Massa schakelaar op - of op + pool?
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Ik gebruik deze.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8421843
Voor stalling knop een slag los: massa los. Anders: knop in zak: massa ook los. En geen gedoe met extra kabels.
Groet Remco
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8421843
Voor stalling knop een slag los: massa los. Anders: knop in zak: massa ook los. En geen gedoe met extra kabels.
Groet Remco
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
ik heb een sleutelschakelaar op de massa zitten, maar ook een main switch in de + op mijn controle paneel.
Met beide kan ik alles stroomloos maken.
gr
Marcel
Met beide kan ik alles stroomloos maken.
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Dat heeft toch geen voordeel, om er twee op te zetten? En heb je dan een vrij stevige voedingskabel van je accu, naar voren en weer terug naar je startmotor?
Lijkt me onnodig veel werk voor geen toegevoegde waarde toch?
Lijkt me onnodig veel werk voor geen toegevoegde waarde toch?
Take the planet and make it spin your way
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
In het kampeer circuit, ik heb het niet over het start circuit, daar zit niets in opgenomen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Maar dan maak je dus niet alle stroomloos met de + schakelaar?
Take the planet and make it spin your way
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
tuurlijjk wel, van het camping circuit.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
RemcoD schreef:Ik gebruik deze.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8421843
Voor stalling knop een slag los: massa los. Anders: knop in zak: massa ook los. En geen gedoe met extra kabels.
Groet Remco
Heb ook deze. Werkt prima.
Maar ik dacht dat je in de winter altijd de accu eruit moet halen en aan de druppellader moet leggen.
Of ben ik nu onnodig werk aan het doen?
Waarom? Omdat het kan!
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
gwn draadjes op/aan mekaar draaien en gaan als het werkt dan wrkt het
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
gwn draadjes op/aan mekaar draaien en gaan als het werkt dan wrkt het
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Eppo91 schreef:Heb ook deze. Werkt prima.
Maar ik dacht dat je in de winter altijd de accu eruit moet halen en aan de druppellader moet leggen.
Of ben ik nu onnodig werk aan het doen?
Gewoon een druppellader inbouwen
Dus.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
dinges schreef:gwn draadjes op/aan mekaar draaien en gaan als het werkt dan wrkt het
Nuttige toevoeging!?
Dus.
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Maar ik dacht dat je in de winter altijd de accu eruit moet halen en aan de druppellader moet leggen. Of ben ik nu onnodig werk aan het doen?
Je haalt de accu eruit om te voorkomen dat deze:
1. Leegloopt door lekstroom
2. onderkoeld raakt (accu's kunnen niet zo goed tegen vorst)
3. Door de accu thuis te bewaren, kan deze vorstvrij worden opgeslagen en makkelijk af en toe aan de druppellader kan worden gehangen.
Onze bus staat in een vorstvrije stalling, met de accupolen los (dmv een massaschakelaar) Dus 1 en 2 zijn opgelost. Dan mis ik alleen de mogelijkheid om de bus af en toe aan de lader te hangen. Maar een goede accu moet na 4 maanden netjes opgeslagen te zijn nog voldoende porrie hebben om te starten. Een accu al die tijd (vier maanden) aan de druppellader hangen is onnodig en waarschijnlijk zelfs slecht voor de accu, tenzij je een hele intelligente lader hebt. Eens per twee maanden een dag is genoeg. Voor die een of twee keer dat ik de accu tijdens de stalling moet opladen ga ik die moeite voor het uitbouwen niet doen. Daar komt nog bij dat een stalling het vaak wel fijn vindt als iets nog verrijdbaar is. Een caravan kun je zo wegslepen, maar een bus heeft geen dissel en moet dus zelf kunnen rijden ( of je moet willen duwen).
Overigens is dit geen pleidooi om druppelladers nutteloos te verklaren. Er zit er ook bij ons een in. Maar wel om de lader vier maanden aangesloten te laten zitten. Tot slot heb ik de bus weliswaar in een betaalde stalling staan, maar die stalling is wel van (de ouders van) een vriend. Dus af en toe even langs lopen is niet zo'n probleem.
Groet Remco
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
RemcoD schreef:Maar ik dacht dat je in de winter altijd de accu eruit moet halen en aan de druppellader moet leggen. Of ben ik nu onnodig werk aan het doen?
