Massa schakelaar op - of op + pool?

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door RemcoD » di feb 03, 2015 17:08 pm

Ik gebruik deze.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8421843
Voor stalling knop een slag los: massa los. Anders: knop in zak: massa ook los. En geen gedoe met extra kabels.

Groet Remco

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door Briebelbus » di feb 03, 2015 17:11 pm

ik heb een sleutelschakelaar op de massa zitten, maar ook een main switch in de + op mijn controle paneel.
Met beide kan ik alles stroomloos maken.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door Wilfred » wo feb 04, 2015 9:14 am

Dat heeft toch geen voordeel, om er twee op te zetten? En heb je dan een vrij stevige voedingskabel van je accu, naar voren en weer terug naar je startmotor?

Lijkt me onnodig veel werk voor geen toegevoegde waarde toch?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door Briebelbus » wo feb 04, 2015 10:22 am

In het kampeer circuit, ik heb het niet over het start circuit, daar zit niets in opgenomen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door Wilfred » wo feb 04, 2015 10:28 am

Maar dan maak je dus niet alle stroomloos met de + schakelaar?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door Briebelbus » wo feb 04, 2015 10:55 am

tuurlijjk wel, van het camping circuit.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door Eppo91 » wo feb 04, 2015 20:10 pm

RemcoD schreef:Ik gebruik deze.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8421843
Voor stalling knop een slag los: massa los. Anders: knop in zak: massa ook los. En geen gedoe met extra kabels.

Groet Remco


Heb ook deze. Werkt prima.
Maar ik dacht dat je in de winter altijd de accu eruit moet halen en aan de druppellader moet leggen.
Of ben ik nu onnodig werk aan het doen?
Waarom? Omdat het kan!

dinges
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 0:51 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door dinges » wo feb 04, 2015 21:00 pm

gwn draadjes op/aan mekaar draaien en gaan als het werkt dan wrkt het

dinges
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 0:51 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door dinges » wo feb 04, 2015 21:00 pm

gwn draadjes op/aan mekaar draaien en gaan als het werkt dan wrkt het

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door EeVeeWee » wo feb 04, 2015 21:30 pm

Eppo91 schreef:Heb ook deze. Werkt prima.
Maar ik dacht dat je in de winter altijd de accu eruit moet halen en aan de druppellader moet leggen.
Of ben ik nu onnodig werk aan het doen?


Gewoon een druppellader inbouwen ;)

Afbeelding
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door EeVeeWee » wo feb 04, 2015 21:33 pm

dinges schreef:gwn draadjes op/aan mekaar draaien en gaan als het werkt dan wrkt het


Nuttige toevoeging!?
Dus.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door RemcoD » do feb 05, 2015 10:28 am

Maar ik dacht dat je in de winter altijd de accu eruit moet halen en aan de druppellader moet leggen. Of ben ik nu onnodig werk aan het doen?


Je haalt de accu eruit om te voorkomen dat deze:
1. Leegloopt door lekstroom
2. onderkoeld raakt (accu's kunnen niet zo goed tegen vorst)
3. Door de accu thuis te bewaren, kan deze vorstvrij worden opgeslagen en makkelijk af en toe aan de druppellader kan worden gehangen.

Onze bus staat in een vorstvrije stalling, met de accupolen los (dmv een massaschakelaar) Dus 1 en 2 zijn opgelost. Dan mis ik alleen de mogelijkheid om de bus af en toe aan de lader te hangen. Maar een goede accu moet na 4 maanden netjes opgeslagen te zijn nog voldoende porrie hebben om te starten. Een accu al die tijd (vier maanden) aan de druppellader hangen is onnodig en waarschijnlijk zelfs slecht voor de accu, tenzij je een hele intelligente lader hebt. Eens per twee maanden een dag is genoeg. Voor die een of twee keer dat ik de accu tijdens de stalling moet opladen ga ik die moeite voor het uitbouwen niet doen. Daar komt nog bij dat een stalling het vaak wel fijn vindt als iets nog verrijdbaar is. Een caravan kun je zo wegslepen, maar een bus heeft geen dissel en moet dus zelf kunnen rijden ( of je moet willen duwen).

