Massa schakelaar op - of op + pool?
- Karel
- Nieuweling
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di sep 13, 2011 15:13 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Massa schakelaar op - of op + pool?
Hoi!
Wil na een aantal lege accu's wel weer eens gewoon starten.
na veel gelezen te hebben hier kom ik al veel tegen wat de oorzaken van een platte accu kunnen zijn.
Het lijkt me logisch , correct me if I am wrong, om een massa schakelaar op de accu te zetten.
Dan verbreek je de spanning en loopt er geen lampjes, radio's of iets degelijks je stroom op te vreten. Alleen het natuurlijk leeg-loop gedrag van je accu dan nog...
klopt dit?
en op welke pool sluit ik nu het beste mijn schakelaar aan? (*start accu, *geen 2e accu aanwezig)
Wat werk nog wel, nadat de sleutel uit het contact is?
*radio met frontje, maar wel een rood knipper lampje,
*lampjes / wel met schakelaar, staat normaal uit.
*Koeling, ook met schakelaar naar gas, 220 of 12 v.( staat normaal uit!)
*klokje!
*knipperlicht, koplampen enzo.
Wie kan mij antwoord geven?
Groet
Karel
Wil na een aantal lege accu's wel weer eens gewoon starten.
na veel gelezen te hebben hier kom ik al veel tegen wat de oorzaken van een platte accu kunnen zijn.
Het lijkt me logisch , correct me if I am wrong, om een massa schakelaar op de accu te zetten.
Dan verbreek je de spanning en loopt er geen lampjes, radio's of iets degelijks je stroom op te vreten. Alleen het natuurlijk leeg-loop gedrag van je accu dan nog...
klopt dit?
en op welke pool sluit ik nu het beste mijn schakelaar aan? (*start accu, *geen 2e accu aanwezig)
Wat werk nog wel, nadat de sleutel uit het contact is?
*radio met frontje, maar wel een rood knipper lampje,
*lampjes / wel met schakelaar, staat normaal uit.
*Koeling, ook met schakelaar naar gas, 220 of 12 v.( staat normaal uit!)
*klokje!
*knipperlicht, koplampen enzo.
Wie kan mij antwoord geven?
Groet
Karel
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
In principe dient er geen stroom te vloeien als het contact uit is, behalve door bijvoorbeeld een klokje, koelkast of andere apparatuur buiten het contact om.
Of onderdelen zoals verlichting indien dit vergeten wordt (niet uitgeschakeld is).
Een hoofdschakelaar heb ik zowel in de massa-aansluiting (dus aan de min-pool) van mijn huishoudaccu en startaccu geplaatst.
Als deze onderbroken wordt is het zeker dat er helemaal geen (lek)stroom kan zijn.
Of onderdelen zoals verlichting indien dit vergeten wordt (niet uitgeschakeld is).
Een hoofdschakelaar heb ik zowel in de massa-aansluiting (dus aan de min-pool) van mijn huishoudaccu en startaccu geplaatst.
Als deze onderbroken wordt is het zeker dat er helemaal geen (lek)stroom kan zijn.
Dus.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Een massa schakelaar schakelt massa. Dus je - pool. In theorie kan het ook wel op de + pool, maar dat is dan geen massa schakeling. Als je zo'n schakelaar monteert, werkt niets meer. (of die nu opp + of - zit). Het gaat erom dat je de kring onderbreekt. Je zou ook de accupool los kunnen gooien.
Het is lastig te zeggen wat er op dit moment nog werkt zodra jij je sleutel uit contact haalt. In 40 jaar kan er veel met elektra geknooid zijn, en het is onmogelijk om te zeggen wat rechtstreeks voeding krijgt, en wat geschakeld is.