Je haalt de accu eruit om te voorkomen dat deze:
1. Leegloopt door lekstroom
2. onderkoeld raakt (accu's kunnen niet zo goed tegen vorst)
3. Door de accu thuis te bewaren, kan deze vorstvrij worden opgeslagen en makkelijk af en toe aan de druppellader kan worden gehangen.
Onze bus staat in een vorstvrije stalling, met de accupolen los (dmv een massaschakelaar) Dus 1 en 2 zijn opgelost. Dan mis ik alleen de mogelijkheid om de bus af en toe aan de lader te hangen. Maar een goede accu moet na 4 maanden netjes opgeslagen te zijn nog voldoende porrie hebben om te starten. Een accu al die tijd (vier maanden) aan de druppellader hangen is onnodig en waarschijnlijk zelfs slecht voor de accu, tenzij je een hele intelligente lader hebt. Eens per twee maanden een dag is genoeg. Voor die een of twee keer dat ik de accu tijdens de stalling moet opladen ga ik die moeite voor het uitbouwen niet doen. Daar komt nog bij dat een stalling het vaak wel fijn vindt als iets nog verrijdbaar is. Een caravan kun je zo wegslepen, maar een bus heeft geen dissel en moet dus zelf kunnen rijden ( of je moet willen duwen).
Overigens is dit geen pleidooi om druppelladers nutteloos te verklaren. Er zit er ook bij ons een in. Maar wel om de lader vier maanden aangesloten te laten zitten. Tot slot heb ik de bus weliswaar in een betaalde stalling staan, maar die stalling is wel van (de ouders van) een vriend. Dus af en toe even langs lopen is niet zo'n probleem.
Groet Remco
Dank. Ik denk niet dat mijn stalling altijd vorstvrij is. Druppellader inbouwen ga ik pas doen als ik een huishoud accu inbouw. Ben nog niet zo overtuigd daarvan. Zal er dan een lader bij moeten komen want heb geen stroom in de stalling . Wel een goede tip dat de accu nu niet altijd aan de druppellader moet blijven.
Gr. Edward
Waarom? Omdat het kan!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
Bij een goede druppellader moet je juist wel de accu langdurig aan de lader koppelen.
Deze heeft een patroon in laden en langzaam ontladen waardoor de accuduur juist verlengd wordt t.o.v. niet gebruiken.
Deze heeft een patroon in laden en langzaam ontladen waardoor de accuduur juist verlengd wordt t.o.v. niet gebruiken.
Dus.
Re: Massa schakelaar op - of op + pool?
In theorie heb je gelijk, maar mijn ervaring wijst uit dat er geen verschil in levensduur zit tussen accu's die permanent aan de druppellader hangen en accu's die eens per 6 a 8 weken aan de druppelaar gaan. Dat moet dan wel een goede zijn met een onderhoudscyclus, maar dat is voor permanente aansluiting nog veel belangrijker, want als je een volle accu vol blijft druppelen sloop je hem alsnog. En de toegevoegde levensduur is nihil. Bijkomend nadeel: een druppelader verbruikt zelf ook stroom en die is tegenwoordig niet gratis.
En zeg nou eerlijk. Als je vier of vijf weken met de bus op vakantie gaat, zet je de daily toch ook niet met losse accupolen en aan de druppellader? En die accu loopt gewoon langzaam leeg omdat er altijd wat stroom verbruikt wordt. Dat ding moet gewoon starten. Als ik de motor een week of wat niet gebruikt heb, loop ik de avond voordat ik hem nodig heb even langs en plug de druppelaar eraan. Ik doe gemiddeld een jaar of acht met een accu.
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD
En zeg nou eerlijk. Als je vier of vijf weken met de bus op vakantie gaat, zet je de daily toch ook niet met losse accupolen en aan de druppellader? En die accu loopt gewoon langzaam leeg omdat er altijd wat stroom verbruikt wordt. Dat ding moet gewoon starten. Als ik de motor een week of wat niet gebruikt heb, loop ik de avond voordat ik hem nodig heb even langs en plug de druppelaar eraan. Ik doe gemiddeld een jaar of acht met een accu.
Groet Remco
Sent from my iPad using Tapatalk HD