Overigens is dit geen pleidooi om druppelladers nutteloos te verklaren. Er zit er ook bij ons een in. Maar wel om de lader vier maanden aangesloten te laten zitten. Tot slot heb ik de bus weliswaar in een betaalde stalling staan, maar die stalling is wel van (de ouders van) een vriend. Dus af en toe even langs lopen is niet zo'n probleem.

Groet Remco

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door Eppo91 » vr feb 06, 2015 18:45 pm

RemcoD schreef:
Maar ik dacht dat je in de winter altijd de accu eruit moet halen en aan de druppellader moet leggen. Of ben ik nu onnodig werk aan het doen?


Je haalt de accu eruit om te voorkomen dat deze:
1. Leegloopt door lekstroom
2. onderkoeld raakt (accu's kunnen niet zo goed tegen vorst)
3. Door de accu thuis te bewaren, kan deze vorstvrij worden opgeslagen en makkelijk af en toe aan de druppellader kan worden gehangen.

Onze bus staat in een vorstvrije stalling, met de accupolen los (dmv een massaschakelaar) Dus 1 en 2 zijn opgelost. Dan mis ik alleen de mogelijkheid om de bus af en toe aan de lader te hangen. Maar een goede accu moet na 4 maanden netjes opgeslagen te zijn nog voldoende porrie hebben om te starten. Een accu al die tijd (vier maanden) aan de druppellader hangen is onnodig en waarschijnlijk zelfs slecht voor de accu, tenzij je een hele intelligente lader hebt. Eens per twee maanden een dag is genoeg. Voor die een of twee keer dat ik de accu tijdens de stalling moet opladen ga ik die moeite voor het uitbouwen niet doen. Daar komt nog bij dat een stalling het vaak wel fijn vindt als iets nog verrijdbaar is. Een caravan kun je zo wegslepen, maar een bus heeft geen dissel en moet dus zelf kunnen rijden ( of je moet willen duwen).

Overigens is dit geen pleidooi om druppelladers nutteloos te verklaren. Er zit er ook bij ons een in. Maar wel om de lader vier maanden aangesloten te laten zitten. Tot slot heb ik de bus weliswaar in een betaalde stalling staan, maar die stalling is wel van (de ouders van) een vriend. Dus af en toe even langs lopen is niet zo'n probleem.

Groet Remco


Dank. Ik denk niet dat mijn stalling altijd vorstvrij is. Druppellader inbouwen ga ik pas doen als ik een huishoud accu inbouw. Ben nog niet zo overtuigd daarvan. Zal er dan een lader bij moeten komen want heb geen stroom in de stalling ;) . Wel een goede tip dat de accu nu niet altijd aan de druppellader moet blijven.
Gr. Edward
Waarom? Omdat het kan!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door EeVeeWee » vr feb 06, 2015 19:58 pm

Bij een goede druppellader moet je juist wel de accu langdurig aan de lader koppelen.
Deze heeft een patroon in laden en langzaam ontladen waardoor de accuduur juist verlengd wordt t.o.v. niet gebruiken.
Dus.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Massa schakelaar op - of op + pool?

Bericht door RemcoD » za feb 07, 2015 9:39 am

In theorie heb je gelijk, maar mijn ervaring wijst uit dat er geen verschil in levensduur zit tussen accu's die permanent aan de druppellader hangen en accu's die eens per 6 a 8 weken aan de druppelaar gaan. Dat moet dan wel een goede zijn met een onderhoudscyclus, maar dat is voor permanente aansluiting nog veel belangrijker, want als je een volle accu vol blijft druppelen sloop je hem alsnog. En de toegevoegde levensduur is nihil. Bijkomend nadeel: een druppelader verbruikt zelf ook stroom en die is tegenwoordig niet gratis.

En zeg nou eerlijk. Als je vier of vijf weken met de bus op vakantie gaat, zet je de daily toch ook niet met losse accupolen en aan de druppellader? En die accu loopt gewoon langzaam leeg omdat er altijd wat stroom verbruikt wordt. Dat ding moet gewoon starten. Als ik de motor een week of wat niet gebruikt heb, loop ik de avond voordat ik hem nodig heb even langs en plug de druppelaar eraan. Ik doe gemiddeld een jaar of acht met een accu.

Groet Remco

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Plaats reactie