Als je accu altijd leeg raakt, in korte tijd, heb je waarschijnlijk lekstroom. Dit moet je sowieso uitzoeken want lekstroom KAN zorgen voor warmteontwikkeling ->vuur-> weg bus->nieuwe bus zoeken->veel gedoe
Het is lastig te zeggen wat er op dit moment nog werkt zodra jij je sleutel uit contact haalt. In 40 jaar kan er veel met elektra geknooid zijn, en het is onmogelijk om te zeggen wat rechtstreeks voeding krijgt, en wat geschakeld is.
Als je accu altijd leeg raakt, in korte tijd, heb je waarschijnlijk lekstroom. Dit moet je sowieso uitzoeken want lekstroom KAN zorgen voor warmteontwikkeling ->vuur-> weg bus->nieuwe bus zoeken->veel gedoe
Take the planet and make it spin your way
- Karel
- Nieuweling
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di sep 13, 2011 15:13 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
dank!
ok. snap ik.
dus, in theorie: als ik mijn - pool van mn accu loshaal ( er naast neer leg tegen de bodem van de bus), werk niks, en loopt ie ook niet leeg?
Kan dat kwaad of is er dan nog altijd brandgevaar of, ik las ergens dat je de bobine overbelast of ,allemaal moeilijk gedoe?
ok. snap ik.
dus, in theorie: als ik mijn - pool van mn accu loshaal ( er naast neer leg tegen de bodem van de bus), werk niks, en loopt ie ook niet leeg?
Kan dat kwaad of is er dan nog altijd brandgevaar of, ik las ergens dat je de bobine overbelast of ,allemaal moeilijk gedoe?
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
als je de - pool eraf haalt, kan de accu niet meer leeglopen.
Let wel op dat je de pool ook weer vast draait, en niet gewoon losjes de kabel weer om de pool legt. Dan heb je kans dat je startmotor niet gaat draaien, omdat er te weinig contact is.
Je bobine heeft hier totaal geen last van. Die krijgt alleen stroom zodra je de sleutel omdraait. Je kan wel je bobine opblazen als jij een half uur je bus op contact laat staan en niet start.
Let wel op dat je de pool ook weer vast draait, en niet gewoon losjes de kabel weer om de pool legt. Dan heb je kans dat je startmotor niet gaat draaien, omdat er te weinig contact is.
Je bobine heeft hier totaal geen last van. Die krijgt alleen stroom zodra je de sleutel omdraait. Je kan wel je bobine opblazen als jij een half uur je bus op contact laat staan en niet start.
Take the planet and make it spin your way
- MACHINE
- Gevorderde
- Berichten: 821
- Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Dat is een gedoe van niks die pool elke keer los trekken. Een massa schakelaar is handig en goed voor je gemoedstoestand als je zeker weet dat de boel niet leeg is als je een keer een paar dagen op de camping staat Zorg wel voor een goede massa strip vanaf de massa schakelaar naar je carrosserie! willekeurig voorbeeld:
vwt2a/b 72 Westy | https://www.facebook.com/vriendenclubT2
- Karel
- Nieuweling
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di sep 13, 2011 15:13 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
ok dank voor de tips!
scheelt weer een aankoop!
haal ik de - van de accu af en zet hem weer vast als ik wil rijden!
( het probleem doet zich voor na langere tijd de bus niet te gebruiken.. dus kies denk ik toch voor het loshalen)
groeten
karel
scheelt weer een aankoop!
haal ik de - van de accu af en zet hem weer vast als ik wil rijden!
( het probleem doet zich voor na langere tijd de bus niet te gebruiken.. dus kies denk ik toch voor het loshalen)
groeten
karel
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Je hebt gelijk MACHINE. Maar eerlijk gezegd: een massa schakelaar is ook een gedoe van niks. Die ga je ook in je motorruim zetten, tenzij je meters massa kabel wil trekken.
Als het elektrisch systeem van je bus in orde is, kan je rustig een paar weekjes de bus aan de kant zetten en dan zonder problemen starten. Moderne wagens hebben veen meer elektronica, wat geheugen vereist maar een bus heeft dat niet.
Kortom: loop de elektra gewoon eens na. Alle andere opties zijn onnodig gedoe.
Helaas kiest men vaak voor de makkelijke optie, niet altijd de goede
Als het elektrisch systeem van je bus in orde is, kan je rustig een paar weekjes de bus aan de kant zetten en dan zonder problemen starten. Moderne wagens hebben veen meer elektronica, wat geheugen vereist maar een bus heeft dat niet.
Kortom: loop de elektra gewoon eens na. Alle andere opties zijn onnodig gedoe.
Helaas kiest men vaak voor de makkelijke optie, niet altijd de goede
Take the planet and make it spin your way
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Aanvulling: Wat versta je onder langere tijd stilstaan?
In de winterstalling haal ik ook de accu pool los. Dat gaat dan om zeker 4-5 maanden.
Voor een periode van een maand zou er geen probleem moeten zijn. langer dan een maand hangt er vanaf in welke staat je accu is, en of je de accu vol weg zet. (dus kom je net van een lange snelweg rit of heb je de bus daarvoor 10 x gestart en slechts wat korte stukjes gereden.)
In de winterstalling haal ik ook de accu pool los. Dat gaat dan om zeker 4-5 maanden.
Voor een periode van een maand zou er geen probleem moeten zijn. langer dan een maand hangt er vanaf in welke staat je accu is, en of je de accu vol weg zet. (dus kom je net van een lange snelweg rit of heb je de bus daarvoor 10 x gestart en slechts wat korte stukjes gereden.)
Take the planet and make it spin your way
- Karel
- Nieuweling
- Berichten: 46
- Lid geworden op: di sep 13, 2011 15:13 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Amsterdam
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
langer dan 3 maanden.. aangezien we vaker de accu leeg getrokken hebben met kleine stukjes rijden is onze accu goed leeg.
het opladen en druppel laden had ook al geen zin meer.. én niet onbelangrijk. een goedkope accu van een goedkoop huismerk..
Het stoom circuit nakijken kan inderdaad nooit kwaad. Is tevens ook leuk om te doen.. maar voor nu, ik de bus niet gebruik, lijkt me de pool loskoppelen prima.
wanneer het seizoen weer lekker begint zal ik zo'n schakelaar nog eens overwegen!
het opladen en druppel laden had ook al geen zin meer.. én niet onbelangrijk. een goedkope accu van een goedkoop huismerk..
Het stoom circuit nakijken kan inderdaad nooit kwaad. Is tevens ook leuk om te doen.. maar voor nu, ik de bus niet gebruik, lijkt me de pool loskoppelen prima.
wanneer het seizoen weer lekker begint zal ik zo'n schakelaar nog eens overwegen!
- fonzamundo
- Actief Lid
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di jul 09, 2013 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Brugge (BELGIE)
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
In onze twee keefs vorig jaar een massaschakelaar geplaatst daar het niet echt handig is om daar telkens de minpool af te nemen. In de bus neem ik voorlopig de min los want daar kan je er wel makkelijk bij. Nog even kijken waar juist maar denk wel dat ik ook onze T2B van een schakelaar zal voorzien. Batterij kan niet leeglopen en idd gemoedsrust bij het stallen.
- Robert Panobus
- Gevorderde
- Berichten: 506
- Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Breda
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Ik gebruik deze naar tevredenheid:
Plaatje is willekeurig van internet. Dus géén reclame
Plaatje is willekeurig van internet. Dus géén reclame
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Ik gebruik deze, ook omdat je er zo makkelijk bij kunt:
Dus.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
EeVeeWee schreef:Ik gebruik deze, ook omdat je er zo makkelijk bij kunt:
lopen wel hele dunne draadjes van je schakelaar naar massa zou toch minimaal het zelfde kwadraat moeten zijn als je accu kabel , de rest ziet er keurig uit grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it