriendelijke lui en zeer kundig. Bouwen installaties in boten, bedrijfswagens, touringcars van raceteams en promovrachtwagens etc. Ik ben er geweest en ze hebben me uitgebreid uitleg gegeven en een schema getekend.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Henk Tex
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Burg
Re: Leefaccu plaatsen
Fantastisch schema van EeVeeWee! Goeie richtlijn voor mij, ik heb er de ballen verstand van maar moet hiermee en wat extra hulp wel lukken. Ik heb een paar vragen over over de massa en zekeringen, die mag ik hier wel stellen hoop ik.
Kun je de massa van de gebruikers van de huishoudaccu, zoals kraantje, radio, usb en verlichting ook over het chassis laten lopen of moet ik daar aparte kabels voor leggen? Was het voor de koeling wel van plan, die is 8,3 amp. Of snappen die accu's welke gebruiker op de huishoudaccu is aangesloten? Qua draaddikte kom ik er wel uit. Maar hoe bepaal je nou hoe groot de zekering moet zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Kun je de massa van de gebruikers van de huishoudaccu, zoals kraantje, radio, usb en verlichting ook over het chassis laten lopen of moet ik daar aparte kabels voor leggen? Was het voor de koeling wel van plan, die is 8,3 amp. Of snappen die accu's welke gebruiker op de huishoudaccu is aangesloten? Qua draaddikte kom ik er wel uit. Maar hoe bepaal je nou hoe groot de zekering moet zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp.